Gå til innhold

Kake uten hvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia,

Kjenner dere til kaker som ikke har hvetemel som ingrediens? Vis gjerne til oppskrifter :)

Tusen takk :)

Skrevet

Hvilken type kakeoppskrift er du på jakt etter?? Sukkerbrød? Sjokoladekake? Gulrotkake? Osv.. :)

Skrevet
Heia,

Kjenner dere til kaker som ikke har hvetemel som ingrediens? Vis gjerne til oppskrifter :)

Tusen takk :)

det er bare å bytte ut hvetemel med lik mengde speltmel - for disse meltypene har samme egenskaper - og resultatet blir like godt :D

hilsen hvetemel-allergisk

Skrevet

Her er en side med masse glutenfrie oppskrifter på kaker og andre ting ;)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Min absolutte favorittkake er helt uten hvetemel. Og så goooood! Det var opprinnelig oppskrift på en Sacherkake, men jeg har moderert oppskriften endel i årenes løp. Nå lager jeg den som oftest helt uten syltetøy og glasur, for kaken smaker så mye i seg selv.

200 gram smør

6 eggeplommer

2 1/2 dl. sukker

2 ts. vaniljesukker

100 g. mørk sjokolade

2-3 ss. varmt vann

3 ss. kakaopulver

1 1/2 dl. potetmel

1 1/2 ts. bakepulver

6 eggehviter

Varm (ikke smelt så det putrer!) smøret, og rør dette inn i eggeplommene. Tilsett sukker og vaniljesukker, og rør det lett og jevnt.

Riv eller finhakk sjokolademn, og bland den i det varme vannet slik at den oppløses. Kan gjøres over varmt vannbad, men ikke smelt det på komfyren. Bland sjokoladen inn i røren.

Bland kakaopulver, potetmel og bakepulver, og tilsett litt etter litt i røren.

Pisk eggehvitene til hardt skum (dette er ikke vanskelig, så sant hverken visp eller bolle har spor av fett eller eggeplomme). Velt skummet forsiktig inn i røren.

Hell i smurt (ev. strødd) springform (rund form), og stek ved ca. 200 grader i 40 minutter. Kakaen skal være klissete i midten, det er viktig å ikke gjennomsteke den! Gjennomstekt blir den tørr, men småklissete er den fantastisk god.

Får du tak i en økologisk sitron eller appelsin (Prix, Helios etc) så er det supergodt å raspe litt skall som "strø" på kaken.

Enjoy!

Skrevet

Hei igjen,

Tusen takk for alle svar så langt :) Jeg er ute etter sjokoladekaker, gulrot kaker o.l, ikke sukkerbrød og heavy kremkaker.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
det er bare å bytte ut hvetemel med lik mengde speltmel - for disse meltypene har samme egenskaper - og resultatet blir like godt :D

hilsen hvetemel-allergisk

Dog ikke alle som tåler speltmel. Det er beslektet med hvete, og selv om det går fint for de fleste, er det noen som reagerer. Grunnen kan kanskje være at spelt ikke alltid er spelt... De fleste kommersielle speltmel-pakkene i vanlige butikker er en krysnings-spelt, f.eks 70% spelt og 30% hvete. Det er ikke alltid lett å finne ut av dette. Så fort et produkt blir populært, kommer det en masse ræl (billigutgaver) på markedet, og det kan være vanskelig å skille (pun intended) klinten fra hveten.

REN spelt skal få ha problemer med, med det er vanskeligere å få tak i.

Les mer her:

http://www.speltbrød.no/speltbrod.htm

http://www.dinkelbakeriet.no/

Skrevet (endret)

Denne gullerotkaken lagde jeg på søndag. Den ble saftig og god og høy og fin :)

Gullerotkake eller muffins:

200 g smør

4 gulrøtter

4 egg

3 dl sukker

5 dl glutenfritt mel

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

0.5 ts muskat

1 ts kanel

1.5 dl grovhakkede valnøtter

Smelt smør og la det bli fingervarmt.

Skrell og rasp gulrøttene og grovhakk valnøttene

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.

Bland sammen de tørre ingrediensene i en bakebolle.

Rør de tørre ingrediensene forsiktig inn i eggedosisen.

Tilsett smøret og bland inn sammen med gulrøtter.

Til slutt røres valnøttene inn i røren.

Kaken stekes i en rund kakeform (24 cm) ved 200 grader i 30-40 minutter. Muffins stekes midt i ovnen ved 200 grader i 12-15 minutter.

Kaken/muffinsene avkjøles før servering.

Nøttene og muskaten kan sikkert sløyfes ;)

Edit: Jeg brukte 50/50 med toro glutenfri kakeblanding og potetmel. Det funket fint ;)

Endret av Idnar
Skrevet (endret)

Hei igjen,

takk for flott oppskrift :) Men vedkommende som jeg får på besøk tåler heller ikke spelt mel og hun har ikke cøliaki men tåler ganske enkelt ikke hvetemel.....så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med kakebakingen.....

Endret av mocci
Skrevet
Hei igjen,

takk for flott oppskrift :) Men vedkommende som jeg får på besøk tåler heller ikke spelt mel og hun har ikke cøliaki men tåler ganske enkelt ikke hvetemel.....så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med kakebakingen.....

Kjøp naturlig glutenfritt mel, så er det fritt for hvete. Toro har en pose som heter Glutenfri lys melblanding, feks og er vel den som er lettest å få tak i i butikkene. Det finnes flere merker, Semper f.eks i de store dagligvarebutikkene ved helsekosthylla. Bare ta en som er merket med "naturlig glutenfritt", så er du trygg :)

Melet kan brukes til å erstatte hvetemel i en hvilken som helst oppskrift, så hvis du har en favorittkake er det bare å bytte ut hvetemelet.

Skrevet

Jeg gjorde et søk på "Det søte liv", og fant ikke mindre enn 4 sider med oppskrifter, en del godteri, men også en del kaker som så veldig fine ut.

Skrevet

Ostekake :) Er det vel ingen hvetmel i !

Skrevet (endret)
Hei igjen,

Daim iskake, med nøttebunn og hjemmelaget is på toppen, knallgod. Jeg kjenner en som har cøliaki og det er en sikker vinner og den eneste kaka hun spiser omtrent ;) Lett å lage, kjapp, men må i frysen noen timer før servering...(Og kan stå en stund i frysern)

Har oppskriften om du er interessert :)

Endret av Strix
Skrevet
Ostekake :) Er det vel ingen hvetmel i !

Hva med kjeksbunnen? Vanligvis brukes bixit eller lignende kjeks, og da blir det hvetemel likevel...

Til trådsstarter: succeterte har nøttebunn, og er naturlig glutenfri, det vil si helt uten hvete (også hvetestivelse)

Skrevet

Du kan bake rullekake og bytte ut hvetemelet med potetmel. Det gir en luftig rullekake og så tilpasser du fyllet til hva du/gjesten din tåler. Jeg er glad i syltetøy som fyll, eller en smørkrem smaksatt med kaffe og vanilje.

Annonse
Skrevet
Hva med kjeksbunnen? Vanligvis brukes bixit eller lignende kjeks, og da blir det hvetemel likevel...

Til trådsstarter: succeterte har nøttebunn, og er naturlig glutenfri, det vil si helt uten hvete (også hvetestivelse)

Det finnes glutefrie kjeks som kan knuses til bunnen.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg lager suksessterte :)

Eller bananrullekake, sjokoladerullekake med krem og banan inni, krem oppå og hakket sjokolade. Ser oppskriften her har mel i seg, men det trenger man ikke ha.

Pass på at enkelte kokesjokolader også har gluten i seg, mener det er "Dronningsjokoladen", men husker ikke helt :)

Lykke til! :)

Skrevet

Bruk alle dine vanlige oppskrifter, men erstatt hvetemelet med "jyttemjøl orginal" (blå og hvit pose) som er naturlig glutenfri. Bruk kun 2/3 av mengden som er oppgitt i oppskriften.

Kakene blir kjempegode, fine i konsistens, og blir ikke så veldig fort smulete og tørre. :)

Skrevet

Jeg lager en av verdens beste sjokoladekaker, den er helt uten mel. Oppskriften er funnet på det søte liv, kaken heter chocolate orgasm cake. Den er en veldig mektig, og vanvittig god sjokoladekake. I tillegg er den superenkel å lage! Veldig god med is eller pisket krem ved siden av som døyver litt av den mektige smaken.

Ingredienser:

500 g mørk sjokolade (70% kakaoinnhold)

300 g usaltet smør

3,5 dl sukker

6 store egg

2 dl kakao

Pynt (kan sløyfes):

2 dl melis

2 ss vann

revet kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Smelt smøret i en kjele. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt sjokolade og kakao. Rør blandingen jevn. Pisk egg og sukker til eggedosis. Vend i sjokoladesmøret.

Hell deigen i en rund form (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 35-40 min. Kaken skal ikke bli gjennomstekt. La kaken stå i kjøleskapet over natten.

Dagen etter løsnes kaken fra formen med en kniv som dyppes i varmt vann. Flytt kaken forsiktig over på et kakefat ved hjelp av en bred stekespade.

Skrevet (endret)

Hvis du skal ha besøk av en som ikke tåler hvetemel, er det aller enkleste å kjøpe Toro langpannekake som du enten lager som den er, eller tilsetter litt kaffe, nøtter, sjokoladebiter eller annet for å gjøre den mer spennende. Til én rund kake, bruker man halve posen. Eller du kan bruke Toro sjokolademuffins på samme måte. Begge disse er uten hvetemel (og gluten, for den saks skyld). De inneholder hvetestivelse, tror jeg, men mange med cøliaki og hveteintoleranse tåler dette.

Ellers kan du kjøpe Toro lys/fin glutenfri melblanding, som de også har på de fleste butikker, og bruke den som vanlig mel i en del kaker. Jeg anbefaler deg ikke å lage gjærbakst, siden det nesten er dømt til å mislykkes første gangen. Men litt saftige kaker, som gulrotkake, banankake, saftige sjokoladekaker går helt fint å bruke vanlig oppskrift på, men da bare bytte ut meltypen (og bruke samme mengde). Tørrere kaker, som sukkerbrød og formkaker blir best meg egne glutenfrie oppskrifter, er min erfaring.

Jeg nevner de ulike Toro-løsningene for deg, så du slipper å dra på helsekosten for å kjøpe.

Ellers er jo nøttebunn uten hvetemel også. Den kan dekkes med vaniljekrem og pyntes med frukt f.eks. Raskt og greit.

Endret av Vera Vinge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...