Gå til innhold

Hvor vanlig er jusk på utstillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er juks? Er sjokkert over det jeg ser:

Hundebein masseres inn med "vann" rett utenfor ringen. Snuter som soter, klebrig pels, osv. Talkum støvskyen står rett utenfor hallen.

Dyrlegen anbefaler regulering slik at hunden får riktig bitt til utstilling. En anbefales kjemisk kastering på viltre hanner slik at de fremstår som de hadde et bedre gemytt i ringen.

Bare for å nevne noe.

Hvorfor er det slik? Hvorfor slår ikke NKK hardere ned på den slags?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utstillinger i Norge som andre land er bare juks! Den som tror noe annet er naiv.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg har også tenkt en del på dette. Det intrykket jeg har er at det er veldig forskjell når det gjelder raser... Noen raser ser man åpenbart juks rett utenfor ringen, mens andre møter folk opp og man ser nesten ikke at folk børster pelsen en gang før de går inn. Det er selvfølgelig helt uakseptabelt, men jeg tror det rett og slett er alt for stor jobb å sjekke alle hundene på en utstilling, og ingen gidder å ta den jobben. Jeg opplevde det selv en gang med en venn som hadde en veldig fin laborador, som alle syntes var helt fantastisk, men på utstilling ble den sendt rett ut pga feil bitt. Da var oppdretter, som faktisk også var veterinær, veldig opptatt av at de skulle gi hunden regulering, slik at HUN kunne få reklame for sitt oppdrett ved at hunden fikk bra resultater. Hunden hadde absolutt ingen problemer med det bittet, og eierne sa selvfølgelig nei.

Men hvis det er en trøst: det jeg har opplevd med de rasene som jeg har vært borti (flat coated retriever(og andre retrievere) og kooiker, kanskje ikke de mest utsatte rasene, men allikevel...) er at det stort sett er de som ikke jukser som gjør det bra.

Du kan jo sende en mail til nkk og spørre hvordan de forholder seg til dette...

Skrevet
:ler: Regulering er jaggu det eneste som mangler på min gale tenåring på 4 bein!
Skrevet

Har vurdert å kontakte NKK, men tviler på at det fører til noe. For dommer som kjenner på hunder merker jo fort om det er brukt styling produkter, de merker også om de blir hvite eller sorte på hendene. Og når de likevel velger å overse dette, så tviler jeg på at NKK er villig til å gjøre noe.

Synes det er utrolig trist. For hva er vitsen med utstillinger når det bare er juks. Overrasker meg stadig hvor sært hundemiljøet er. Har vært en del av konkuranse og utstillingsmiljøet for hest i nesten 20 år, og der er miljøet noe helt annet.

Skrevet

Hvor vanklig juks er på utstillinger? Ikke så vanlig som man skal ha det til her i alle fall.

Ja, det forekommer - men da som regel i form av at noen sniker seg til å bruke hårspray for å få fluffet opp pelsen eller fordi bikkja har sovet på seg liggesveis.

Skrevet
Hvor vanlig er juks? Er sjokkert over det jeg ser:

Hundebein masseres inn med "vann" rett utenfor ringen. Snuter som soter, klebrig pels, osv. Talkum støvskyen står rett utenfor hallen.

Dyrlegen anbefaler regulering slik at hunden får riktig bitt til utstilling. En anbefales kjemisk kastering på viltre hanner slik at de fremstår som de hadde et bedre gemytt i ringen.

Bare for å nevne noe.

Hvorfor er det slik? Hvorfor slår ikke NKK hardere ned på den slags?

Hva mener du med det? *nysgjerrig*

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

En type juks som jeg har sett på omtrent alle nkk utstillinger jeg har vært på der schafer er representert er at folk løper rundt ringen og påvirker hundene utenfra. Det er lov på rene schafer-utstillinger som ikke er nkk-utstillinger (eller offesielle utstillinger?), men det står klart i nkk's regler at det ikke er lov. Når dette skjer på nkk-utstillinger ser man at de som gjør det prøver å skjule seg bak resten av publikum, for de vet det ikke er lov, men det er veldig tydelig at det skjer...(i reglene står det at det ikke er lov å "åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen". Etter min mening er å pipe med pipeleker, blåse i fløyter og røpe navnet til hunden "åpenlys påvirkning"...)

Jeg synes ikke at det nødvendigvis ut fra denne tråden framstår som et GIGA-problem, men jeg tror at de som er på utstillinger av og til ser at det skjer ting som ikke er helt lov, og det burde ikke være sånn.

Som sagt tidligere så tror jeg at dommerne stort sett dømmer opp de som virkelig er fine, slik at juks ikke blir belønnet, men det er allikevel noe som nkk bør ha i tankene når de arrangerer utstillinger (og andre arrangører også) fordi det er en grunn til at reglene er som de er.

Skrevet

Heldigvis ikke mye juks i min rase - men hva defineres egentlig som juks? Man skal vel få børste og bade hundene, får man børste pelsen rett før man går inn i ringen så den ligger akkurat riktig? Hvis det er lov bør man vel også få kunne bruke vann eller spray for å oppnå samme - men noe mer langvarig - effekt? Hvis det renner fra øynene til hunden, er det juks å vaske og tørke slik at det ikke synes at den plages med øynene?

...hvis hunden har en kronisk sykdom og må gå på lave doser smertestillende hele livet, men da fungerer kjempefint, er det så galt å ha lyst å stille den ut et par ganger, bare for moro skyld?

Er det juks å bruke shampo som skal fremheve hundens pelsfarge og -kvalitet?

Får man tørke vekk sikkel slik at det ser ut som hunden ikke sikler?

Hvorfor?

Alle disse tingene forandrer jo hvordan hunden fremstår, men man skal jo få hundene til å fremstå fra sin beste side disse få minuttene den får prøve seg i ringen.

Såklart er jeg enig i at tannregulering, soting, stussing på raser som ikke skal klippes og lignende er beint frem juks. Men hvor går grensen?

Vi har hatt hunder som er eksempler på noe av det jeg har nevnt, stilt dem ut og fått gode resultater, championtitler og CACIBs. Men vi har ikke stilt ut ofte, og de som har hatt problemer med øyne og ledd har selvfølgelig bare blitt stilt ut fordi det er gøy, og de har aldri blitt avlet på.

Vet det står i NKKs reglement at det er forbudt å vise hunder som er påvirket av smertestillende medikamenter osv. Men når hunden går på det permanent kan man jo ikke slutte å gi smertestillende for en utstilling, og her er det så få i rasen at vi ødelegger ikke for noen andre uansett. Det kan da ikke være så ille?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det står ganske klart i nkk's reglement hva som er lov og ikke lov. Og det skal man selvfølgelig følge. Mange raser skal jo klippes o.l og det er jo selvfølgelig lov, sammen med børsting, vasking, o.l. Men det foregår noen ganger andre ting som farging av pels o.l som ikke er lov, og som er manipulering fordi de hundene som kanskje har hvitt som ikke skal være der som blir farget over f.eks. får gode resultater som de ikke fortjener fordi de har feil som (hvis de ikke var skjult) ville sendt de rett ut og hjem. Og det er ikke alle som da lar vær å avle på de seinere, selv om de vet at hunden har fått titlene sine uten at den egentlig var kvalifisert for det.

Når det gjelder smertestillende er det vel egentlig sånn at det ikke er lov, uansett om det er for kroniske sykdommer som hunden har, fordi det også skal være med i vurderingen. Hvis hunden halter til vanlig og halter på utstilling vil den få beskjed om at den ikke kan bedømmes, og da skal man vel egentlig ikke stille på utstilling med hunder som har sykdommer eller smerter som trenger slike smertestillende.

Fra nkk's utstillingsregler: " 3.7 Doping /faking forbudt. Med doping forstås her medisin eller annet middel som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker adferd, temprament eller på annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet."

Utstillinger er jo på en måte en måte å "kvalifisere" hunder for avl, og finne de beste hundene til å føre rasen videre, så selv om man stiller ut og vet at man ikke vil bruke hunden til avl selv om den får bra resultater så er det ganske mange som ville gjort akkurat det.

Gjest Gjest_Moira_*
Skrevet
Hvor vanklig juks er på utstillinger? Ikke så vanlig som man skal ha det til her i alle fall.

Ja, det forekommer - men da som regel i form av at noen sniker seg til å bruke hårspray for å få fluffet opp pelsen eller fordi bikkja har sovet på seg liggesveis.

Velger å tro du er naiv og ikke benektende. Det er vel få raser hvor dette er så utbredt som i din rase.

Til Mil - det står helt klart i reglementet til NKK som du må si at du kjenner til når du melder på en hund til utstilling. Det er en rekke av dine eksempler som er juks.

Jeg er nok dessverre av den oppfattning at dette er langt mer utbredt enn det folk flest og NKK velger å se.

Skrevet
Velger å tro du er naiv og ikke benektende. Det er vel få raser hvor dette er så utbredt som i din rase.

Jaha, og hva er det vanlig å gjøre på min rase da? :)

Gjest Gjest_Moira_*
Skrevet
Jaha, og hva er det vanlig å gjøre på min rase da? :)

Div styling produkter på alle farge varianter. Hjelp med svart fargen på din farge og pudder på de andre fargene.

Er også kjent at en del oppdrettere bruker regulering da det etter hvert har blitt en del stygge bitt på disse hundene.

Men regner med at alt dette er kjent, også for deg.

Skrevet
Heldigvis ikke mye juks i min rase - men hva defineres egentlig som juks? Man skal vel få børste og bade hundene, får man børste pelsen rett før man går inn i ringen så den ligger akkurat riktig? Hvis det er lov bør man vel også få kunne bruke vann eller spray for å oppnå samme - men noe mer langvarig - effekt? Hvis det renner fra øynene til hunden, er det juks å vaske og tørke slik at det ikke synes at den plages med øynene?

...hvis hunden har en kronisk sykdom og må gå på lave doser smertestillende hele livet, men da fungerer kjempefint, er det så galt å ha lyst å stille den ut et par ganger, bare for moro skyld?

Er det juks å bruke shampo som skal fremheve hundens pelsfarge og -kvalitet?

Får man tørke vekk sikkel slik at det ser ut som hunden ikke sikler?

Hvorfor?

Alle disse tingene forandrer jo hvordan hunden fremstår, men man skal jo få hundene til å fremstå fra sin beste side disse få minuttene den får prøve seg i ringen.

Såklart er jeg enig i at tannregulering, soting, stussing på raser som ikke skal klippes og lignende er beint frem juks. Men hvor går grensen?

Vi har hatt hunder som er eksempler på noe av det jeg har nevnt, stilt dem ut og fått gode resultater, championtitler og CACIBs. Men vi har ikke stilt ut ofte, og de som har hatt problemer med øyne og ledd har selvfølgelig bare blitt stilt ut fordi det er gøy, og de har aldri blitt avlet på.

Vet det står i NKKs reglement at det er forbudt å vise hunder som er påvirket av smertestillende medikamenter osv. Men når hunden går på det permanent kan man jo ikke slutte å gi smertestillende for en utstilling, og her er det så få i rasen at vi ødelegger ikke for noen andre uansett. Det kan da ikke være så ille?

Hvordan kan du påstå at det ikke er jusk på din rase? Godt som alt du trekker frem her er jusk, inkludert smertestillende.

Les reglementet du!!

Skrevet
Div styling produkter på alle farge varianter. Hjelp med svart fargen på din farge og pudder på de andre fargene.

Er også kjent at en del oppdrettere bruker regulering da det etter hvert har blitt en del stygge bitt på disse hundene.

Men regner med at alt dette er kjent, også for deg.

Nope, jeg ser nemlig det brune i pelsen som mange andre ikke ser - svarte hunder som farges får en helt spesiell svartfarge som ikke er lik den naturlige svartfargen. Men for all del, de må gjerne ta fargeprøver for min del.

Tannregulering på DS? Jeg har sett ganske mange - men ingen med tannregulering. Ikke har jeg sett mer enn et par-tre dårlige bitt heller.

And stylingprodukter så er det nok noen som bruker det - men pussig nok aldri noen som står rundt meg på utstillinger.

Men joda, DS er sikkert en av de rasene det jukses mest med. Da er jeg imidlertid tilbake ved mitt første utsagn: juks på utstillinger er noe overdrevet..

Gjest Gjest_Moira_*
Skrevet
Nope, jeg ser nemlig det brune i pelsen som mange andre ikke ser - svarte hunder som farges får en helt spesiell svartfarge som ikke er lik den naturlige svartfargen. Men for all del, de må gjerne ta fargeprøver for min del.

Tannregulering på DS? Jeg har sett ganske mange - men ingen med tannregulering. Ikke har jeg sett mer enn et par-tre dårlige bitt heller.

And stylingprodukter så er det nok noen som bruker det - men pussig nok aldri noen som står rundt meg på utstillinger.

Men joda, DS er sikkert en av de rasene det jukses mest med. Da er jeg imidlertid tilbake ved mitt første utsagn: juks på utstillinger er noe overdrevet..

Selvsagt ser man om det brukes svartfarge eller pudder, men hva hjelper det når dommeren likevel setter disse hundene høyest?

Problemet er størst ved utenlandske dommere særlig fra sør/øst-europa da disse overhode ikke bryr seg.

Ringsekretær kommerterer den unaturlige fargen med hunden ender likevel opp som BIR på store utstillinger.

Hvorfor gjøres det ikke noe? Hvor er NKK?

Når det gjelder tannregulering så ser du selvsagt ikke det. En hund har tannregulering i ung alder fra 2-4 uker, og dette er jo selvsagt juks så en viser ikke akkurat frem disse hundene i denne perioden.

Og når det gjelder bitt så er både dommere og folk generelt for lite oppmerksomme. Jeg har sett mange DS med stygge bitt, også av de i avl. Alle som kan dette gamet vet jo å stille for dommere som ikke bryr seg om tenner.

Jeg vil påstå at du er naiv om du mener at juks på utstillinger er overdrevet. Men utstillingsmiljøet er den verste gutteklubben grei så alle holder selvsagt kjeft om dette, inkuldert dommere. Om en skulle påpeke dette så kan en glemme fair behandling i fremtiden.

Så jeg synes TS trekker frem et interessant tema som absolutt burde frem i dagens lys, men hvem vil påta seg den jobben? Ikke jeg i alle fall da jeg ikke ønsker å bli utstøtt.

Kanskje en dag kommer det en freidig fersking som ikke bryr seg om hva tungvekterene mener, sier og gjør. Jeg håper det for alle rasene sin del og for hundesporten sin del.

Gjest Gjest_Moira_*
Skrevet
Selvsagt ser man om det brukes svartfarge eller pudder, men hva hjelper det når dommeren likevel setter disse hundene høyest?

Problemet er størst ved utenlandske dommere særlig fra sør/øst-europa da disse overhode ikke bryr seg.

Ringsekretær kommerterer den unaturlige fargen med hunden ender likevel opp som BIR på store utstillinger.

Hvorfor gjøres det ikke noe? Hvor er NKK?

Når det gjelder tannregulering så ser du selvsagt ikke det. En hund har tannregulering i ung alder fra 2-4 uker, og dette er jo selvsagt juks så en viser ikke akkurat frem disse hundene i denne perioden.

Og når det gjelder bitt så er både dommere og folk generelt for lite oppmerksomme. Jeg har sett mange DS med stygge bitt, også av de i avl. Alle som kan dette gamet vet jo å stille for dommere som ikke bryr seg om tenner.

Jeg vil påstå at du er naiv om du mener at juks på utstillinger er overdrevet. Men utstillingsmiljøet er den verste gutteklubben grei så alle holder selvsagt kjeft om dette, inkuldert dommere. Om en skulle påpeke dette så kan en glemme fair behandling i fremtiden.

Så jeg synes TS trekker frem et interessant tema som absolutt burde frem i dagens lys, men hvem vil påta seg den jobben? Ikke jeg i alle fall da jeg ikke ønsker å bli utstøtt.

Kanskje en dag kommer det en freidig fersking som ikke bryr seg om hva tungvekterene mener, sier og gjør. Jeg håper det for alle rasene sin del og for hundesporten sin del.

Tannregulering - hunden har denne på i 2-4 uker, ikke når den er 2-4 uker gammel. (dersom noen skulle lese det slik).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...