Gå til innhold

Jeg har ingenting

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg kan gjøre?

Jeg må sannsynligvis gjøre det slutt med min samboer. Nå er jeg gravid og har et barn til å ta meg av.

Jeg kan vel ikke søke jobb nå som jeg er gravid på 6mnd. Jeg har ingen leilighet for tiden, og alle mine møbler ligger langt opp i Nord Sverige. Jeg har ikke råd til å få de fraktet hit hvor jeg nå befinner meg.

Er mitt eneste valg å dra meg til sosial kontoret? Kan man få støtte derfra også til nødvendige møbler, slikt som barneseng?

Jeg får vel overgangs stønad hvis jeg velger å bli enslig mor (igjen :cry: ) og engangsstønad, men med husleier på ca.6000 her hvor jeg nå bor forstår jeg ikke hvordan vi skal klare oss med bare det...

Kjæresten min er så slem og egoistisk... det var min forrige kjæreste også, jeg vet ikke om jeg klarer et slik forhold til.

Jeg er så håpløs! Klarer bare å rote meg bort i vanskelige menn.

Jeg har ingen ønske om å være i denne situasjonen, og føler meg som en taper hvis jeg må igjen inse at jeg ikke har evne til å ta vare på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bibbi K

Huff, hørtes ut som en lei situasjon! Men har du ingen som kan hjelpe deg, sånn med det første? F.eks familie du kan bo hos, til du kommer deg på beina økonomisk, og også psykisk, etter et samlivsbrudd? Kanskje venner med større barn har en brukt barneseng o.l de kan gi bort, eventuelt låne deg?Jeg har ikke peiling på regler, stønader o.l når det gjelder sosialkontoret, så der kan kanskje andre komme med gode råd. Men det første som slo meg, var altså at du ikke trenger å gå igjennom alt alene. Det er ikke noe nederlag å be venner og familie om hjelp når du trenger det, og absolutt ingen grunn til å føle seg som en taper!! Husk at absolutt alle gjør feiltrinn i løpet av et liv!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Huff, hørtes ut som en lei situasjon! Men har du ingen som kan hjelpe deg, sånn med det første? F.eks familie du kan bo hos, til du kommer deg på beina økonomisk, og også psykisk, etter et samlivsbrudd? Kanskje venner med større barn har en brukt barneseng o.l de kan gi bort, eventuelt låne deg?Jeg har ikke peiling på regler, stønader o.l når det gjelder sosialkontoret, så der kan kanskje andre komme med gode råd. Men det første som slo meg, var altså at du ikke trenger å gå igjennom alt alene. Det er ikke noe nederlag å be venner og familie om hjelp når du trenger det, og absolutt ingen grunn til å føle seg som en taper!! Husk at absolutt alle gjør feiltrinn i løpet av et liv!

Lykke til!

Nei... jeg har hverken familie eller venner som er i stand til å gi meg noe støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes du skal forte deg til sosialkontoret jeg, og spørre de om råd. Jeg skal ikke foregripe saksbehandlingen, men de kan muligens gi litt ekstra stønad i en vanskelig økonomisk situasjon. Det er vel bedre å ta tak i situasjonen enn å bare la humla suse...du må jo tenke på barna også.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke jobber uansett, og heller ikke har noen nære venner eller familie, så kan du vel flytte til et sted hvor ikke husleien er så høy? På landet er det billig å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du ikke jobber uansett, og heller ikke har noen nære venner eller familie, så kan du vel flytte til et sted hvor ikke husleien er så høy? På landet er det billig å leve.

Hei! Jeg tenkte akkurat på dette.. kanskje det finnes jobber på lands skolene også til en nyutdannet humanist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du har krav på et engangsbeløp før fødsel som skal gå til barneutstyr og utgifter til bo/livsopphold etc. Dette beløpet er på ca 32 000 og man får det når en er i 6/7 mnd av svangerskapet. Dette må du søke ditt trygdekontor om. Livsopphold frem til da vil du få dekt på sosialkontoret.

Etter fødsel vil du få overgangstønad som du har krav på til barnet er 5 år, hvis du da ikke arbeider. Det er på ca 8000 i tillegg til kontanstøtte :3000(etter barnet er fylt 1 år)småbarnstillegg ca: 675+675, barnebidrag: ca 1200 minimum hvis eksen ikke har større inntekt+ evn støtte til barnetilsyn og mulighet for utdanningsstønad hvis du vil gå skole for å få mulighet til jobb senere. Dette skal du i hovedsak klare deg på.

Ta uansett kontakt med ditt trygdekontor da det er noen uker behandlingstid.

Håper dette hjalp deg noe.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du har krav på et engangsbeløp før fødsel som skal gå til barneutstyr og utgifter til bo/livsopphold etc. Dette beløpet er på ca 32 000 og man får det når en er i 6/7 mnd av svangerskapet. Dette må du søke ditt trygdekontor om. Livsopphold frem til da vil du få dekt på sosialkontoret.

Etter fødsel vil du få overgangstønad som du har krav på til barnet er 5 år, hvis du da ikke arbeider. Det er på ca 8000 i tillegg til kontanstøtte :3000(etter barnet er fylt 1 år)småbarnstillegg ca: 675+675, barnebidrag: ca 1200 minimum hvis eksen ikke har større inntekt+ evn støtte til barnetilsyn og mulighet for utdanningsstønad hvis du vil gå skole for å få mulighet til jobb senere. Dette skal du i hovedsak klare deg på.

Ta uansett kontakt med ditt trygdekontor da det er noen uker behandlingstid.

Håper dette hjalp deg noe.

Lykke til :wink:

Åh Gud... håper det ikke er for sent... jeg er snart 6måneder på vei... har ennå ikke søkt engangs stønad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel. Det er ikke meningen å svartmale bildet her, men det er nå ikke bare bare å leve på landet heller...

Det kommer selvsagt an på hvor du bor da men..Slik jeg kjenner det er man gjerne avhengig av å møte hyggelige folk på sin arbeidsplass - da det jo vil være der du kanskje er mesteparten av dagen. Og tror ikke at de alltid tar imot nykomlingene så fryktelig postivt...De har sikkert bodd der hele livet og har slekter og venner å holde seg til, og er lite interessert i å bli kjent med nye. Du må helst være kjempesosial, aldri sur og lei...De er også temmelig lei av "byfolk" med romantiske drømmer om livet på landet.

Barna vil muligens ha lettere for å bli kjent med andre barn..men det finnes kanskje ingen lekeplasser...

Veiene er kanskje stengt om vinteren..sola er borte..

Dessuten er det jo et redusert tilbud av det meste. Både innen helsevesen, skole, butikker, osv...Du treffer de samme folka overalt. De vet alt du foretar deg- også hva du kommer til å gjøre! Selv om du aldri har snakket med de...

Og billig og billig fru Blom. Uteleieprisen på boliger/leiligheter ligger vel ofte på omtrent det samme som i byene. (De billige går til kjenttfolk)Og kanskje finnes det ikke offentlig kommunikasjonsmidler...dyre bompenger er det gjerne og.

Så du får tenke på hvor du eventuelt flytter om du skulle det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Gud... håper det ikke er for sent... jeg er snart 6måneder på vei... har ennå ikke søkt engangs stønad...

Det er ikke for sent å søke om engangsstønad, tror du må søke innen barnet er 6 mnd. Det tidligste man kan få beløpet utbetalt er når man er 6/7 måneder på vei. Søknadsskjema får du på trygdekontoret.

Lykke til! Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...