Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Jeg planlegger en lengre tur til Canada og USA. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å være i hvert land, jeg vet bare at jeg kommer til å være ute av Norge i 3 måneder, muligens noe lengre. Men vil dette kreve visum el? Eller kan jeg bare sette meg flyet, etterfulgt av en greyhoundbuss og vase frem og tilbake?
Gjest nnn Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 USA er maksimum tre måneder om gangen. I teorien skal det ikke være noe i veien for å dra til Canada, og tilbake senere samme dag for tre nye måneder. Men du må nok være forberedt på å måtte forklare deg i immigrasjonskontrollen, og de kan avvise deg på fritt grunnlag om de ikke tror på dine "gode hensikter".
Antagonist Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Nei, du kan ikke reise til Canada, Mexico eller Karibien og dermed få nye 3 måneder. Du må forlate kontinentet hvis du skal "annullere" innreisen for å få nye 3 måneder. Litt vanskelig å finne denne informasjonen, men detaljer finnes blant annet på den amerikanske ambassaden i Australias hjemmesider: http://canberra.usembassy.gov/consular/visas/niv/vwp.html
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Takk for svar Så når jeg da i utgangspunktet tenker (ca) 1 måned i Canada, 1 måned i USA, og 1 måned i Canada før hjemreise så bør dette gå greit? For 3 måneder i USA er ikke aktuelt. Andre ting jeg bør være obs på? Jeg er usikker på hvordan kontaktbeholdningen mn kommer til å være når jeg reiser, men jeg kommer til å ha et sted mellom 5 og 10 tusen på kontoen, samtidig som jeg vet jeg kommer til å få igjen ca 30-40 tusen på skatten rundt en måned ut i reisen. Har hørt at man kan risikere å måtte forelegge bevis for at en er istand til å forsørge seg, hvordan gjør jeg dette på en overbvisende måte? Har planer om å bo noe hos venner, og noe muligens etter couchsurfing prinsippet, noe som gjør at jeg får relativt lave utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Takk for svar Så når jeg da i utgangspunktet tenker (ca) 1 måned i Canada, 1 måned i USA, og 1 måned i Canada før hjemreise så bør dette gå greit? For 3 måneder i USA er ikke aktuelt. Andre ting jeg bør være obs på? Jeg er usikker på hvordan kontaktbeholdningen mn kommer til å være når jeg reiser, men jeg kommer til å ha et sted mellom 5 og 10 tusen på kontoen, samtidig som jeg vet jeg kommer til å få igjen ca 30-40 tusen på skatten rundt en måned ut i reisen. Har hørt at man kan risikere å måtte forelegge bevis for at en er istand til å forsørge seg, hvordan gjør jeg dette på en overbvisende måte? Har planer om å bo noe hos venner, og noe muligens etter couchsurfing prinsippet, noe som gjør at jeg får relativt lave utgifter. Du må ha alle kontaktdetaljer på vennene dine, og de må kunne svare bekreftende på at de vil ha deg på sofaen under oppholdet. Disse vennene bør ikke være tidligere straffedømte. I tillegg er det fornuftig å ta med seg noen kredittkort. (Forøvrig er det svært sjeldent de utfører slike tester på nordmenn så lenge du ser anstendig og oppegående ut)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå