Gå til innhold

Støtte og slikt når man får barn

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie84
Skrevet

Både jeg og min bedre halvdel har begynt å lure på det med å få barn. Problemet er at han er endel eldre enn meg, så vi burde vel strengt tatt begynne å produsere snart.

Jeg er feridg med utdanning om litt over ett år. I tillegg skulle jeg gjerne ha skaffet meg en jobb/karriere før dette med barn blir aktuelt, men det kan ta sin tid innen det yrket jeg har valgt, I tillegg er det langt mellom faste jobber, men mye deltid eller prosjektarbeid. Å bygge seg opp en skikkelig karriere kan ta flere år. Men så var det det med unger før det var for sent da...

Det jeg lurer på er hva slags støtte får man om man ikke har jobb eller kun jobber deltid eller på prosjekter? Går det an å klare seg økonomisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har inntekt får du en engangsstønad som er på noen og tredvetusen. Har du hatt inntekt de siste seks måneder før du går ut i permisjon har du rett på foreldrepenger som alle andre i enten 44 eller 54 uker, spiller ingen rolle om det er deltid eller prosjektarbeid. Etter at barnet er født får du barnetrygd på 970 kr måneden.

Skrevet

For å få foreldrepenger, må du ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart (ca 3 uker før forventet termin). Dagpenger teller også som opptjening til foreldrepenger. Foreldrepenger er 44 uker med 100% dekning eller 54 uker med 80% dekning av lønn. 6 av ukene er forbeholdt far.

Hvis du ikke kvalifiserer til foreldrepenger, kan du få en engangsstønad. Det er ca 35 000 kroner som utbetales en gang (derav navnet!). Den kan utbetales fra svangerskapets uke 26 og utover. Engangsstønaden er skattefri.

Dersom du fremdeles er under utdanning når et barn blir født, og dermed må utsette studiene, har du rett på permisjon med stipend i 42 uker (altså, i disse ukene fås all studiestøtte som stipend, ikke lån). Dette forutsetter at du har hatt rett på stipend/lån de siste 6 månedene før fødsel.

I tillegg kommer barnetrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...