Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

For andre gang på bare noen måneder er visakortet mitt avmagnetisert. Jeg brukte det i går og puttet det i lomma sammen med lommeboka i fem minutter før jeg puttet det oppi lommeboka. Etterpå så funket ikke kortet mitt. Kan det være at magneten på lommeboka mi er så sterk at den avmagnetiserte kortet mitt?

Endret av Metemor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mente magnete på lommeboka så ja. Det er derfor det er anbefalt med kortholdere eller sånne holdere i plast nettopp fordi en del av disse lommebøkene har såpass sterke magneter at de er uheldige for korta.

Skrevet

Ellers kan sånne bilnøkler med fjernkontroll, batteriet på mobilen eller noe lignende avmagnetisere kortstripa.

Skrevet
The Myth

The myth is that people with eel-skin wallets have been experiancing problems with their credit cards being demangetized and this is because of the eel-skin which has a trace of electricty creating a magnetic field causing the card to be wiped.

[edit] The Test

Create a number of fake credit cards and see if eel-skin has any effect on it. As well, they test a number of other small myths about credit cards. Firstly they see if anything happens with only a few seconds exposure to the wallet but nothing happens when tested, busted. They try leaving it in for a few minutes and trying it, nothing happens, busted. They try leaving it in a wallet for 24 hours, busted again. Then try and determine how much magnestism it would require to wipe a card. Using an electromagnet, they determine it would take at least 1000 gauss to wipe a card. The Earth's magnetic field is one gauss. They look at a number of household objects and they only get as high as 70 gauss which is no where near the needed 1000. To finally prove the myth busted, they put a credit card in a tank of electric eels and again nothing happens.

[edit] The Results

Busted. It is not possible for a eel-skin wallet to wipe a credit card based on their tests, it is just not powerful enough.

http://tviv.org/MythBusters/Barrel_of_Bric...Eel_Skin_Wallet

;)

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Og der kom du med det ultimate beviset på at MythBusters ofte er bullshit fra ende til annen... ;)

Det er ingen tvil om at magneter avmagnetiserer kort. Har selv greid å avmagnetisere tre forskjellige kort på under 5 dager, før jeg oppdaget at det var den nye lommeboka som hadde skylda. Kvittet meg med lommeboka - aldri noe problem igjen.

Skrevet
Og der kom du med det ultimate beviset på at MythBusters ofte er bullshit fra ende til annen... ;)

Det er ingen tvil om at magneter avmagnetiserer kort. Har selv greid å avmagnetisere tre forskjellige kort på under 5 dager, før jeg oppdaget at det var den nye lommeboka som hadde skylda. Kvittet meg med lommeboka - aldri noe problem igjen.

Sitatet sa ingenting om at ikke magneter avmagnetiserer bankkort, men at skinn fra elektriske åler ikke avmagnetiserer bankkort.

Magneter kan derimot helt klart avmagnetisere bankkort.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Sitatet sa ingenting om at ikke magneter avmagnetiserer bankkort, men at skinn fra elektriske åler ikke avmagnetiserer bankkort.

Magneter kan derimot helt klart avmagnetisere bankkort.

"Then try and determine how much magnestism it would require to wipe a card. Using an electromagnet, they determine it would take at least 1000 gauss to wipe a card. The Earth's magnetic field is one gauss."

Det står det i sitatet.

Dessuten har jeg sett episoden. Og de prøver med mye mer enn bare denne ålelommeboka å avmagnetisere. Og så fikk de det ikke til, og konkluderte med at magnetisme ikke ødela kort.

Skrevet

Jeg har også sett den episoden av Mythbusters (som er det beste som går på Discovery) og den var svært så kraftig den magneten som til slutt klarte å avmagnetisere kortet de hadde. Men noe må da ha skjedd med kortet mitt... Det samme skjedde for noen måneder siden også, og det var samme som skjedde da tror jeg, at jeg la kortet i lomma sammen med lommeboka et øyeblikk før jeg putta det oppe. Nei, det blir vel til at jeg går til anskaffelse av ny lommebok UTEN magnet, noe som er litt syns, for jeg liker den jeg har så godt, ferieminne fra London...

Skrevet

Mobiler avmagnetiserer kort. Jeg har hatt tre kort siste året som alle er ødelagt pga dette..

Skrevet (endret)

Mamma1:

Bergansjakker med magnetknapper også, visstnok. Gruer meg bare til kortet mitt skal oppdage at jeg har magnetiste knapper i jakken min :sjenert:

Endret av Tonerose
Skrevet

Hadde ulljakke, altså ingen magnetiske knapper og mobilen lå i den andre lomma. Fortsatt noen som tror det ikke er lommeboka? :eeeh:

Gjest Gjest_pia23_*
Skrevet

...eller så kan det faktisk også være bankterminalen du har brukt som har avmagnetisert kortet ditt.

Husk at du ikke skal betale for et nytt kort når det er blitt avmagnetisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...