Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 har et marsvin som fikk 4 unger forje gang og en som fikk en unge forje gang er det noen mulighet og vite hvem som får flest neste gang utifra det??
Telys Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Det varierer ja. Men tror ikke det er så ofte de får mer enn 4(?) Marsvinungene er tross alt helt utviklet når de blir født,og det er litt størrelse på de,så det varierer fra marsvin til marsvin hvor mange de klarer å bære frem.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 tenkte det jeg også. helt til jeg hørte at naboen fikk 6 og alle overlevde!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 hvis jeg parrer begge marsvin jentene mine med en annen hann og så setter dem sammen med min egne sterile hann. er han snill mot ungene da? går alletre sammen når det kommer unger da??
Gjest Christabelle Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Du må ikke ha andre enn moren og barna sammen. Selv om gutten er kastert, vil han prøve å parre seg med et/flere barn, og kan skadet de(t). Husk å gi trippel dose C-vitamin i vannet til moren når hun går drektig (og etter fødsel). Derfor bør du la henne være alene. De andre marsvinene må ikke få mer C-vitamin enn nødvendig. Hun skal heller ikke ha stress rundt seg, så sett henne i et bur alene. Andre dyr skal ut med en gang du ser hun er drektig. Husk også å undersøk kjønn på barna så fort det lar seg gjøre, og sett gutte-barna i et annet bur, så moren ikke blir drektig igjen. Det er ikke bare for snart etter fødsel, men også innavl. Min jente fikk 4 små i første kull, og to små i andre kull. Nå er hun pensjonert ;-) Og veldig tykk. Hehe =) Det er mange fine sider rundt på Internett og dette temaet, men se opp for useriøse sider. Du kan eventuelt ta en tur til dyrlege for råd. Lykke til med nusselige unger :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 takk for svar men som sagt har jeg vært med på to kull fra før Men har hørt flere ganger at hannen iallefall kan være med en av jentene!! det har jeg iallefall hørt da! er dette tilfelle?
Gjest Christabelle Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Hvilken jente? Og hvilken han? Jenta som ikke er moren kan være med den kastrerte gutten. Den kastrerte gutten kan ikke være med moren verken før eller etter fødsel. Du kan sette han inn til moren når ungene er klar for å flytte ut :-) Samme med babyene; du kan sette de inn til den kastrerte gutten når du ser hva slags kjønn de har. Litt usikker på hvor lenge de dier. Hvis du har to jenter som skal få unger, så ville jeg hatt de i hvert sitt bur. Spørs om det ikke blir litt forvirring hvis de får tre unger hver. "Hvem er mamma?" "Hvem er babyen min?" Hehe, vet jo ikke da. Godt mulig de skjønner det selv. Da jenta vår ble gravid, måtte faren flytte på hybel ved siden av. Da var burene rett ved siden av hverandre så de kunne lukte og høre hverandre Gravide jenter trenger fred og ro, og bør ikke være sammen med andre marsvin. Ei heller plukkes opp på slutten. Håper du har tre-fire bur, hehe Du kan også kjøpe skillevegg hvis du har et stort bur. Barna trenger litt plass til å boltre seg på når de er født. Det er mye styr når dyr skal ha babyer, men det er jo verdt det :-) Men hvis du har hatt kull på marsvin før, så vet du jo hva jeg mener :-) Konklusjon (jeg har en tendens til å skrive meg bort): Drektige marsvin skal være alene :-)
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Jeg har aldri opplevd problemer med to marsvin sammen, de har som oftest en tendens til å passe hverandres unger som andre flokkdyr. De kjenner igjen ungene/moren ved hjelp av lyder og lukter.
Gjest Christabelle Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har aldri opplevd problemer med to marsvin sammen, de har som oftest en tendens til å passe hverandres unger som andre flokkdyr. De kjenner igjen ungene/moren ved hjelp av lyder og lukter. Ja, det kan jeg tenke meg. Så søtt da =) Artig å ha to som er drektige samtidig. Og alle de små som løper rundt. Hehe =)
Telys Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Vi hadde også to gravide sammen ,og det gikk kjempefint! Begge var paret med samme hann,og begge fikk 3 unger hver:) (egentlig fikk begge 4,men var en døfødt hos begge) Di springer rundt og leker me hverandres unger:) Og passer godt på dem hvis de blir skremt av noe:) De er så søte :rødme: Til deg som lurer: Ungene dier i 3uker.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 takk for svar! skal prøve og se om de krangler
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Men de må ha gått sammen før.. Å bare putte to marsvin sammen er aldri en god ide..
Gjest Christabelle Skrevet 17. januar 2009 #16 Skrevet 17. januar 2009 Jeg synes du skal prøve, jeg. Så nydelig da. Passe på hverandres unger :rødme: Ha gutten i et bur ved siden av, så han kan snakke med de og titte litt :-)
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 akkurat nå har jeg den ene søsteren i skillevegg med den andre søsteren den ene søsteren har en unge og den andre hadde 4 (er solgt) pappaen er ved siden av men han skal kastreres også skal alle gå i samme bir (var planen i allefall )
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #18 Skrevet 18. januar 2009 p.s.: skal parre dem med en annen hann:smilbla: før de blir satt sammen da så det blir mange små skjønnheter høres det greit ut
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #19 Skrevet 18. januar 2009 denne var ikke meningen at skulle være med!
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #20 Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville anbefalt deg å lese litt i denne tråden, står mye nyttig angående drektighet der.. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=359367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå