Amalie_85 Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Vi har et soveromm som ligger vegg i vegg med et bad. Nå har vi fjernet en hylle (som var fastmontert) inne på soverommet, og da på veggen som da ikke er delt med badet med veggen inn i soverommet er det mugg område er 30x40cm sånn ca. Vi vet ikke hvor lenge det kan ha vært der. Men det er helt tørt, lukter ikke noe. Men hva i all verden gjør vi med det? Vi bor i borettslag by the way og har bodd her i 2 år. Så hva gjør vi nå? Hvem er det vi må kontakte for å få dette sjekka? Og burde jeg gå gjennom borettslaget? Er veldig usikker på hvordan rettigheter vi har i forhold til det.
Gjest Soppgjest Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Hvilken farge er det på muggen? Og hvordan ser det ut? I første omgang kan det jo tenkes at det er blitt slik dersom hyllen er satt opp på et tidspunkt da det var fuktig, og kapslet dette inne. Veldig teoretisk, men... Ta bilder, datert! Viktig å ha for dokumentasjon og for egen del. Selv om det skulle være en ufarlig type. Smart også å ta en test, lurer på om du kan bruke bomullspinne og stryke over - men har ikke peiling på dette. Selv har jeg opplevd å bo i leiliget med store utslag på sopp. Fant det først da vi skulle flytte på senga, og da var det ett svart belte bak, grøss Dette fikk vi målt av både spesialist og kommunen. Førstnevnte ba oss flytte på dagen, så det kan være ganske alvorlig! Høres ikke ut som om du har merket noe? Ikke lukter det sier du, så det er sannsynligvis helt ufarlig. Hvis du vil fjerne det, vasker du over med klor. Men da må du sjekke status seinere, i tilfelle det blomstrer opp igjen. Siden du bor i borettslag, og det står ansvarlig for bygningen - må du vel henvende deg til lederen i så tilfelle. Er det ikke 5 års frist til å melde feil/skader? Håper dette gir deg noen svar.
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Ta bilder slik foreslått over her, og meld umiddelbart ifra til megler. Selger står ansvarlig for leiligheten i 5 år, og det er viktig at du melder fra. Jeg har vært syk i 1 år som følge av muggsopp i leilighet, og har trolig utviklet ME som følge av det. Det er ingen spøk, så ta det alvorlig. Ring forøvrig Mycoteam for å få tatt analyser om hva slags sopp det dreier seg om, og hva som er kjernen til det. SElv tok jeg masse bilder, også prøvde jeg å vaske vekk med klor. Fulgte med, og det tok ikke lang tid før det kom tilbake. Det at det er vegg i vegg med badet deres kan jo tyde på fukskader. Har dere gammelt bad? Om dere har rettigheter avhenger helt hva som er årsaken til muggen, og om hvor lenge den kan antas å ha vært der. Dette går som skjulte skader, og selger kan ha et ansvar. Dette er som jeg også forstår på innervegg, da har ikke borettslaget noe ansvar, med mindre kilden stammer fra yttervegg/tak.
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2009 Hvilken farge er det på muggen? Og hvordan ser det ut? Selv har jeg opplevd å bo i leiliget med store utslag på sopp. Fant det først da vi skulle flytte på senga, og da var det ett svart belte bak, grøss Dette fikk vi målt av både spesialist og kommunen. Førstnevnte ba oss flytte på dagen, så det kan være ganske alvorlig! Høres ikke ut som om du har merket noe? Ikke lukter det sier du, så det er sannsynligvis helt ufarlig. Hvis du vil fjerne det, vasker du over med klor. Men da må du sjekke status seinere, i tilfelle det blomstrer opp igjen. Siden du bor i borettslag, og det står ansvarlig for bygningen - må du vel henvende deg til lederen i så tilfelle. Er det ikke 5 års frist til å melde feil/skader? Håper dette gir deg noen svar. Muggen er svartflekkete. Ikke kjennes det ut som om den har gjort noe med overflaten, for det er helt glatt som om det ikke skulle vært der. *grøss* håper ikke vi finner en masse når vi må ta av tapeten. Men ja, vi har ikke merket noe. Og vi er egentlig ganske ømfintlige mennesker. (astma og allergier) Det som irriterer meg mest kanskje er vel det at vi ikke har oppdaga det før nå, for sønnen min har jo sovet der inne. Nærmest tilfelle og Ringer borettslaget etterpå jeg. Venter ikke 5 år hvertfall
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2009 Ta bilder slik foreslått over her, og meld umiddelbart ifra til megler. Selger står ansvarlig for leiligheten i 5 år, og det er viktig at du melder fra. Jeg har vært syk i 1 år som følge av muggsopp i leilighet, og har trolig utviklet ME som følge av det. Det er ingen spøk, så ta det alvorlig. Ring forøvrig Mycoteam for å få tatt analyser om hva slags sopp det dreier seg om, og hva som er kjernen til det. SElv tok jeg masse bilder, også prøvde jeg å vaske vekk med klor. Fulgte med, og det tok ikke lang tid før det kom tilbake. Det at det er vegg i vegg med badet deres kan jo tyde på fukskader. Har dere gammelt bad? Om dere har rettigheter avhenger helt hva som er årsaken til muggen, og om hvor lenge den kan antas å ha vært der. Dette går som skjulte skader, og selger kan ha et ansvar. Dette er som jeg også forstår på innervegg, da har ikke borettslaget noe ansvar, med mindre kilden stammer fra yttervegg/tak. Bilder tatt Uff, håper virkelig ikke det er ille. Men det er jo et veldig lite område, og tørt, så vi får håpe at det ikke har vært noe å si for vår helse. Skal ta å ringe Mycoteam senere i dag å høre hva dem sier. Hele huset er fra 1986, men selve badet er pusset opp i senere tid, men veldig usikker på når. Utseende messig på flisene vil jeg tippe tidlig 90-tallet. Tenkte kanskje det var gjort en dårlig jobb og at det var fra badet det har kommet fukt fra. Er du sikker på at borettslaget ikke har noe ansvar? Vet jo at blir det vannlekasje i rør er det jo borettslaget det går på. Nei, får vel bare høre med dem senere i dag vel.
punkyB Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror ikke borettslaget har ansvar siden det er inne i leiligheten - men det skader jo ikke å kontakte de. Kan jo uansett være at de har noen råd om hvordan du skal gå fram.
Lisa Kaisa Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Muggen er svartflekkete. Ikke kjennes det ut som om den har gjort noe med overflaten, for det er helt glatt som om det ikke skulle vært der. *grøss* håper ikke vi finner en masse når vi må ta av tapeten. Men ja, vi har ikke merket noe. Og vi er egentlig ganske ømfintlige mennesker. (astma og allergier) Det som irriterer meg mest kanskje er vel det at vi ikke har oppdaga det før nå, for sønnen min har jo sovet der inne. Nærmest tilfelle og Ringer borettslaget etterpå jeg. Venter ikke 5 år hvertfall Gjett om jeg har full forståelse! Min nyfødte sønn sov nærmest den dritten sine første 2 måneder, og var full i utslett Dagen etter at vi flyttet var halve utslettet borte, andre dagen etter forsvant resten. Men det var bare det synlige... Han slet i 4 år med masse slim så å si hele året, det surklet men legene ville ikke høre noe om at det kunne være pga sopp! Én ting er sikkert: stol på egen intuisjon når det gjelder dette. Har du sett inne på Mycoteam sine bilder om du drar kjensel på typen sopp? Blir spennende å høre hva de sier Lykke til - husk at helsen er det viktigste vi har!
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Bilder tatt Uff, håper virkelig ikke det er ille. Men det er jo et veldig lite område, og tørt, så vi får håpe at det ikke har vært noe å si for vår helse. Skal ta å ringe Mycoteam senere i dag å høre hva dem sier. Hele huset er fra 1986, men selve badet er pusset opp i senere tid, men veldig usikker på når. Utseende messig på flisene vil jeg tippe tidlig 90-tallet. Tenkte kanskje det var gjort en dårlig jobb og at det var fra badet det har kommet fukt fra. Er du sikker på at borettslaget ikke har noe ansvar? Vet jo at blir det vannlekasje i rør er det jo borettslaget det går på. Nei, får vel bare høre med dem senere i dag vel. Det er med all sannsynlighet badet det kommer fra, det høres ihvertfall logisk ut. Nå vt jeg ikke planløsningen på leiligheten, men jeg ville forseglet rommet inntil videre, og sovet i stua/annet rom. Så sender du en mail til megler om funnene, og forteller at du kontakter Mycoteam. Vet du om selgeren hadde eierskifteforsikring? Som sagt står han ansvarlig i 5 år etter salg, men hvis det skulle være en lekkasje/kondens e.l, så blir det en bevisbyrde om når det oppstod. Senskadene av muggsopp kan være kraftige, muggsopp er jo påstått av svenske helsemyndigheter å være like farlig som røyk! Av personlige erfaringer så må jeg jo si meg enig med dem
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror ikke borettslaget har ansvar siden det er inne i leiligheten - men det skader jo ikke å kontakte de. Kan jo uansett være at de har noen råd om hvordan du skal gå fram. Mulig det ikke er borettslaget som skal ta dette. Men kanskje eierskifteforsikringen skal ta det? Står der De fleste eiendommer selges i dag "som den er". Eiendommer solgt "som den er" har mangler i følgende tre tilfeller: [...] c) Dersom det viser seg å eksistere vesentlige skulte feil ved eiendommen (som ingen av partene visste om) som kjøper ikke hadde grunn til å forvente Sitert fra Protector forsikring asa. Det er jo en vesentlig feil. Det kan jo som nevt være helseskadelig. Soverom Tegna soverommet vårt jeg.
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2009 Det er med all sannsynlighet badet det kommer fra, det høres ihvertfall logisk ut. Nå vt jeg ikke planløsningen på leiligheten, men jeg ville forseglet rommet inntil videre, og sovet i stua/annet rom. Så sender du en mail til megler om funnene, og forteller at du kontakter Mycoteam. Vet du om selgeren hadde eierskifteforsikring? Som sagt står han ansvarlig i 5 år etter salg, men hvis det skulle være en lekkasje/kondens e.l, så blir det en bevisbyrde om når det oppstod. Senskadene av muggsopp kan være kraftige, muggsopp er jo påstått av svenske helsemyndigheter å være like farlig som røyk! Av personlige erfaringer så må jeg jo si meg enig med dem Har ikke tatt kontakt med Mycoteam enda. Har ringt leder i styret og han skulle undersøke til i morgen om hva som gjelder på hvem. Lurte litt på og om det kunne ha kommet fukt utenfra (og da er det jo borettslag-sak) før garasjen ble bygd. For jeg vet at garasjen er bygd etter huset. Og så stoppet det opp når den kom??!! Var tegningen min forståelig egentlig??
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 Mulig det ikke er borettslaget som skal ta dette. Men kanskje eierskifteforsikringen skal ta det? Står der Sitert fra Protector forsikring asa. Det er jo en vesentlig feil. Det kan jo som nevt være helseskadelig. Soverom Tegna soverommet vårt jeg. Det at en bolig selges "som den er" betyr at du ikke kan klage på åpenbare ting i ettertid, dvs riper i parkett, løse lister, ting som du kan sjekke på visning. Muggsopp/fukskader på den annen side, er skjult feil/mangel. Jeg har vært sengeliggende i snart 1 år pga muggsopp, har fått livet snudd totalt på huet. Så nei, det er ingenting å spøke med. Selv man ikke kjenner en umiddelbar reaksjon så kan som sagt senskadene være kraftige. Protector er et mareritt-selskap dessverre. Meld fra til megler og hør med mycoteam og finn ut omfanget av det, det trenger ikke bli katastrofalt dyrt
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #12 Skrevet 14. januar 2009 Er muggsoppen i yttervegg OG innervegg, eller kun en av delene? Jeg hadde fått for meg at det kun gjaldt lettvegg mellom bad og soverom?
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2009 Er muggsoppen i yttervegg OG innervegg, eller kun en av delene? Jeg hadde fått for meg at det kun gjaldt lettvegg mellom bad og soverom? Det er ikke mugg på yttervegg som vi vet om. Vi kan ikke se noe hvertfall i garasjen. Vi trodde først at det kunne komme fra badet siden det ligger så å si vegg i vegg. Men så kom vi på senere på kvelden i går at det kanskje kunne ha kommet utenfra. Men det er jo bare tanker vi har. Vi vet jo egentlig ingenting enda. Får se hva styremannen sier i morra. Er veldig gla for at vi ikke trenger å bruke soverommet på en stund. For vi har jo enda to soverom oppe, for minstemann skal ikke ha eget soverom riktig enda. Men hadde vært så deilig å fått pussa det opp nå. Men det får vente
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 14. januar 2009 Det at en bolig selges "som den er" betyr at du ikke kan klage på åpenbare ting i ettertid, dvs riper i parkett, løse lister, ting som du kan sjekke på visning. Muggsopp/fukskader på den annen side, er skjult feil/mangel. Jeg har vært sengeliggende i snart 1 år pga muggsopp, har fått livet snudd totalt på huet. Så nei, det er ingenting å spøke med. Selv man ikke kjenner en umiddelbar reaksjon så kan som sagt senskadene være kraftige. Protector er et mareritt-selskap dessverre. Meld fra til megler og hør med mycoteam og finn ut omfanget av det, det trenger ikke bli katastrofalt dyrt Wææææ! Ikke si sånt om protector da Har jo ingen penger til å fikse noe som helst egentlig akkurat nå. Har jo kjøpt gulv, så nå er det ikke ekstra penger her på en stund. Løse lister og riper hadde jeg nok ikke brydd meg noe om. Men dette er jo litt værre ja Sønnen min "snorker" altså på dagtid og når han sover, er redd for at han skal ha en tetthet på grunn av det her. Skal til legen nå snart. Så får vel nevne det her da!
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #15 Skrevet 14. januar 2009 Det er ikke mugg på yttervegg som vi vet om. Vi kan ikke se noe hvertfall i garasjen. Vi trodde først at det kunne komme fra badet siden det ligger så å si vegg i vegg. Men så kom vi på senere på kvelden i går at det kanskje kunne ha kommet utenfra. Men det er jo bare tanker vi har. Vi vet jo egentlig ingenting enda. Får se hva styremannen sier i morra. Er veldig gla for at vi ikke trenger å bruke soverommet på en stund. For vi har jo enda to soverom oppe, for minstemann skal ikke ha eget soverom riktig enda. Men hadde vært så deilig å fått pussa det opp nå. Men det får vente Men husk at selv om det kun er muggsopp i et av rommene, så vil det kunne være muggsoppsporer i resten av leiligheten dere oppholder dere i. Hvordan kan det komme utenfra hvis det ikke er mot yttervegg? Hva slags type bolig bor dere i, murblokk, småhus? hvilken etg?
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 14. januar 2009 Men husk at selv om det kun er muggsopp i et av rommene, så vil det kunne være muggsoppsporer i resten av leiligheten dere oppholder dere i. Hvordan kan det komme utenfra hvis det ikke er mot yttervegg? Hva slags type bolig bor dere i, murblokk, småhus? hvilken etg? Vertikalt delt tomannsbolig (heter det det?) Og vi har litt mur i 1 etasje. Men det er vel mest der badet er da det ligger under bakken, men soverommet er ikke det, så der er det vel ikke mur tror jeg. Vi bor over 3 etasjer, så den lille flekken med mugg som vi har funnet så langt er altså i første etasje. Vi har stue og soverom i 2 og 3 etasje. Så vi oppholder oss heldigvis ikke så veldig mye nede!
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #17 Skrevet 14. januar 2009 Vertikalt delt tomannsbolig (heter det det?) Og vi har litt mur i 1 etasje. Men det er vel mest der badet er da det ligger under bakken, men soverommet er ikke det, så der er det vel ikke mur tror jeg. Vi bor over 3 etasjer, så den lille flekken med mugg som vi har funnet så langt er altså i første etasje. Vi har stue og soverom i 2 og 3 etasje. Så vi oppholder oss heldigvis ikke så veldig mye nede! Håper dere finner ut av det, nå vet dere ihvertfall hvem dere må kontakte Ps. jeg anbefaler å avsegle soverommet, sporer kan komme ut imellom dørsprekk i rommet. Det er greit å være på den sikre siden
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 14. januar 2009 Var inne på siden til mycoteam nå og så jo at det koster jo over 1000kr for å analysere en liten ting med mugg på Så får vente å se hva leder sier i morgen. Vet ikke helt hva vi egentlig gjør om vi må stå for det her selv.
Pjukset Skrevet 14. januar 2009 #19 Skrevet 14. januar 2009 Var inne på siden til mycoteam nå og så jo at det koster jo over 1000kr for å analysere en liten ting med mugg på Så får vente å se hva leder sier i morgen. Vet ikke helt hva vi egentlig gjør om vi må stå for det her selv. Dere må nok ut med mye mer enn det, må regne med 10 000 kr for at det skal komme en for å ta prøver, og analyse i laboratoriet. Dette er jo noe dere evnt kan kreve tilbake hvis det skulle bli en sak mot selger. Muggsopp er dyrt dessverre
Amalie_85 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #20 Skrevet 14. januar 2009 Dere må nok ut med mye mer enn det, må regne med 10 000 kr for at det skal komme en for å ta prøver, og analyse i laboratoriet. Dette er jo noe dere evnt kan kreve tilbake hvis det skulle bli en sak mot selger. Muggsopp er dyrt dessverre Men hva om man ikke har 10 000kr? Fillern, skulle aldri revet ned skapet (det er jo bra at det er oppdaget altså, men vi har ikke noe til overs når mnd er over så vet ikke helt hvordan vi skal klare det)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå