Gå til innhold

Tyveri

Gjest *gjesten nathalie

Fremhevede innlegg

Gjest *gjesten nathalie
Skrevet

Hei..

Jeg lurer på noe som jeg håper dere kan svare meg på.

Jeg trenger ikke å høre hvor dumt og tåpeligt dere synest det er for det er nok alle klar over fra før av!

Saken er nemlig det at jeg har en venninne som aldri har gjort noe gale mot noe eller noen før, i dag ble tatt for å prøve å stjele..

Ja, jeg er helt enig med at dette er en opplevelse hun godt kune vært foruten og JA hun angrer noe sinnsykt. MEN gjort er gjort og det er lett å være etterpåklok...

Summen kom på rundt 1500kr og hun er anmeldt.

Hun er nå kjemperedd for hva som skjer videre og om hun må i fengsel eller får samfunnstraff..

Er det noen av dere kunnskapsrike her inne som kan svare meg på dette?

Hun er helt utrøstelig og føler seg rett og slett rimelig dum og det gnager mest på samvittigheten hennes..

Kan føre til at hun gikk rett inn å betalte etterpå i butikken.

Men da var jo skaden allerede skjedd..

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei..

Jeg lurer på noe som jeg håper dere kan svare meg på.

Jeg trenger ikke å høre hvor dumt og tåpeligt dere synest det er for det er nok alle klar over fra før av!

Saken er nemlig det at jeg har en venninne som aldri har gjort noe gale mot noe eller noen før, i dag ble tatt for å prøve å stjele..

Ja, jeg er helt enig med at dette er en opplevelse hun godt kune vært foruten og JA hun angrer noe sinnsykt. MEN gjort er gjort og det er lett å være etterpåklok...

Summen kom på rundt 1500kr og hun er anmeldt.

Hun er nå kjemperedd for hva som skjer videre og om hun må i fengsel eller får samfunnstraff..

Er det noen av dere kunnskapsrike her inne som kan svare meg på dette?

Hun er helt utrøstelig og føler seg rett og slett rimelig dum og det gnager mest på samvittigheten hennes..

Kan føre til at hun gikk rett inn å betalte etterpå i butikken.

Men da var jo skaden allerede skjedd..

På forhånd takk for svar!

Hei!

Hvor gammel er venninen din?

Dersom hun er over 15 og ikke tidligere straffet kan det ende opp i konfliktrådet, eller som en bøtesak. Det er ikke fengsel eller samfunsstraff for å stjele for under 5000, som er grovt tyveri. Dette er simpelt tyveri, som fører til bøter (om hun ikke er vanekriminell, men utifra det du skriver ser det ikke slik ut), eller konfliktråd!

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet

Hei og takk for svar!

Hun er 22 og har aldri gjort noe gale før..

Men hun er som sagt forferdelig lei seg for det, men uansett hjelper ikke det -

for gjort er gjort!!

Hva er konfliktråd?

Skrevet

Sannsynligvis får hun kun en bot på 5000 kroner eller under og betale tilbake det hun har stjålet for... PLUSS at hun må leve med skammen og angeren som egentlig er det tyngste for en som ser det fryktelige i det en har gjort og angrer. Skulle det bli snakk om fengsel (noe jeg ikke tror) blir det bare betinget, altså hun skal ikke i fengsel, men om hun blir tatt for tyveri senere blir den fengselsdommen lagt til det som måtte komme med det (og det skjer jo ikke, siden hun ikke kommer til å gjøre det igjen).

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet
Sannsynligvis får hun kun en bot på 5000 kroner eller under og betale tilbake det hun har stjålet for... PLUSS at hun må leve med skammen og angeren som egentlig er det tyngste for en som ser det fryktelige i det en har gjort og angrer. Skulle det bli snakk om fengsel (noe jeg ikke tror) blir det bare betinget, altså hun skal ikke i fengsel, men om hun blir tatt for tyveri senere blir den fengselsdommen lagt til det som måtte komme med det (og det skjer jo ikke, siden hun ikke kommer til å gjøre det igjen).

Takk for svar!!

Ja, angeren og den uendelige drårlige samvittigheten som hun må leve med resten av livet er nok det verste uansett!!

Iallefall i dette tilfelle, da hun pleide å handle her og de som jobber der

"kjente" hun

Men det jeg lurer på siden hun gikk rett inn igjen å betalte varene, må hun betale denne summen en gang til da, i tillegg til boten?

Så dere tror ikke hun må i fengsel?

Gjest Anonym nå
Skrevet

Nei, hun må ikke i fengsel. Det finnes hverken fengselsplasser nok, eller kapasitet til å bure inn alle de som blir tatt for nasking og "småtyverier" hver dag, om det kan være en "trøst". Man blir bøtelagt. Deretter vil boten øke for hver gang man evt skulle bli tatt for samme typen lovbrudd (noe avhengig av hvor lang tid det går mellom hver gang). Og, som andre nevner, så må man leve leve med skammen, som vel kan være vel så jævlig som alle verdens bøter!

Jeg hadde en periode over 10-12 år der jeg regelmessig nasket, alt fra småtteri til noen få kroner, til dyrere ting som klær, sko, vannkokere, digre dundyner...ja, alt som kunne "lures" ut av en butikk på et eller annet vis. Over denne perioden ble jeg tatt kanskje en 15-16 ganger (av mange hundre!!), noen ganger med kun noen få ukers mellomrom, andre ganger kunne det gå et par år. Uansett, det har aldri vært snakk om annet enn bøter, flere ganger har jeg ikke en gang fått det heller, kun et brev i posten om at saken er henlagt (når det har vært snakk om heller små ting). Dog har jeg alltid vedtatt og akseptert bøtene jeg har fått (skulle bare mangle, jeg vet jo at jeg har brutt loven og hvilken risiko jeg har tatt), og betalt betalt punktlig, uansett hvor mange tusen det har dreid seg om.

Fengsel nevnes kun dersom man ikke skulle ha midler til å betale boten, man får "velge" på et vis.

Skrevet
Fengsel nevnes kun dersom man ikke skulle ha midler til å betale boten, man får "velge" på et vis.

Nei, du kan ikke velge. Hvis du har midler, eller de kan kreves inn av deg på et vis, så kommer du ikke i fengsel. Fengsel er kun aktuelt i de tilfellene der du faktisk ikke har penger til å betale for deg.

Skrevet
Men det jeg lurer på siden hun gikk rett inn igjen å betalte varene, må hun betale denne summen en gang til da, i tillegg til boten?

Nei, har hun betalt tilbake, så har hun det, og hun skal ikke betale tilbake dobbelt.

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet

Takker igjen for svar!!

Men visst det evt. blit konfliktråd- hva er vitsen for de som ble frastjålet varene i butikken?

Har de noen grunn til å gidde å stille opp?

Hun har lyst å få sagt hvor inderlig lei seg/ flau og dum hun er ovenfor betjeningen i denne butikken siden hun har gått der i mange år, men jeg vet ikke om det er så lurt?

De vil nok aldri se henne mer eller høre fra hun, eller hva mener dere?

Skrevet

Det er kanskje greit at ikke alle slike småtyverier straffes med fengsel. Gjengangerne må likevel fengsles. Muligens burde vi innført en triple fellony-regel som i USA, slik at den som dømmes for lovbrudd 3 ganger, uansett for hvilken forbrytelse (selv tyveri av en sjokolade til 10 kr er nok) får livstidsstraff uten mulighet for benådning.

Når en slipper fengsel, bør imidlertid boten svi atskillig mer en 5000 kr som ble skissert som et snansynlig beløp over. Boten bør i det minste være på 500 ganger det stjålne beløp, således 750.000 kr i dette tilfellet. En minstebot etter tyveri bør være 50-100.000 kr etter min mening.

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet
Det er kanskje greit at ikke alle slike småtyverier straffes med fengsel. Gjengangerne må likevel fengsles. Muligens burde vi innført en triple fellony-regel som i USA, slik at den som dømmes for lovbrudd 3 ganger, uansett for hvilken forbrytelse (selv tyveri av en sjokolade til 10 kr er nok) får livstidsstraff uten mulighet for benådning.

Når en slipper fengsel, bør imidlertid boten svi atskillig mer en 5000 kr som ble skissert som et snansynlig beløp over. Boten bør i det minste være på 500 ganger det stjålne beløp, således 750.000 kr i dette tilfellet. En minstebot etter tyveri bør være 50-100.000 kr etter min mening.

Ja, det er et lovbrudd og selfølgelig skal hun måtte ta sin straff, uansett hva det blir..

Men tror du virkelig hun får en bot på 175.000 kr?

Eller er dette bare din mening om hva det burde vært?

Gjest Gjest_GJEST_*
Skrevet

Dette er bare hanbs mening, venninnen din kan nok vente seg en bot, men den er nok ikke i naerheten av 175 000 kr, mer sannsynlig er nok noe mellom 2000 - 5000kr. Rettsvesenet i Norge gir deg ikke saa mye i bot for a naske for 1500kr!!

Saa kort sagt, hun kan forvente seg en bot paa 2 -5000kr.

Skrevet
Ja, det er et lovbrudd og selfølgelig skal hun måtte ta sin straff, uansett hva det blir..

Men tror du virkelig hun får en bot på 175.000 kr?

Eller er dette bare din mening om hva det burde vært?

Dette er kun min mening om hvordan det burde vært.

Skrevet

Tilføyelse:

Dette er kun min mening om hvordan det burde vært. Som nevnt før, synes jeg boten burde vært på minst 500 x det stjålne beløp, dvs kr 750.000, ikke kr 175.000 som sitert over. 175.000 kr er en alt for billig straff slik jeg ser det. Om hun ikke kan betale såpass, får hun heller sitte et par år i fengsel.

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet
Takker igjen for svar!!

Men visst det evt. blit konfliktråd- hva er vitsen for de som ble frastjålet varene i butikken?

Har de noen grunn til å gidde å stille opp?

Hun har lyst å få sagt hvor inderlig lei seg/ flau og dum hun er ovenfor betjeningen i denne butikken siden hun har gått der i mange år, men jeg vet ikke om det er så lurt?

De vil nok aldri se henne mer eller høre fra hun, eller hva mener dere?

Bare prøver igjen på denne jeg..

Er det noen som vil svare på dette?

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet
Tilføyelse:

Dette er kun min mening om hvordan det burde vært. Som nevnt før, synes jeg boten burde vært på minst 500 x det stjålne beløp, dvs kr 750.000, ikke kr 175.000 som sitert over. 175.000 kr er en alt for billig straff slik jeg ser det. Om hun ikke kan betale såpass, får hun heller sitte et par år i fengsel.

Okei..

Ja, skjønner at du vil ha strengere straffer, men i dette tilfelle tror jeg det holder mere enn nok med den ufattelige dårlige samvittigheten hun å keve med resten av livet..

Men skjønner tankegangen din ja!

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet

Hei igjen alle sammen!

Er det noen flere som orker å svare, setter jeg stor pris på det!

Gjest Gjesten Nathalie*
Skrevet

Hei alle sammen!!

Maser litt jeg, men er det noen som virkelig vet svar på dette og gidder å svare meg setter jeg som skrevet før- STOR pris på det!

Gjest Kyniker
Skrevet
Nei, hun må ikke i fengsel. Det finnes hverken fengselsplasser nok, eller kapasitet til å bure inn alle de som blir tatt for nasking og "småtyverier" hver dag, om det kan være en "trøst". Man blir bøtelagt. Deretter vil boten øke for hver gang man evt skulle bli tatt for samme typen lovbrudd (noe avhengig av hvor lang tid det går mellom hver gang). Og, som andre nevner, så må man leve leve med skammen, som vel kan være vel så jævlig som alle verdens bøter!

Jeg hadde en periode over 10-12 år der jeg regelmessig nasket, alt fra småtteri til noen få kroner, til dyrere ting som klær, sko, vannkokere, digre dundyner...ja, alt som kunne "lures" ut av en butikk på et eller annet vis. Over denne perioden ble jeg tatt kanskje en 15-16 ganger (av mange hundre!!), noen ganger med kun noen få ukers mellomrom, andre ganger kunne det gå et par år. Uansett, det har aldri vært snakk om annet enn bøter, flere ganger har jeg ikke en gang fått det heller, kun et brev i posten om at saken er henlagt (når det har vært snakk om heller små ting). Dog har jeg alltid vedtatt og akseptert bøtene jeg har fått (skulle bare mangle, jeg vet jo at jeg har brutt loven og hvilken risiko jeg har tatt), og betalt betalt punktlig, uansett hvor mange tusen det har dreid seg om.

Et spm. Hvilke muligheter hadde du hatt til å unngå å bli tatt, dersom du hadde vært mann og atletisk?

Det slår meg at bevisbyrden må være veldig lav, for hvem skal kunne bevise at jeg har stjålet noe, så lenge de ikke har meg på film? Tar politiet automatisk parti med anmelderen?

Dette er selvfølgelig høyst teoretisk for mitt tilfelle, da jeg vil lide av slagsmål uansett, jeg kan ikke tenke meg at jeg skal kunne bevise hvem som begynte å slå, spesielt ikke om nr.2 ligger på bakken med knuste nøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...