Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg var og skulle hente en kattunge hos dyrebeskyttelsen, men da de hørte at jeg hadde tenkt at den skulle være innekatt ville de ikke la meg adoptere den. Er det dyreplageri å la katter være innekatter?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk skal ha katt når den skal låses inne. Katten min ville mistrives om den aldri skulle fått kommet seg ut og lukte været, strekke på bena, klatre i trær og jage mus. Han kan være en riktig sofagris av og til, men det ville vært unaturlig å aldri slippe den ut. Folk som skal ha katter til å bare oppholde seg innendørs, anser jeg for egoister å være. Skal bare ha et loddent dyr til kos for seg selv uten tanke på dyret og hva som er naturlig for det.
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Hmm... Men jeg tenker at pusen er mye tryggere inne hos meg, enn ute. Inne hos meg slipper den å avne i slosskamper med andre katter, de slipper å bli påkjørt av biler.... Og i forhold til dette med dens naturlige miljø, det er da mange andre dyr vi har inne?
Gjest Katteeier Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Jeg var og skulle hente en kattunge hos dyrebeskyttelsen, men da de hørte at jeg hadde tenkt at den skulle være innekatt ville de ikke la meg adoptere den. Er det dyreplageri å la katter være innekatter? Jeg vil si at det kommer an på katten og dens personlighet. Gjennom Dyrebeskyttelsen har jeg i løpet av årene adoptert to katter. Den første hadde slitt lenge ute,og ville ikke gå ut mer. Når slike katter først har fått etablere seg i et trygt hjem,hender det at de foretrekker å bare være inne,særlig de som er litt eldre. Han ønsket kun å ligge litt på terassen dersom han i det hele tatt skulle gå utenfor dørstokken. Dette er ca.10 år siden. Nå har jeg en katt som har et sterkt behov for å være ute,og det er tydelig at han gleder seg veldig når jeg slipper ham ut døren. Han er svært nyskjerrig av natur,og jeg kunne aldri hatt hjerte til å sperre ham inne. Det synes jeg ville vært dyreplageri. Hos Dyrebeskyttelsen finnes det ofte katter som trives med å være inne.Kan du ikke spørre om å få adoptere en av dem?
Tabris Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har aldri skjønt hvorfor folk skal ha katt når den skal låses inne. Katten min ville mistrives om den aldri skulle fått kommet seg ut og lukte været, strekke på bena, klatre i trær og jage mus. Han kan være en riktig sofagris av og til, men det ville vært unaturlig å aldri slippe den ut. Folk som skal ha katter til å bare oppholde seg innendørs, anser jeg for egoister å være. Skal bare ha et loddent dyr til kos for seg selv uten tanke på dyret og hva som er naturlig for det. Jeg signerer denne, jeg. Jeg synes innekatthold grenser til dyreplaging, ja, fordi det strider mot noe så fullstendig grunnleggende for ethvert dyr - sjansen til å gå fritt ute. Ja, det er tryggere, slik alle gullbur er. Det vil også være tryggere for oss om vi ikke satte foten utenfor døren, men det sier seg vel egentlig selv at det ikke er noen som vil anbefale det likevel.
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Grunnen til at Dyrebeskyttelsen ikke omplasserer sine katter som innekatter er (i hvert fall i den avdelingen jeg jobber) fordi dette er katter som er funnet ute. Å sperre inne en katt på livstid, som er vant til å være ute, er meget dårlig gjort mot katten. Jeg er selv imot hold av katt inne. Katter kan lett tilpasses et liv som med mulighet til å går ut, og jeg ser på det som en viktig årsak til deres trivsel. Jeg har kaniner inne, men disse sitter ikke i bur. Kaniner kan dessverre ikke like lett tilpasses et uteliv. Hadde de kunnet komme og gå som de ville, ville de nok vært borte, døde eller skadet innen et par uker. Men de går fritt inne (har sitt eget rom), og sperres ikke inne i et lite bur. Det finnes ingen "burdyr". Jeg skulle gjerne adoptert en katt selv, men det kommer ikke til å skje før jeg bor slik til at jeg kan gi en katt de omgivelsene de trenger for å kunne la dem gå ute og være katt. Endret 13. januar 2009 av Caya
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Grunnen til at Dyrebeskyttelsen ikke omplasserer sine katter som innekatter er (i hvert fall i den avdelingen jeg jobber) fordi dette er katter som er funnet ute. Å sperre inne en katt på livstid, som er vant til å være ute, er meget dårlig gjort mot katten. Jeg er selv imot hold av katt inne. Katter kan lett tilpasses et liv som med mulighet til å går ut, og jeg ser på det som en viktig årsak til deres trivsel. Jeg har kaniner inne, men disse sitter ikke i bur. Kaniner kan dessverre ikke like lett tilpasses et uteliv. Hadde de kunnet komme og gå som de ville, ville de nok vært borte, døde eller skadet innen et par uker. Men de går fritt inne (har sitt eget rom), og sperres ikke inne i et lite bur. Det finnes ingen "burdyr". Jeg skulle gjerne adoptert en katt selv, men det kommer ikke til å skje før jeg bor slik til at jeg kan gi en katt de omgivelsene de trenger for å kunne la dem gå ute og være katt. Jeg skjønner at man må la katter som er vant til å gå ute, få fortsette å gå ute. Men her er det snakk om en 12 uker gammel kattunge som aldri har vært ute noengang...
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hos DOOA (DB Oslo og Akershus) så omplasserer vi kattunger som innekatter, men bare hvis man tar to. Da har de i det minste en lekekamerat. Jeg liker det ikke uansett. I tillegg er det noen kattunger som er spesielt aktive og som vi anser til å passe dårlig som innekatter, og disse skal kun omplasseres som utekatter. Jeg synes egentlig det er flott å høre at den avdelingen duhar vært på kun omplasserer katter som utekatter, for det er jo det som er det beste for katten. Jeg hører stadig argumentet "jamen har de aldri vært ute vet de ikke bedre". Det er et dårlig argument. Et barn som aldri har vært et annet sted enn en mørk kjeller alene vet heller ikke bedre. Det betyr ikke at det er optimalt. Når det kommer til mine pelskledde familiemedlemmer er jeg ute etter det som er optimalt, ikke bare det som er godkjent. Endret 13. januar 2009 av Caya
Gjest virvelvind Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har innekatter nå og det virker ikke som om de savner å være ute. eneste grunnen til at de er innekatter er fordi jeg bor midt i byen i andre etasje med kraftig trafikert vei et par meter utenfor døra. Alternativet var at disse to ble avlivet eller "satt ut" å da har jeg dem heller hos meg som innekatter. Men i prinsippet mener jeg det er feil og at man burde ha mulighet til å ha katten ute hvis man skal ha katt.
la Flaca Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Hmm... Men jeg tenker at pusen er mye tryggere inne hos meg, enn ute. Inne hos meg slipper den å avne i slosskamper med andre katter, de slipper å bli påkjørt av biler.... Og i forhold til dette med dens naturlige miljø, det er da mange andre dyr vi har inne? For meg er det myyye viktigere at dyret har det så bra som mulig enn at jeg vet 100% sikkert at det ikke kommer til skade. Har alltid følt det sånn. Har hund nå og det er det første dyret jeg har hatt som ikke har gått fritt ut og inn etter egen lyst. Det føles ikke helt riktig det heller, men greit nok siden hunden vanligvis foretrekker å være der jeg er. Det er liksom sånn de er skrudd sammen. Men jeg sørger for at han får løpe løs hver eneste dag, det skylder jeg han. Katten setter ikke pris på at du beskytter den mot potensielle farer og ubehageligheter, den lever i nuet den. En glad katt er en katt som får bruke seg sånn som den er ment. Bruke nesa si, jage fugler, gå opp territoriet sitt, snakke med de andre kattene i nabolaget, gå på besøk til nabokjerringa og komme hjem og slukne på sofan. Den takker deg ikke for at du sørger for at den lever til den er 15 og aldri får ei ripe i lakken. Hva slags liv er det?
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 Så hvor gamle bør kattunger være når de blir sluppet ut døra helt på egenhånd syns dere?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 Hmm... Men jeg tenker at pusen er mye tryggere inne hos meg, enn ute. Inne hos meg slipper den å avne i slosskamper med andre katter, de slipper å bli påkjørt av biler.... Og i forhold til dette med dens naturlige miljø, det er da mange andre dyr vi har inne? Det er tryggere for barn å bare være inne også. De blir ikke mobbet av andre barn, og de blir ikke påkjørt. Synes du det høres ok ut? Ja, det er mange dyr som holdes inne. Men er det at "mange dyr blir plaget" et godt argument for at du skal få plage et dyr også? I mine øyne er det ikke det. Jeg har veldig lyst på katt selv. Men jeg bor i leilighet i 3 etasje, og har ikke mulighet til å ha en utekatt. Da lar jeg være å skaffe meg en katt, for jeg anser det som dyreplageri å holde en katt innesperret i en leilighet hele dens liv. Hva har katten gjort for å fortjene å leve hele livet i fengsel?
Tabris Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Så hvor gamle bør kattunger være når de blir sluppet ut døra helt på egenhånd syns dere? Det varierer litt, men de bør vel være omtrent en fem-seks måneder, kanskje. Før den tid er det lurt å være med dem ut (i hvertfall de første gangene) og holde et lite øye med dem. Når de er små så er de nysgjerrige og vil utforske omverden og da kan de lett gå litt for langt og kanskje mjaue etter "mor", og da bør man være der for å kunne hente dem inn igjen. Etterhvert blir de eldre, mer erfarne og får mer stedssans og klarer seg mer selv. Kan du se for deg en dame som har 7 marsvin løs i stua?? Nei, det høres slitsomt ut. Så med et slikt forbud så ville jo det beste være å ikke skaffe seg syv marsvin. :-) Endret 13. januar 2009 av Tabris
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 Det spørs om det er for alltid eller for en kort stund. Jeg har tre katter her hjemme. De er innekatter alle sammen og stooor trives med det. To av kattene tok jeg til meg fordi det var enten valget mellom meg eller damen som mente at katter var møkkete og fortjente å leve ute og aldri komme inn. Og sistepusen ble funnet og dermed rett og slett boende når vi ikke fant en eier. De tor første har nå bodd her i to år, den siste i ett.. Har planer om å flytte i år eller neste år og da blir de utekatter når vi flytter. Og jo, skal man først ha den inne så syntes jeg man må ha to.
Aurora M. Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Hei! Jeg har et litt mer nyansert syn på dette med innekatt enn de fleste som har svart til nå. Jeg mener at det kommer an på både katter (bortimot et must at de er 2) og eier. Er eier stort sett hjemme, har god nok plass, leilighet/hus er tilpasset kattene med klatrestativ, nok gjemmesteder og leker, luftemuligheter (som sikret veranda), samt at de blir lekt "riktig" med på kattenes premisser, så tror jeg katter kan ha et svært godt liv inne. Det er da en forutsetning at kattene aldri har vært ute, eller at ikke vil ut (f.eks grunnet dårlige erfaringer med utelivet). Jeg har selv omplassert tilsammen 4 katter som er i den siste kategorien. De har sultet og frosset så mye og så lenge, at de simpelten ikke vil ut igjen når de først har kommet i hus. Jeg snakket senest i går med et par jeg omplasserte en 2 år gammel hjemløs katt til for 13 år siden. De har hus med stor hage i et "pusevennlig" område, og lever med verandadøren åpen hele sommeren, men den katten har enda ikke til dags dato gått lengre enn til dørkarmen. Plages den? Nei. Men den hadde blitt plaget om den ble tvunget ut. Den har 2 kattevenner som flyr ut og inn som de lyster, og har selskap i de når de er hjemme. I tillegg tar hele familien av seg av katten, leker og koser med den dagen lang. Jeg vil påstå det er en meget lykkelig katt! Videre kjenner jeg kronisk syke mennesker som av ulike årsaker ikke har mulighet for å slippe kattene ut. Men dette er mennesker som er hjemme så og si hele tiden. De tar seg optimalt av kattene sine, stimulerer de og koser med de, og har hjemmet sitt tilrettelagt for dyrene. Det er ingen tvil om at også disse kattene har et godt liv. For ikke å snakke om hva de gir disse menneskene tilbake i form av nærhet, kjærlighet og glede! Er det egoistisk? Javisst kan man si at det er det. Men hvor mange av oss er det som i utgangspunktet skaffer oss et kjæledyr for kjæledyrets skyld? Ikke mange! (da hadde jeg ikke sittet her med så mange omplasseringskatter, for å si det sånn...) Det er jo det samme med barn, ikke sant? En blir jo ikke gravid for barnets skyld.. Jeg er selvsagt enig i at det mest optimale liv for de fleste katter er et fritt liv der de kan gå ut og inn som de vil, men det finnes av og til tungveiende grunner (som de overfor nevnte) for å holde innekatter. Og som sagt, med riktig tilrettelegging kan de ha et veldig godt katteliv. Det blir kanskje et litt billig poeng helt på tampen her, men jeg må få lov til å nevne at jeg har sett for mange hjemløse, frosne, sultne og redde katter til å være i tvil om hva katten ville ha valgt mellom de to alternativene..
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 Det er ikke ubetinget ja eller nei at det og holde innekatter (eller enkelte andre dyr) er dyreplageri. Når en katterase ikke har opplevd å være ute på flere generasjoner, er dens instinkter svekket så mye at den ikke vil føle særlig hang til å være ute. Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å ha innekatter, men alternativet for mine 2 rasekatter var at de ville bli avlivet. Den ene fordi han ikke var god nok i forhold til standarden for avl, og den andre fordi faren hadde hjertefeil. Etter å ha levd med disse kattene i 6 år, er jeg overbevist om innekatter har livets rett. De er velfungerende, glade og fornøyde med det livet de har. Nå er det ikke slik at alle katteglade mennesker har boforhold som tillater det å ha utekatt, men å kalle dem for dyreplagere er å dra det for langt etter min mening. En bør imidlertid velge sine katter med omhu, dersom de skal holdes inne. De bør absolutt være minst to, dersom eier ikke er hjemme mer eller mindre hele døgnet. Å velge en rase som er vant til å være inne, er etter min mening en absolutt fordel.
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 Støtter for øvrig Aurora M. sitt innlegg fullt ut.
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #18 Skrevet 13. januar 2009 Vel, jeg er hjemme mer eller mindre hele døgnet. Og jeg kan ikke skjønne at katten vil ha det noe bedre på et kattehus hos dyrebeskyttelsen sammen med over hundre andre katter, enn her hos meg sammen med mine barn som hadde kommet til å sloss om å få leke med den og kose med den. Sorry.
Gjest Gjest_trude_* Skrevet 13. januar 2009 #19 Skrevet 13. januar 2009 Jeg synes det er enorm forskjell på å la katter og kaniner løpe løst ute. Katter klarer seg fint ute på egenhånd, det gjør ikke kaniner. Jeg synes virkelig synd på den kaninen som du vet om løper løst slik. Det er utrolig uansvarlig. Jeg har sett resultatet av løse kaniner som kommer hos Dyrebeskyttelsen. Det er ikke trivelig. Jeg vil påstå at de fleste kaniner som lever slik vil være døde innen senest et år, f.eks. fordi de er tatt av rovdyr (det er katter og hunder over alt), sultet ihjel (ikke mye høy å få når det er vinter), tørstet ihjel, eller dødd av å spise giftige planter eller for lite fiber. Jeg er enig i poenget om at man ikke bør putte dyr i gullbur, men å la en kanin løpe løs ute er ikke en liten risiko, det er en dødsdom. De er domestiserte dyr, avlet langt vekk fra sitt ville utgangspunkt og er dyr som ikke er tilpasset norsk natur. Så kaninene ute på Gressholmen lider da mener du..?
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #20 Skrevet 13. januar 2009 Så kaninene ute på Gressholmen lider da mener du..? Kaninene på gressholmen er så vidt jeg vet avlivet hele gjengen. Men da de levde der overlevde de kun fordi mennesker passet på dem og la ut mat til dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå