Gjest Wrangler Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO sitat: Varer fra 200 kroner må fortolles Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av: -varens verdi -fraktkostnader for sending av varen -eventuelle forsikringskostnader for sendingen Altå, hvis varen koster over 200,- så beregnes plutselig også frakt inn? Men så står det: sitat: Toll De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll. Eksempler på varer som er tollfrie: - TV - DVD - CD - DVD - PC - skriver - skanner - kikkert - kamera - sko og støvletter - bildeler - møbler - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær - briller og solbriller - vesker, bagger, ryggsekker - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett) - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo) - barnevogner - sykler - verktøy (elektronisk og mekanisk) - pyntegjenstander - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. ) - service og porselen - plakater Her ble jeg forvirra...toll eller ikke toll eller blander jeg ulike begreper??? sitat: Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er: Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner. Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker. Så bøker kan bestilles fritt, varer for under 200,- (inkl frak) er helst sikkert fritt. Men frakt....? (står jo forsåvidt et eksempel: Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en. )
mustapippuri Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Litt usikker på om jeg skjønner hva du egentlig lurer på. Men toll og mva er to forskjellige ting. Og om tingen koster under 200kr regnes ikke frakten med, men koster den DVDen feks 201kr så regnes frakten med.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Altå, hvis varen koster over 200,- så beregnes plutselig også frakt inn? Ja. Her ble jeg forvirra...toll eller ikke toll eller blander jeg ulike begreper??? Toll og merverdiavgift er ikke det samme. Merverdiavgift (moms) er ikke en form for toll, og toll er ikke en merverdiavgift. Beregningsgrunnlag, satser osv kan være forskjellig.
Gjest Wrangler Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Skjønner jeg kan ha ordlagt meg litt utydelig, men mente altså om det regnes med eller uten frakt på varer. takk for svar, var det jeg trodde men trengte en liten bekreftelse!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 toll er en ting, det er kun på mat og klær nå. moms er noe annet, det er på alt man importerer. hvis en cd koster 199 (inkl frakt) er det momsfritt. hvis dcen koster 210 (inkl fkrakt) skal du betale moms. dvs 25 % i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå