Gå til innhold

vanlig å gifte seg på jentas hjemsted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke gifte meg på noen år, men det er slik at jeg så gjerne vil gifte meg i kirka der jeg kommer fra mens kjæresten vil gifte seg der han er fra. Så da lurer jeg på hva som er mest vanlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste jenter jeg kjenner har tvunget igjennom "sin" kirke under parolen "bryllupet er brudens spesielle dag".

Skrevet

Første bud er at brudeparet blir enige om tid og sted for bryllupet. Hvis ikke de greier å enes om det engang, så vet ikke jeg.

Selv giftet vi oss i hans kirke og hjemsted. Vi holdt bryllup i eget hjem hvor også min svigerfar bodde.

Skrevet

Jeg ville rett og slett valgt stedet som var mest egnet. Om bruden kommer fra langt oppi en dal som krever buss, tog for å komme seg til mens brudgommens ligger i en litt større by med masse overnattingsplasser, kort vei til det man trenger o.s.v ville jeg valgt brudgommens sted.

Skrevet (endret)

Ta det som er mest praktisk. F.eks. hvis dere velger den som dere sogner til nå, så er det gratis. Ellers kan dere risikere å måtte betale en del (prisene varierer). Det er også en fordel å velge kirke i nærheten av gjestene, i nærheten av en by med overnattingsmuligheter osv.

Jeg aner ikke, men innbiller meg at det var mest vanlig å gifte seg i jentas hjemsted før pga, at det før var jentas foreldre som betalte og inviterte til bryllup.

Endret av Jade
Gjest matfinken
Skrevet

Jeg trodde det var tradisjon å gifte seg på jentas hjemsted.

Skrevet

Før var det tradisjon å gifte seg på jentas hjemsted for da var det gjerne foreldrene til bruden som betalte hele bryllupet, på samme måte som at det ogs var foreldrene som inviterte til fest og valgte gjester ikke brudeparet.

Skrevet

Vi skal gifte oss på brudgommens hjemsted :)

Synes ikke det er så viktig hvem sitt hjemsted det er på, men at man finner et sted man ønsker og som passet til planene og ikke tenker så mye på hva andre forventer. Skjønner forøvrig at det var vanlig med brudens hjemsted når det var brudens foreldre som holdt festen, men nå er det jo mer vanlig at brudeparet holder festen selv...

Skrevet

Min far ble skuffet da jeg ikke skulle gifte meg på hjemstedet- det var vanlig å gifte seg på jenta sitt hjemsted. Skulle gjerne hatt det hjemme men veldig vanskelig med overnatting, lokale etc..

Gjest AnneShirley
Skrevet

Må bare legge til at man slett ikke må gifte seg på noens "hjemsted".

Å gifte seg der man bor er f.eks et godt alternativ. Eller et helt annet sted hvor man har lyst.

Skrevet

der det er mest praktisk for gjestene å komme til og få overnatting :D

Skrevet

Det er også praktisk å ha det der man bor, pga at man skal planlegge, se på lokaler, ha prøvetime, osv. Forutsatt at det er noenlunde sentralt og med overnattingsmuligheter, selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...