Gå til innhold

ligger fruktbarhet i familien?

Anbefalte innlegg

Gjest ahola84
Skrevet

hei! er det noen som vet om det har noe å si om mor/mormor ble lett gravide når vi skal starte. eller om sædkvaliteten til far har noe å si på sønnen sin kvalitet? er dette noe arvelig??

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonlightshadow
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, men har ikke noe svar på om fruktbarhet er arvelig.

Det jeg vet er at min mor ble gravid med broren min uten at det var planlagt, at det tok lang tid med prøving før jeg ble unnfanget og at hun ble gravid med min søster mens hun gikk på pillen :) Det jeg vet er at noen gamle tanter av meg ble godt gift i ung alder, men de fikk aldri noe barn. Kusina mi er gravid på tredje prøverørsforsøk (heldigvis :)), og jeg strever meg å bli gravid. Lurer på om jeg ser et mønster, men kan ikke nok genetikk til å uttale meg mer....

Skrevet

Både ja og nei tror jeg. Enkelte tilstander som gjør det vanskeligere å få barn, kan være arvelige.

Skrevet

Legen min spurte hvertfall meg om min mor hadde problemer med å bli gravid, eller om jeg visste om noen i familien om hadde slike problemer..

Skrevet

Tror tilstander som PCO kan være arvelig, også kanskje fedme og diverse metabolske problemer som kan spille en rolle i fruktbarhet.

At man får infeksjon av eggledere og blir ufruktbar av den grunn er vel ikke arvelig, eller... Immunforsvarets evner å bekjempe infeksjoner på den andre siden er sikkert arvelig.

Skrevet

Tilstander som endometriose or PCO(S) kan visst være ha en viss grad av arvelighet ifølge gynekologen min. Hvis mor har endometriose, er det ikke så uvanlig at datter har det.

Men jeg slekter i hvertfall ikke på mamma eller hennes 5 søstre, min bestemor med sine 7 barn eller mine søstre eller kusiner som alle har minst 3 barn hver, uten vanskeligheter med å få dem inn eller ut, jeg blir jo ikke gravid samme hva jeg gjør ser det ut til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...