Gjest Brage Skrevet 13. januar 2009 #1 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har et enkeltmannsforetak. Noen som vet noen fordeler med å skrifte til NUF? Blir det mindre skatt? Hva må jeg gjøre i forhold til brønnøysund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gunhild_* Skrevet 13. januar 2009 #2 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har et enkeltmannsforetak. Noen som vet noen fordeler med å skrifte til NUF? Blir det mindre skatt? Hva må jeg gjøre i forhold til brønnøysund? Jeg etablerte et nuf for to år siden nå og fornøyd med alle fordelene. Driver man enk får man kun 65% utbetaling ved sykdom, permisjon, fødsel osv. Når man driver NUf blir man sett på som ansatt i et AS og får samme rettigheter. Her finner man noen fordeler I et nuf betaler man skatt ift skattekort, men kan ta ut utbytte av overskudd med fordelaktig skatt. Man må regsitere NUf i brønnøysund som hvilket som helst annet selskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Del Skrevet 13. januar 2009 Tja, det er jo forslag om revisjonsplikt for NUFer på lik linje med ASer, og da får du plutselig en ekstrakostnad på minst 10 000 i forhold til et Enkeltmannsforetak. I dag inntrer revisjonsplikten ved omsetning på 5 millioner for NUF, mens enkeltmannsforetak svært sjelden må revideres. Dessuten er jo NuFer regnskapspliktige og må sende inn årsregnskap. Vær også obs på at man må følge med på at det jo kan bli endringer i selskapslovgivingen i det landet hovedselsakapet er registrert. Hvis du er ute etter kreditt for selskapet er det mange som er skeptiske til å gi dette til NUFer, dette vet jeg er et reelt problem som gjør at mange går bort fra NUFer når de trenger kapital. NUFer blir beskattet for overskuddet som aksjeselskaper. Så lenge man er under toppskattgrensen som enkeltmannsforetak er jo det en grei ordning skattemessig med lave administrasjonskostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 17. mars 2009 #4 Del Skrevet 17. mars 2009 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne 27 Skrevet 1. mai 2009 #5 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg endret mitt selskap fra enkeltmannsforetak til NUF, og det er vel et av de bedre valg jeg har gjort. Da jeg skulle etablere mitt NUF, ble jeg overrasket over forskjellen på etableringsprisen fra selskap til selskap. Men jeg må si meg fornøyd med en pris på 2990 kr, og den servicen/support som jeg har fått fra selskapet jeg kjøpte det fra. Det er jo utrolig stor forskjell fra et pris på 8900 kr eller 5000 kr + mva. Det er bra med NUF at man har begrenset regnskapsplikt som et enkeltmannsforetak, og man trenger ingen revisor så lenge omsetningen er under 5mill. Hovedgrunnen til at jeg begynte å vurdere NUF var at man har samme rettigheter som et AS, hvor man blant annet har rett til 100% sykepenger om jeg skulle bli syk, og full støtte ved fødselspermisjon. Jeg vil anbefale alle kvinner med et enkeltmannsforetak å endre til NUF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caveman Skrevet 1. mai 2009 #6 Del Skrevet 1. mai 2009 Skal ikke late som om jeg vet mye om dette. men det jeg dog vet er at de fleste NUF selskaper blir sett på som noe shifty / useriøse. Ihvertfall er det sånn der jeg jobber, de fleste NUF's blir tatt med en klype salt og får sjeldent innvilget noe særlig kreditt med mindre de har vist seg seriøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #7 Del Skrevet 1. mai 2009 Skal ikke late som om jeg vet mye om dette. men det jeg dog vet er at de fleste NUF selskaper blir sett på som noe shifty / useriøse. Ihvertfall er det sånn der jeg jobber, de fleste NUF's blir tatt med en klype salt og får sjeldent innvilget noe særlig kreditt med mindre de har vist seg seriøse. Stemmer det, på både godt og vondt. En del NUF selskaper har jo vært useriøse, mens andre har jo fått ryktet påklistret selv om selskapet i seg selv er seriøst. Gjennom en bekjent som er revisor ble jeg også kjent med at en del revideringsselskaper faktisk nekter å ta imot henvendelser ang. revidering av regnskapet grunnet at det har vært mye rot og mye å rydde opp i. Valget om å opprette NUF kommer jo da helt opp til hvor mye omsetning du har, om du har kapitalkrevende virksomhet (dårlig rykte=reduserte muligheter til å få kapital gjennom lån), antall investorer o.l. Vil tro at et NUF som ren praktisk erstatning for enkeltmannsforetak vil fungere helt greit om man allerede har et nettverk av kunder og gode referanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 1. mai 2009 #8 Del Skrevet 1. mai 2009 Driver man enk får man kun 65% utbetaling ved sykdom, permisjon, fødsel osv. Driver man enk kan man forsikre seg i forhold til sykdom og svagerskapspermisjon. Jeg er litt skeptisk til nuf, siden regjeringen nå har varslet at de vil forsøke å dekke de smutthullene som gjør det fordelaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne 27 Skrevet 1. mai 2009 #9 Del Skrevet 1. mai 2009 Driver man enk kan man forsikre seg i forhold til sykdom og svagerskapspermisjon. Jeg er litt skeptisk til nuf, siden regjeringen nå har varslet at de vil forsøke å dekke de smutthullene som gjør det fordelaktig. Jeg sjekket det med forsikring før jeg endret mitt enkeltmannsforetak, og hvis jeg ikke husker feil så lå denne forsikringen på 8000 - 12 000 kr i året (husker ikke helt konkret). Så hvis man har et NUF så smarer man god del med penger, i tillegg til at man har mange andre rettigheter Hvor har du hørt at regjeringen vil forsøke å endre på dette? (kanskje det bare er snakk??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NUF Skrevet 1. mai 2009 #10 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg har et enkeltmannsforetak. Noen som vet noen fordeler med å skrifte til NUF? Blir det mindre skatt? Hva må jeg gjøre i forhold til brønnøysund? Det meste har allerede blitt svart på. Selv driver jeg et NUF, det er å betrakte som et aksjeselskap, men du slipper som sagt 100' i egenkapital og revisjonsplikten. I tråden nevnes det at NUF-selskaper kan bli pålagt revisjonsplikt. Dette er i høyeste grad tilfellet, men jeg tviler på at det lar seg gjøre, fordi resten av Europa forlater revisjonsplikt for små selskaper. Det er også tvil om å innføre revisjonsplikt for NUF er i strid med EØS-avtalen, da det er konkurransehemmende. Uansett, sjekk den linken der. I verstefall må du (på sikt 2 - 3 år) kunne bli pålagt revisjon. Det du skal huske på da er at ved å ansette deg selv i NUF-selskapet, så får du en rekke fordeler med hensyn på sosiale rettigheter. I tillegg kan du spare kapital i selskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 2. mai 2009 #11 Del Skrevet 2. mai 2009 Hvor har du hørt at regjeringen vil forsøke å endre på dette? (kanskje det bare er snakk??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinne 27 Skrevet 5. mai 2009 #12 Del Skrevet 5. mai 2009 Hvor har du hørt at regjeringen vil forsøke å endre på dette? (kanskje det bare er snakk??) Det stemmer det hun sier: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/aktue...g.html?id=99384 og det har vært nevnt flere ganger på nyhetsprogrammer på radioen, deriblant NRK Alltid Nyheter. NUF er ikke noe som passer denne regjeringen. det er helt utrolig hva den norske regjeringen finner på....ikke skal man drikke, ikke skal man røyke, ikke skal man ha det gøy å spille online, og i tillegg vil de hindre folk å starte et NUF...de som skal være så grunder vennlige. hvor vil dette ende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Skrevet 15. mai 2009 #13 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg har et enkeltmannsforetak. Noen som vet noen fordeler med å skrifte til NUF? Blir det mindre skatt? Hva må jeg gjøre i forhold til brønnøysund? Jeg kan bare gi deg et tips... Få deg et NUF straks, eller ha en meget god firmaforsikring. Som et ekskremsel... Jeg driver et enkeltmannsforetak og et av barna mine ble alvorlig syk. Alt man holder på med blir bare satt på vent. Man tilbringer all sin tid på sykehus, og kjøre fra et sykehus til et annet. Jeg ple langt nede psykisk av tanken på at barnet mitt kanskje kunne dø, eller få skader for resten av livet. I en slik situasjon hadde jeg ikke penger til å ansette noen til å ta min jobb. Alt ble bare satt på vent/pause. Jeg gikk på skole samtidig med at jeg drev dette firmaet. Dette måtte jeg bare slutte, og derfor ble stipend omgjort til lån. I denne perioden fikk jeg ikke levert inn mva og skatte info. Da var helvete igang. Det begynte å komme brev fra skatteetaten og skatteoppkreveren. De estimerte min inntekt (som jo egentlig var 0) til å være minst like mye som før. De ville ikke pause disse sakene til jeg var kommet meg opp igjen psykisk. Fikk 20-40 brev med kort frist, men fikk ikke tid til å styre med dette. Ble tvangslignet og så begynte krevene på flere hundre tusen å komme inn. Etter den siste operasjonen fikk jeg tatt meg en annen jobb hvor jeg visste at jeg fikk fast inntekt fra. Dette ble etterhvert til 3 jobber, siden jeg måtte tjene MYE penger for å dekke disse kravene. Jobbet fra kl 03:00 til kl 23:00 5-6 dager i uka. Når jeg var hjemme så sov jeg. Hadde ikke tid til papirer. Fikk INGEN forståelse for dette av skatteetaten eller skatteoppkreveren. Dette jobbtempoet klarte jeg bare i ca 6 mnd før jeg var utslitt. Regningene fra skatteetaten osv fortsatte å komme. Jeg lånte ca 200 000kr i kredittkortgjeld til 21-23% rente... men de ville ennå ha mer. Fikk lånt 250 000kr fra venner og kjente, men de ville ennå ha mer. Gebyrer, renter og purringer bare kom og kom. Ingen mulighet til å fryse dette, og jeg hadde ikke tid til å snakke med noen om dette. Visste/vet ikke hvem jeg skulle snakket med heller. Fikk meg etterhvert en ny jobb med 300 000kr i lønn. Etter skatt og ekstra trekk sitter jeg igjen med 12000 kr pr mnd. Så går 6000kr til bolig, strøm etc. 1500kr til mat, internett, telefon, klær (har ikke kjøpt klær til meg selv på 2-3 år). Samt det går med ca 10 000kr for å betale kreditorer pr mnd. Det sier seg selv at min gjeld stiger for hver måned som går. Skal levere inn noen papirer om en ukes tid. Hvis de ikke begynner å droppe kravene, og betaler tilbake det jeg har betalt for mye så gidder jeg ikke mer... Jeg vil ha mye mer igjen av å leve på sosialen... De skal dekke min bolig, strøm , telefon, mat, klær etc. Så kan jeg heller slutte jobben og slappe av i 5 år til jeg er gjeldfri igjen... Kan ikke fatte at det ikke er mulig å få tatt en pause når man her det fælt. Så konklusjonen er: Hadde jeg hatt NUF kunne jeg sykemeldt meg, og klart meg OK økonomisk. Da kunne jeg solgt ut varelageret og fått avviklet eller pauset driften til jeg var oppe å gå igjen. Men hvis de heller vil betale for meg på sosialen så får de det. Jeg er utslitt og orker ikke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #14 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvordan er skal organisere en virksomhet lar seg ikke besvare generelt. Det avhenger bl.a. hva slags virksomhet som drives, hvilken risiko virksomheten innebærer, omfanget av driften m.v. Uten at du skriver mer om hva slags virksomheten du driver, er det umulig å gi noen råd med hensyn til valg av organisasjonsform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen S Skrevet 4. juni 2009 #15 Del Skrevet 4. juni 2009 Du må være opps på at dersm du ikke følger de britiske reglene kan det bli slettet og du står uten fordelene som et AS kan gi deg. Sjekk med en forretnignsadvokat f.eks Schjødt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bardurhansen Skrevet 28. november 2009 #16 Del Skrevet 28. november 2009 Hvis dere skal få dere et NUF selskap, så må dere passe på hvor dere registrerer dette. Jeg hadde litt med PANLEGIS (tidligere Stron goup) og Claes Zangenberg å gjøre, men fant ut av at dette er et utrolig useriøst firma. Jeg vil advare på det sterkeste mot dem. Jeg vil anbelafe www.varjag.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
konsulenten Skrevet 30. april 2010 #17 Del Skrevet 30. april 2010 Først det viktigste. Nøkkelfordeler: 1. Ansett deg selv og få alle rettigheter som medfølger et ansettelseforhold (100% sykepenger, arbeidsledighetstrygd, reisegodtgjørelse etc). 2. Du slipper 100 000 i aksjekapital. Appropo, at norske aksjeselskaper må betale så mye i egenkapital er diskriminerende og urettferdig for alle gründere, konsulenter m.fl. 3. Ingen krav til revisor dersom omsetning er under 5mill, og du ikke har mer enn 5 ansatte (noe som passer de fleste med enkeltmannsforetak i dag). Og så priser: A. Det man skal være klar over er at et NUF har et moderselskap i utlandet, dette moderselskapet har plikter og krav man må overholde. Er dette inkludert i "etableringsprisen"? B. Uansett om vedlikehold av moderselskapet er inkludert i prisen eler ikke så innebærer et NUF at man også må registreres i brønnøysundregisteret med denne norske filialen. Er det med i prisen. Min anbefalling: Varjag.no er nevnt i denne tråden og det er definitivt en av de seriøse og sikre valgene. I tillegg vil jeg nevne FirmaHjelp.no, de er også meget ryddige og profesjonelle, i tillegg så har de en side hvor de viser nøkkelfordelene og sammenligner NUF med Enkeltmannsforetak og AS. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jennifer* Skrevet 1. mai 2010 #18 Del Skrevet 1. mai 2010 det er helt utrolig hva den norske regjeringen finner på....ikke skal man drikke, ikke skal man røyke, ikke skal man ha det gøy å spille online, og i tillegg vil de hindre folk å starte et NUF...de som skal være så grunder vennlige. hvor vil dette ende? Hvis du ser nøye på datoen, ser du at høringsuttalelsen er fra 2005-2006. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå