Gå til innhold

Havregryn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ned i vekt og har sett her inne at man ikke skal spise havregryn til frokost da? Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En flott frokost :) Begynn med det..

Inneholder godt med fiber, og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt lenger.

God metthetsfølelse gir det òg. Godt er det i tillegg :)

Skrevet

Er det bare meg som blir veldig luftig av å spise havrgryn, går å promper resten av dagen hvis jeg har spist det til frokost.

Skrevet
En flott frokost :) Begynn med det..

Inneholder godt med fiber, og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt lenger.

God metthetsfølelse gir det òg. Godt er det i tillegg :)

Fullstendig enig med deg her!

Bare spis havregryn. Kan spises kald, oppvarmet som grøt. Med kanel, eple, banan, syltetøy, sukker, nøtter osv.. Noe for enhver smak ihvertfall =)

Skrevet
Er det bare meg som blir veldig luftig av å spise havrgryn, går å promper resten av dagen hvis jeg har spist det til frokost.

Min søster opplever det samme. Kan være du ikke tåler fiberinnholdet i grynene? Skjønner godt at det ikke er noe behagelig nei...

Kanskje du kan prøve å variere frokosten litt, prøve deg litt frem med alternative løsninger. 4 korn kanskje passer deg bedre?

Skrevet

Jeg mener at det beste når man skal gå ned i vekt er å ikke spise frokost. Lev på kroppsfett fram til lunsj.

Utover det er havregrøt bedre enn ukokt havregryn, fordi det metter mer per kalorienhet.

Skrevet
Jeg mener at det beste når man skal gå ned i vekt er å ikke spise frokost. Lev på kroppsfett fram til lunsj.

Utover det er havregrøt bedre enn ukokt havregryn, fordi det metter mer per kalorienhet.

Jeg mener at å hoppe over frokost er en dårlig ide.

Hvis du ikke spiser frokost, så settes kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned. Da tar det faktisk enda lengre tid å gå ned i vekt.

Det er kjempeviktig å spise ofte og regelmessig. Spis lette og små måltider som får kroppens forbrenning igang.

Når det gjelder havregryn, så er dette det sunneste kornet vi har. Masse fiber og næringsstoffer og lite kalorier og fett. Og så metter det masse.

Jeg starter alltid hverdagene med deilig havregrøt kokt med skummet melk.

Jeg bruker ikke sukker på grøten, kun kanel. Kanel er kjempesunt og bra for kroppen.

Dersom du bruker frukt eller bær på grøten får du enda flere vitaminer.

Lykke til med grøtkoking og slanking :)

Skrevet

Forsøk havremelsrøt. Jeg opplever at det går mye bedre med grøt laget av havremel enn grøt laget av havregryn. I tillegg bruker jeg rismelk (pga. melkeallergi), som gir et mye søtere resultat enn med vanlig melk/vann, slik at sukkermengden kan reduseres (eller evt. sukkeret kan sløyfes). Jeg pleier å blande en ts. honinng inn i grøten før jeg koker den opp (å blande honning inn i ferdig kokt grød ødelegger konsistensen og det blir bare suppe), og så tilsetter jeg krydder, gjerne kanel, da, i hvert fall, evt. også ingefær. Merk deg at når man erstatter gryn med mel bør man øke væskemengden noe, bruk sånn ca. tre ganger mer væske enn mel. :) P.S.: Veldig godt med raspet eple og rosiner i grøten. (N ;) å fikk jeg lyst på havregrøt, gitt...) :gjeiper:

Skrevet

Hvis du ikke spiser frokost, så settes kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned. Da tar det faktisk enda lengre tid å gå ned i vekt.

Det er kjempeviktig å spise ofte og regelmessig. Spis lette og små måltider som får kroppens forbrenning igang.

Det der er ei myte, det tar flere dager med lavt kaloriinntak før forbrenninga blir affektert.

En grunn til at man må spise ofte er hvis man primært spiser karbohydrater. Da blir man fort fryktelig sulten hvis man ikke får javnlig mat. Spiser man fett og proteiner metter hvert måltid lenger, pluss at kroppen er vant til å forbrenne fett og lettere kan tære på reservene.

Skrevet

Det er kjempeviktig å spise ofte og regelmessig. Spis lette og små måltider som får kroppens forbrenning igang.Når det gjelder havregryn, så er dette det sunneste kornet vi har. Masse fiber og næringsstoffer og lite kalorier og fett. Og så metter det masse.

Jeg starter alltid hverdagene med deilig havregrøt kokt med skummet melk.

Jeg bruker ikke sukker på grøten, kun kanel. Kanel er kjempesunt og bra for kroppen.

Dersom du bruker frukt eller bær på grøten får du enda flere vitaminer.

Lykke til med grøtkoking og slanking :)

Tror jeg også. Min erfaring er at personer som ikke spiser frokost,og som ellers har svært uregelmessige spisevaner, som regel alltid er overvektige eller på grensen til å bli det.

Gjest streken
Skrevet
Tror jeg også. Min erfaring er at personer som ikke spiser frokost,og som ellers har svært uregelmessige spisevaner, som regel alltid er overvektige eller på grensen til å bli det.

Enig!

En kollega spiste aldri frokost og hadde rimelig dårlige spisevaner, samt at hun var en del overvektig. Jeg anbefalte henne å spise havregryn til frokost, og spise hyppigere små måltider ut over dagen i stedet for én kjempelunsj som hun pleide..

Hun gikk ned 4 kg den første halvannen måneden, uten at hun hadde gjort noe annet enn å faktisk spise frokost.. Hun fortsatte å gå ned i vekt..

Frokost+hyppige små måltider øver opp forbrenningen i stedet for at kroppen reagerer med å lagre alt fordi den får sjelden mat..

Gjest streken
Skrevet

Hvordan tilbereder du havregryna? Den må svelle ferdig før du spiser den ellers sveller den i magen og da blir "prompete" :)

Jeg spiser alltid havregryn til frokost, men da Glutenfri havregryn, lar den stå å svelle i h-melk i ca 10 og blander i biola med jordbær eller annen smak på biolaen.. Glutenfri sveller raskere enn den vanlige og blir heller ikke oppblåst av den som jeg gjorde av den vanlige..

Gjest Luftig gjest
Skrevet

Jeg spiser de små havregrynene, står ingenting om at de må svelle først. Trodde bare det var de store grynene.

Havremel har jeg lett etter før, finner det ikke. Hvor kjøper du det?

Skrevet
Jeg spiser de små havregrynene, står ingenting om at de må svelle først. Trodde bare det var de store grynene.

Om du koker grynene så holder dette som svelling. Da tar kornene til seg væsken du koker de i. Om du ikke koker grynene så må de nok stå en stund om du vil unngå at de sveller i magen, lite behagelig =)

Skrevet

jeg spiser havregryn med rismelk nesten hver dag, og har faktisk gått ned ganske mye i vekt tross at jeg legger veldig fort på meg og ikke vanligvis klarer gå ned...

jeg har også irritabelt "system", og merker faktisk ingenting til det med svelling eller ikke.

men jeg spiser de lettkokte da, ikke de store.

vektnedgang skjer ikke av å la være å spise en brødskive eller ikke, det har jo med hele livsstilen å gjøre.

Skrevet

Havremel har jeg lett etter før, finner det ikke. Hvor kjøper du det?

Havremel finnes i de fleste dagligvare-forretninger. AXA Björn havremel, ser nesten helt lik ut som havregrynsposene. Det står gjerne sammen med melvarer, da, ikke sammen med frokostblandinger, slik jeg har sett at havregryn gjør enkelte steder. Bare spør i en vanlig butikk (Mega, Meny e.l.) så hjelper de deg sikkert. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...