Cæmis Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Vi vurderer koldtbord på vårst bryllup. Vi blir ca 55 stk til middag, men vi er svært usikre på om vi skal gå for 3 retters eller koldtbord. Prisen er jo betydelig forskjellig, da man også på koldtbord kan lage mye selv. Hva ville dere sagt er fordeler og ulemper ved koldtbord i bryllup? Mister det litt av "bryllupspreget" eller er det helt ok? Ville du reagert om du kom til bryllup med koldtbord? Jeg lurer i tillegg på hvordan man setter opp et koldtbord på best mulig måre i et lokale slik at gjestene kan komme seg lett opp og frem og tilbake...hehe... Tanker og meninger hadde jeg satt stor pris på!
mimi82 Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Personlig har jeg vel egentlig aldri vært så veldig glad i koldtbord, men det er jo bare min mening, det viktigste er at det blir slik dere ønsker. Vi giftet oss i sommer og da ønsket vi et lite og ikke fullt så stivpyntet og formelt bryllup, rett og slett fordi vi ikke følte at det passet til oss, vi mente at det var vår dag og nettopp derfor tok vi en del valg som nok har gjenspeilt våre personligheter ganske mye. Vi ønsket ikke et tradisjonelt bryllup med treretters middag, men samtidig hadde vi lyst på varm mat. Vi elsker å grille, derfor endte vi opp med å bestille grillmat på en stor buffet fra et cateringselskap. De kom med kokk og grill og det ble helt fantastisk. Vi hadde buffet med grillet ytrefilet av hjort, grillet entrecote, grillet lammelår og grillet svinenakke. Dette ble dandert flott på et stort buffetbord sammen med fløtegratinerte poteter, "rattepoteter"(små poteter med skall som er stekt i ovnen med olje over og grovt salt), 3 forskjellige typer salater, saus, tatziki, pluss masse tapasdigg, dvs marinerte hvitløksbåter, soltørkete tomater, oliven osv. Vi hadde ingen tradisjonell forrett, men våre gjester fikk servert tradisjonell dansk kransekake (den er mye saftigere enn den norske), jordbær, melon og diverse spekemat til velkomstdrinken. Desserten stod vi selv for, hjemmelaget jordbæris, hjemmelaget sitronis og hjemmelaget fransk sjokoladekake, alt sammen etter gamle familieoppskrifter. Dette ble dandert fint på buffetbordet slik at det bare var til å forsyne seg av det gjestene måtte ønske. Nattmaten var kreolske kjøttboller med salat og nystekt brød. Her fikk du hele menyen, håper det kanskje var litt inspirasjon, det viser ihvertfall at det går an å lage en mellomting mellom koldtbord og treretters middag. Vi var kjempefornøyd ihvertfall, og har fått utrolig bra tilbakemelding fra våre gjester, det er faktisk flere av dem som vurderer å bruke samme cateringselskap til deres bryllup.....vi har allerede bestemt at vi skal bruke de når det blir barnedåp her i løpet av høsten:-) Cateringselskapet holder til på sørlandet, hvis noen er interessert, de heter jens eide og holder til i lillesand, men de bringer til det meste av sørlandet, vi hadde selskapet i søgne og betalte ingenting for at de måtte kjøre det ekstra:-) Kan jo si at vi betalte 14500 kr for buffeten, nattmaten og div spekemat til velkomstdrinken, da var vi 40 stk, og vi hadde masse mat igjen.......:-)
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Ville du reagert om du kom til bryllup med koldtbord? Jeg har vært i to brullyp, det ene hadde 3 retters middag med dessert, mens det andre hadde koldtbord med kaker som dessert. Skulle jeg valgt selv hadde jeg godt for koldtbord men med dessert ved siden av. Jeg er selv kresen og i mitt tilfelle tror jeg det ville sett dumt ut om bruden hadde sitti og pirket i maten noe jeg hadde kommet til å gjøre ettersom jeg er glad i verken mye saus eller grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Vi valgte koldtbord til vårt bryllup, ganske enkelt fordi vi ønsket at alle gjestene skulle finne noe de likte og at vi også skulle kunne spise yndlingsmaten denne dagen uten at resten av gjestene satt å pirket i maten.. Nå valgte en del utradisjonelle ting på vårt koldtbord i tilegg til det gamle og kjente, blant annet sushi.... Det virker som det blir mer og mer vanlig med koldtbord eller buffet og jeg ser bare positive ting ved det så lenge man ikke er 100 gjester og egentlig ønsker et ultra tradisjonelt bryllup.... Dersom du søker på amerikanse sider kan du kanskje finne en del mer om buffeter og forslag til mat og servering... Så vidt jeg kunne skjønne da jeg lette etter forslag og ideer til vårt bryllup er det mange steder i USA vanlig med buffet i bryllup og 3 retters middag er noe sjeldent... Som en skrev over her også, man trenger jo ikke å servere tradisjonelt koldtbord, man kan servere den maten man selv liker best, men fordelen med koldtbord og buffet er jo at man servere et utvalg av mat som gjør at alle gjestene finner noe de liker og som du selv nevner det blir ofte rimeligere enn om man bestiller 3 retters middag.... Det eneste du bør passe på dersom dere velger koldtbord er at der har en flink toastmaster som holder styr på taler, og når det er greit med pauser, at man forsyner seg osv... Er greit at alle sitter når det er taler og at ikke halvparten av gjestene er ute av lokalet når brudens far snakker osv... men det ordner en flink toastmaster uten problemer, men det er noe man bør tenke på!!! uansett lykke til med den store dagen!!!
Gjest Cæmis Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Vi ønsket ikke et tradisjonelt bryllup med treretters middag, men samtidig hadde vi lyst på varm mat. Vi elsker å grille, derfor endte vi opp med å bestille grillmat på en stor buffet fra et cateringselskap. De kom med kokk og grill og det ble helt fantastisk. Vi hadde buffet med grillet ytrefilet av hjort, grillet entrecote, grillet lammelår og grillet svinenakke. Dette ble dandert flott på et stort buffetbord sammen med fløtegratinerte poteter, "rattepoteter"(små poteter med skall som er stekt i ovnen med olje over og grovt salt), 3 forskjellige typer salater, saus, tatziki, pluss masse tapasdigg, dvs marinerte hvitløksbåter, soltørkete tomater, oliven osv. En ting jeg tenker da...regn...var dere ikke rette for at det skulle bli dårlig vær?
Noli Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Vi skal ha koldtbord, blir ca 30 stykker totalt. Synes det blir mest praktisk med koldtbord, siden alle da kan finne noe de liker og kan kombinere som de selv vil. Pris var irrelevant for oss.
angara Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Vi hadde også koldtbord, til 100 personer. Veldig vellykket. Men vi hadde også noen varme retter der, kylling, karbonader og bacalao, blant alt det andre. Pluss frukt og ostefat. Og hadde gjort oss flid med å få det til å være så apetittelig som mulig, med grønnsaksspyd, spekemat og mange ulike salater. Vi laget alt selv, bortsett fra en par-tre ting som vi satte bort til catering (f.eks. eggerøre, som er litt jobb å lage for 100 stk).
Solstrålejenta Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Vi skal også ha koldtbord. Synes dette var greit både fordi man da har masse og velge i, pluss at det er lettere å få servert koldtbord til en stor fest (vi er over 100 stk). Det er jo forskjell på koldtbord også -og det trenger ikke å være kjedelig. Man kan jo i teoriene ha hva man ønsker på et koldtbord for å gjøre det fint og flott
mimi82 Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 En ting jeg tenker da...regn...var dere ikke rette for at det skulle bli dårlig vær? Selve selskapet hadde vi innendørs, og vi hadde ordnet det sånn at dersom det skulle regne så kunne kokken stå ute, men under tak, men vi fikk sol fra skyfri himmel og 27 grader:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå