Gå til innhold

Fraskrive seg arv ved adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ved adopsjon fraskrive seg arveretten, men bare beholde retten til Slektsnavnet og identiteten? vil legge til at jeg er 48 år, og har bodd hos min "stefar" i 45 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel alltid gi avkall på arv tror jeg.

Skrevet

Hvem som helst kan gi avkall på arv, adoptert eller biologisk.

Skrevet

Jeg ble voksenadoptert, etter fylte 18 altså. Og jeg innbildte meg at jeg mistet arveretten etter min bilologiske forelder automatisk når jeg skrev under adopsjonspapirene?

Skrevet

Når du er adoptert er det adoptivforelderen som er din lovmessig riktige forelder, og du mister alle rettigheter til din biologiske forelder. Du har selvfølgelig arverett etter din adoptivforelder.

Skrevet
Når du er adoptert er det adoptivforelderen som er din lovmessig riktige forelder, og du mister alle rettigheter til din biologiske forelder. Du har selvfølgelig arverett etter din adoptivforelder.

Ja, men du står fritt til å frasi deg arveretten til tine adoptivforeldre.

Skrevet

Men om man sier fra seg arveretten så går vel arven videre til ens egne barn igjen? Eller har man liksom brutt arverekken der da?

Kan jo være hyggelig for barnebarn å arve bestefar (selv om han er det via adopsjon)

Skrevet

Hvis du sier fra deg arven etter at f.eks. din far er død og arv er et faktum så går arven til barna dine jf, arveloven § 74. Sier du derimot fra deg kommende/framtidig arv etter § 45 så gir du også avkall på vegne av dine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...