Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode oppskrifter på hvordan man kan lage tomatsaus til spaghetti? Liker ikke så godt de man kjøper på butikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det omtrent sånn:

Ingredienser:

2 fedd hvitløk

olivenolje

1/2 løk

1-2 bokser hakket tomat

2 ss tomatpuré

1 stk buljongterning

frisk basilikum

salt

pepper

et lite glass rødvin, evt litt balsamico-eddik

litt brunt sukker

Varmer først løk og hvitløk i litt olje (middels varme, så smaken trekker ut i oljen uten at hvitløken blir brun) til løken er blank. Har så i tomater, tomatpuré, rødvin og buljong (bruker bare å ha i terningen og bittelitt vann, og røre ut), og lar det koke så lenge som mulig (jo lengre, desto bedre). Krydrer etter smak underveis, og har i basilikum til slutt. Blir godt i hvert fall. :)

Skrevet

Takk for svar :)

Hva slags buljong bruker du? Kjøtt? Grønnsaksbuljong?

Skrevet

Jeg liker heller ikke dem man får kjøpt i butikk, men i litt dyrere butikker får man kjøpt en saus som heter "Tuscany". Tror den er fra Dolmio. Laget bl.a. med litt vin (sikkert billig matvin). Den er faktisk meeeget god og det eneste vi spiser her i huset.

Skrevet

Jeg pleier å lage en bolognese saus som består av løk, selleri, hvitløk, kruspersille, tomat på boks, godt med rødvin, gulrot, kjøttkraft og kvernet kjøtt. Som nevnt av Mehe så er stikkordet her koketid. Sist jeg laget dette lot jeg det stå på komfyren i 5-6 timer (skulle ha det til dagen derpå) og da får du en kraftig og smakfull pastasaus :-)

Skrevet

Du får kjøpt Eldoradobokser med moset tomat (den er verken grovhakket eller ren pure, men en herlig mellomting!) med enten bare tomat, tomat og hvitløk, eller tomat oregano og basilikum. Jeg tok like mye saus som vann (senere hadde jeg i litt buljong, så du kan jo godt ha det i også!), og blandet med kjøttdeigen og lot dette kose seg til jegh adde en bra konsistens.

Pleier å steke løk og hvitløk med kjøttdeigen, og så er det jo bare å ha i hva du vil av friske eller tørkede urter!

Skrevet

Jeg bruker grovhakkede tomater, løk, hvitløk, tomatpuré, olivenolje, litt kjøttbuljong og frisk basilikum.

Det pleier å bli godt, det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...