Gjest Gjest_java_* Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Leste tråden fra hun som var avhengig av sukker. Det kan ikke være lett å skulle slutte med det. Mitt problem er dog helt motsatt! Jeg spiser aldri sukker! I den forstand jeg tenker på sukker i smågodt, sjokolade etc. Er hverken glad i smågodt eller sjokolade, og dessuten får jeg vondt i tennene av det (dårlig emalje..). Men, potetugll klarer jeg meg ikke uten! Spiser en pose ca 4-5 dager i uken, altså en pose minst annenhver dag!! Og det er jo heller ikke sunt.. Er potetgull avhengighetsdannende da? Jeg er sånn at jeg ikke klarer gå forbi potetgullhylla, så vi prøver å gjøre så samboeren handler så ofte som mulig, og hvis jeg ber han kjøpe pottis, så kjøper han ikke det hehe. Men jeg klarer som regel alltid å sikre meg potetgull i skapet fordet, på en eller annen måte. Jeg er ikke overvektig, da jeg trener en del, men hadde vært deilig å bli kvitt potetgullsuget, og heller bare spist på lørdagskvelden liksom.. Noen som har det likt?
Gjest Elfrida Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 5 poser potetgull i uka er ganske mye - hvis det er 200 gram i posen er vel det rundt 1000 kalorier per pose. Kan det være at du spiser for lite ellers, slik at du bare MÅ ha noe som gir masse energi? Omtrent halvparten av innholdet er karbohydrater, så det kan jo tenkes at du får litt av det samme kicket hvis du spiser en hel pose potetgull som om du skulle ha spist sjokolade eller noe annet søtt? Jeg vet ikke - bare noen innfall jeg fikk når jeg leste innlegget.
Chanel.No5 Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Leste tråden fra hun som var avhengig av sukker. Det kan ikke være lett å skulle slutte med det. Mitt problem er dog helt motsatt! Jeg spiser aldri sukker! I den forstand jeg tenker på sukker i smågodt, sjokolade etc. Er hverken glad i smågodt eller sjokolade, og dessuten får jeg vondt i tennene av det (dårlig emalje..). Men, potetugll klarer jeg meg ikke uten! Spiser en pose ca 4-5 dager i uken, altså en pose minst annenhver dag!! Og det er jo heller ikke sunt.. Er potetgull avhengighetsdannende da? Jeg er sånn at jeg ikke klarer gå forbi potetgullhylla, så vi prøver å gjøre så samboeren handler så ofte som mulig, og hvis jeg ber han kjøpe pottis, så kjøper han ikke det hehe. Men jeg klarer som regel alltid å sikre meg potetgull i skapet fordet, på en eller annen måte. Jeg er ikke overvektig, da jeg trener en del, men hadde vært deilig å bli kvitt potetgullsuget, og heller bare spist på lørdagskvelden liksom.. Noen som har det likt? Har lest at vaner tar 21 dager å danne sann ca, så man kan vel bli avhengig av det meste om en bare holder på lenge nok. Men du ville ikke bare forsøkt å rett å slett nekte deg dette frem til helgen. At du man-fredag spiser normal kost og heller har en kosekveld to dager i uken, dette for å redusere inntaket av potetgull. Eller at du kjøper disse små porsjonspakningene og heller spiser disse. Får du dekket litt av suget, men reduserer inntaket. Dette er nok bare en saltvane som du har vendt kroppen til og må "avvenne" den fra. Det er ikke bra med for mye av det saltet samt fettet som er i de fleste typer chips. Noe du sikkert allerede visste =) Noen enkle, men sikkert vanskelige tips å forsøke... Masse lykke til!
LadyB Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Leste tråden fra hun som var avhengig av sukker. Det kan ikke være lett å skulle slutte med det. Mitt problem er dog helt motsatt! Jeg spiser aldri sukker! I den forstand jeg tenker på sukker i smågodt, sjokolade etc. Er hverken glad i smågodt eller sjokolade, og dessuten får jeg vondt i tennene av det (dårlig emalje..). Men, potetugll klarer jeg meg ikke uten! Spiser en pose ca 4-5 dager i uken, altså en pose minst annenhver dag!! Og det er jo heller ikke sunt.. Er potetgull avhengighetsdannende da? Jeg er sånn at jeg ikke klarer gå forbi potetgullhylla, så vi prøver å gjøre så samboeren handler så ofte som mulig, og hvis jeg ber han kjøpe pottis, så kjøper han ikke det hehe. Men jeg klarer som regel alltid å sikre meg potetgull i skapet fordet, på en eller annen måte. Jeg er ikke overvektig, da jeg trener en del, men hadde vært deilig å bli kvitt potetgullsuget, og heller bare spist på lørdagskvelden liksom.. Noen som har det likt? Jeg har akkurat samme problem. Spiser ikke så mye i uka som deg, men suget er der 24/7. Noen kvelder må jeg rett og slett legge meg tidligere bare fordi potetgullsuget er uutholdelig! Føler liksom at det er tåpelig problem å ha, men det er veldig reelt, og er ufattelig irriterende og slitsomt. Har tidligere gått 6 måneder uten å spise noe potetgull i det hele tatt, for at jeg liksom skulle bryte avhengigheten, men jeg tenkte faktisk på det omtrent hver dag uansett. Fysj og fysj...
Fortunatus Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 er også av det samme.. I perioder i høst var det 3-4 poser i uken, var helt forferdelig.. Og etter posen var oppspist var jeg helt oppblåst og full av dårlig samvittighet. Men har faktisk klart å stoppe. Og jeg vet egentlig ikke helt hvordan, men tror det kanskje har noe med at jeg får dekt behovet mitt for fett, proteiner og karbohydrater. Føler meg i allefall MYE bedre nå.
Myrna Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Jeg tror nok at man kan bli avhengig av dette. Selv pleide jeg aa spise masse potetgull, ofte hver dag. Bestemte meg for aa slutte for et par uker siden, og det var faktisk ganske vanskelig. Forste uken drev jeg og fantaserte om potetgull! Har erstattet potetgull med bakte sotpoteter og full korns tortillas (men savner fortsatt potetgull )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå