Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 En litt uvanlig problemstilling vil jeg tro...men here goes. Gift, 2 små barn og samlivsbruddet er så godt som faktum. Og så kommer tanken på fremtiden, hva skjer nå. Hvor skal barna bo for eksempel. Hva skjer hvis hverken den ene eller den andre av foreldrene vil ha barna "på full tid" ? Kan man "tvinge" den andre part til å ha barna boende mer enn vedkommende vil ?
Gjest Yihaa Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Trist når man går gjennom den prosessen som et samlivsbrudd er, og først i ettertid tenker på hvordan man best skal løse det mht barna. Og trist når barn har foreldre som ikke ønsker å ha de mer enn de må, event blir tvunget til. Hvordan er det for barn og bo sammen med en forelder som er tvunget til å tilbringe tid med dette barnet? Jeg vet ikke hvor gamle disse barna er, men er de i skolealder kan vel kanskje 50/50-fordeling være en løsning?
Gjest farge Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Stort sett er det slik at man må til megling, og at de fleste blir enige om samvær der eller seg i mellom uten noen andres innblanding. Om forholdene tilsier det, så er 50/50 en god løsning. Men kommer an på jhvor langt fra hverandre man skal bo, hvor gamle barna er (under 3 år så anbefales ikke 50/50) og så videre. Om en forelder sitter igjen med barna og den andre driter i dem, så er det ikke noe som kan gjøres.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 En litt uvanlig problemstilling vil jeg tro...men here goes. Gift, 2 små barn og samlivsbruddet er så godt som faktum. Og så kommer tanken på fremtiden, hva skjer nå. Hvor skal barna bo for eksempel. Hva skjer hvis hverken den ene eller den andre av foreldrene vil ha barna "på full tid" ? Kan man "tvinge" den andre part til å ha barna boende mer enn vedkommende vil ? Nei, ingen kan tvinges. Hvorfor lurer du på dette?
Phaedra Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 En litt uvanlig problemstilling vil jeg tro...men here goes. Gift, 2 små barn og samlivsbruddet er så godt som faktum. Og så kommer tanken på fremtiden, hva skjer nå. Hvor skal barna bo for eksempel. Hva skjer hvis hverken den ene eller den andre av foreldrene vil ha barna "på full tid" ? Kan man "tvinge" den andre part til å ha barna boende mer enn vedkommende vil ? Dette hørtes veldig feil ut slik det er skrevet her. Tenker du på at en av partene gjerne ser at den andre parten også har ansvaret for barna 50% av tiden, men at det ser ut som om den ene parten kommer til å få fulltidsansvar for barnet (og blir dermed "tvunget" til å ha barnet boende mer en man vil), mens den andre parten vil ha dem så lite som mulig? Eller er det faktisk snakk om at begge foreldrene vil ha barna minst mulig?.. Hvis begge vil ha barna minst mulig så er det litt vanskelig å se for seg hvor barna skal være resten av tiden... Trenger dere av en eller annen grunn avlastningshjelp/avlastningsfamilie?
gullet76 Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hvis ingen vil ha barna på fulltid så er jo 50-50 en god løsning. Selv om jeg syns det høres fælt ut at ingen av foreldrene vil ha barna fulltid. Nesten så fosterhjem er bedre, som faktisk vil ha barna. Faren til mine ville ikke være annet enn helgepappa, og jeg ville ha hovedomsorgen så sånn sett var det greit for oss. Ingen kan dog tvinges til noe som helst. Dere må uansett bestille time til mekling, og få meklingsattest på samlivsbruddet. Endret 14. januar 2009 av gullet76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå