Involvert Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Bare nyskjerrig. Hva lærer man på valpekurs? Hvor lenge er øktene og hvordan er variasjonen i det man lærer? Hvor mange økter pleier et helt kurs å bestå av? Hvordan er deres erfaringer med valpekurs?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Det er mest et hundeeierkurs, har jeg inntrykk av. Man får tips om hvordan man bør oppdra den, gå i bånd, bruke belønning/straff. Hunden lærer ikke dette på kurset, men eieren lærer hvordan han/hun kan lære hunden det senere. Har du hatt hund før (jmf annen tråd) så vil tro du får lite utbytte av det. Jeg var på det med den første hunden, men ikke de etterpå. Den første hunden var likevel den med dårligst oppdragelse, sikkert fordi jeg ikke hadde erfaring med hunder på det tidspunktet.
Involvert Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2009 Det er mest et hundeeierkurs, har jeg inntrykk av. Man får tips om hvordan man bør oppdra den, gå i bånd, bruke belønning/straff. Hunden lærer ikke dette på kurset, men eieren lærer hvordan han/hun kan lære hunden det senere. Har du hatt hund før (jmf annen tråd) så vil tro du får lite utbytte av det. Jeg var på det med den første hunden, men ikke de etterpå. Den første hunden var likevel den med dårligst oppdragelse, sikkert fordi jeg ikke hadde erfaring med hunder på det tidspunktet. Takk, vel, jeg har ikke hatt hund før Og derfor tenker jeg at jeg har lyst til å dra på valpekurs.
lovenemo Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Flott at du vil dra på valpekurs med valpen din, er alt for mange som ikke gjør det. Vet ikke hvilken hundeklubb eller hundeskole du kommer til å bruke, men de fleste bruker å legge ut informasjon om hva som vil bli gjennomgått på kurset. På de kursene jeg kjenner til er det grunnlag for hverdagslydighet som står i fokus. Sitt, ligg, bli, innkalling, gå pent, ikke hoppe på folk osv. Er det et helgekurs er det jo begrenset hvor mye man kan lære på de to-tre dagene, da er det viktig å følge opp og trene videre når man kommer hjem. Men hvis du skal gå ett kurs som går over flere uker med en eller to kurskvelder i uka blir det nok tatt moment for moment Det samme med økter, det jeg har erfart er at det er først teori uten hund hvor man gjennomgår det som skal skje den dagen. Deretter henter man valpen, gjennomgår øvelsen man skal trene på og får den demonstrert, og så trene i 10-15 minutt. Så litt teori igjen om neste øvelse, og trening igjen. Det er mange pauser for valpene innimellom slik at de får tid til å hente seg inn igjen, mens det er en del teori for eierne. Hvis du ikke har bestemt deg for hvem du skal på kurs med, så sjekk ut tilbudene til de som er rundt deg. Hør med de som skal holde kursene i forhold til metoder og opplegg på kursene slik at du finner noe som passer deg best utf fra hvordan du vil trene hunden din. Jeg synes valpekurs er en veldig fin ting, så lenge man velger en klubb/skole som passer i forhold til de metodene man liker selv. Selv om man har hatt hund før er alle hunder forskjellige, og metoden som fungerte på en hund vil ikke nødvendigvis fungere for den neste. Valpekurs er da flotte å bruke til å legge grunnlag for videre samarbeid og trening med hunden
Kamelia83 Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Det er mest et hundeeierkurs, har jeg inntrykk av. Man får tips om hvordan man bør oppdra den, gå i bånd, bruke belønning/straff. Hunden lærer ikke dette på kurset, men eieren lærer hvordan han/hun kan lære hunden det senere. Har du hatt hund før (jmf annen tråd) så vil tro du får lite utbytte av det. Jeg var på det med den første hunden, men ikke de etterpå. Den første hunden var likevel den med dårligst oppdragelse, sikkert fordi jeg ikke hadde erfaring med hunder på det tidspunktet. Man bør ta valpekurs HVER gang man har ny valp. Det er nesten mer for sosialisering av valpen, og kontakttrening som for at eieren skal lære. Og jo, selvfølgelig lærer hunden på kurset. Samtidig med masse trening hjemme. Endret 13. januar 2009 av MillaS
Involvert Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2009 Flott at du vil dra på valpekurs med valpen din, er alt for mange som ikke gjør det. Vet ikke hvilken hundeklubb eller hundeskole du kommer til å bruke, men de fleste bruker å legge ut informasjon om hva som vil bli gjennomgått på kurset. På de kursene jeg kjenner til er det grunnlag for hverdagslydighet som står i fokus. Sitt, ligg, bli, innkalling, gå pent, ikke hoppe på folk osv. Er det et helgekurs er det jo begrenset hvor mye man kan lære på de to-tre dagene, da er det viktig å følge opp og trene videre når man kommer hjem. Men hvis du skal gå ett kurs som går over flere uker med en eller to kurskvelder i uka blir det nok tatt moment for moment Det samme med økter, det jeg har erfart er at det er først teori uten hund hvor man gjennomgår det som skal skje den dagen. Deretter henter man valpen, gjennomgår øvelsen man skal trene på og får den demonstrert, og så trene i 10-15 minutt. Så litt teori igjen om neste øvelse, og trening igjen. Det er mange pauser for valpene innimellom slik at de får tid til å hente seg inn igjen, mens det er en del teori for eierne. Hvis du ikke har bestemt deg for hvem du skal på kurs med, så sjekk ut tilbudene til de som er rundt deg. Hør med de som skal holde kursene i forhold til metoder og opplegg på kursene slik at du finner noe som passer deg best utf fra hvordan du vil trene hunden din. Jeg synes valpekurs er en veldig fin ting, så lenge man velger en klubb/skole som passer i forhold til de metodene man liker selv. Selv om man har hatt hund før er alle hunder forskjellige, og metoden som fungerte på en hund vil ikke nødvendigvis fungere for den neste. Valpekurs er da flotte å bruke til å legge grunnlag for videre samarbeid og trening med hunden Takk for langt og utfyllende svar! Jeg har mest lyst til å ta et kurs som går over flere uker.. Jeg tenker at i tillegg til det eierne lærer så må det være bra for valpene å møte andre hunder Hvis vi bestemmer oss for å få hund så hadde det vært koselig å komme i kontakt med noen andre som netopp har fått valp, kanskje jeg får noen å gå tur med Kjenner ingen her i området ("netopp" flyttet hit) med hund, og det kunne jo vært gøy både for meg og hund
lovenemo Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Takk for langt og utfyllende svar! Jeg har mest lyst til å ta et kurs som går over flere uker.. Jeg tenker at i tillegg til det eierne lærer så må det være bra for valpene å møte andre hunder Hvis vi bestemmer oss for å få hund så hadde det vært koselig å komme i kontakt med noen andre som netopp har fått valp, kanskje jeg får noen å gå tur med Kjenner ingen her i området ("netopp" flyttet hit) med hund, og det kunne jo vært gøy både for meg og hund Da er hundeklubber og slike kurs veldig greie Er en fin måte å møte andre "ferske" hundeeiere, og hundene har jo utrolig godt av sosialiseringen
Ecolia Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Finnes mange variasjoner av hvordan valpekurs holdes. Og dessverre mange dårlige. Der jeg gikk med den eldste hunden min hadde vi valpene ute i en time sammenhengende mens ting ble forklart og trent på. DÅRLIG! Valper har alt for liten kapasitet til å få noe ut av en times trening (jeg visste ikke bedre, så jeg gjorde alt jeg ble fortalt). Der jeg går kurser nå er valpekursene lagt opp slik at det er masse masse småøkter, slik at valpene ikke er ute kjempelenge av gangen. Jeg syns det er mer effektivt på små vesner som ikke har trent opp noen konsentrasjon enda Og såklart syns jeg man burde gå valpekurs selv om man har hatt 7 hunder før.. for alle hunder er forskjellige, og valpekurs er en god introduksjon til det å trene sammen med andre, og kanskje også få nye måter å gjøre ting på.
Involvert Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2009 Da er hundeklubber og slike kurs veldig greie Er en fin måte å møte andre "ferske" hundeeiere, og hundene har jo utrolig godt av sosialiseringen Ja, veldig lurt skal gjøre litt research og se hva jeg finner ut ang. hundeklubb Finnes mange variasjoner av hvordan valpekurs holdes. Og dessverre mange dårlige. Der jeg gikk med den eldste hunden min hadde vi valpene ute i en time sammenhengende mens ting ble forklart og trent på. DÅRLIG! Valper har alt for liten kapasitet til å få noe ut av en times trening (jeg visste ikke bedre, så jeg gjorde alt jeg ble fortalt). Der jeg går kurser nå er valpekursene lagt opp slik at det er masse masse småøkter, slik at valpene ikke er ute kjempelenge av gangen. Jeg syns det er mer effektivt på små vesner som ikke har trent opp noen konsentrasjon enda Og såklart syns jeg man burde gå valpekurs selv om man har hatt 7 hunder før.. for alle hunder er forskjellige, og valpekurs er en god introduksjon til det å trene sammen med andre, og kanskje også få nye måter å gjøre ting på. Så vil du anbefale meg å sjekke ut hvordan kurset er lagt opp før jeg melder meg på? (det er flere valpekurs i mitt nærområde) Og da se etter et kurs som har små økter om gangen?
lovenemo Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Ja, veldig lurt skal gjøre litt research og se hva jeg finner ut ang. hundeklubb Så vil du anbefale meg å sjekke ut hvordan kurset er lagt opp før jeg melder meg på? (det er flere valpekurs i mitt nærområde) Og da se etter et kurs som har små økter om gangen? Tror det er veldig lurt, så vet du hva du går til. En valp trenger flere pauser og klarer ikke like lange økter som en voksen hund. Vil man få mest mulig ut av kurset er det en stor fordel med en opplagt valp Ellers så har vel de fleste hundeklubber miljø- og sosialiseringskvelder og valpetreff som man kan komme på utenom kursene.
Ecolia Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 Så vil du anbefale meg å sjekke ut hvordan kurset er lagt opp før jeg melder meg på? (det er flere valpekurs i mitt nærområde) Og da se etter et kurs som har små økter om gangen? Ja, absolutt. De fleste klubber og hundeskoler sier ja til at du kan komme og se på om de har et kurs gående Det er viktig at du finner noen du er komfortabel med, kjedelig å finne ut at du ikke er det ETTER at du har betalt
Kamelia83 Skrevet 14. januar 2009 #12 Skrevet 14. januar 2009 Ja, veldig lurt skal gjøre litt research og se hva jeg finner ut ang. hundeklubb Så vil du anbefale meg å sjekke ut hvordan kurset er lagt opp før jeg melder meg på? (det er flere valpekurs i mitt nærområde) Og da se etter et kurs som har små økter om gangen? Oslo hundeskole har flere økter tror jeg. Har selv meldt meg der, og har hørt veldig mye positivt om dem :O)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. januar 2009 #13 Skrevet 14. januar 2009 Jepp. Oslo hundeskole har veldig korte økter på valpekurset. MAX ti minutter (vanligvis mye kortere) også legges hundene i bilen. Så har man litt teori og instruktørene svarer på spørsmål og sånt, og så tas hundene ut av bilen igjen. Veldig bra ordning. Da lærer hundene seg å slappe av i bilen også, og det er jo også nyttig å kunne:)
Involvert Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2009 Jepp. Oslo hundeskole har veldig korte økter på valpekurset. MAX ti minutter (vanligvis mye kortere) også legges hundene i bilen. Så har man litt teori og instruktørene svarer på spørsmål og sånt, og så tas hundene ut av bilen igjen. Veldig bra ordning. Da lærer hundene seg å slappe av i bilen også, og det er jo også nyttig å kunne:) hva hvis man ikke har bil da?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Det var en som begynte samtidig med meg som ikke hadde bil. Vet ikke hvordan de gjorde det for jeg var ikke på samme kurs, men instruktøren sa at man for eksempel kunne ta med teppe slik at hunden kunne bindes litt unna og roe seg der, eller hunden kan ligge i en annens bil, kanskje instruktøren har plass til en ekstra hund i sin bil... Det går det an å snakke med de som har kurset om, men jeg tror det skal gå bra. Man kan jo ikke kreve at alle skal ha bil:)
Ecolia Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Lær den å ligge i bur i de små pausene, så kan du ta med et lett tøybur du slår opp og "isolerer" med tepper, eller om noen andre har plass til det i sin bil om det er veldig kaldt. Pleier ikke være noe problem.
Involvert Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 18. januar 2009 Lær den å ligge i bur i de små pausene, så kan du ta med et lett tøybur du slår opp og "isolerer" med tepper, eller om noen andre har plass til det i sin bil om det er veldig kaldt. Pleier ikke være noe problem. Ok, så det er ikke krise om jeg ikke har bil Sambo har bil, men det er ikke sikkert at han kommer til å være med alle gangene pga jobb etc. Jeg finner sikkert ut av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå