Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har noen bøker jeg gjerne vil bli kvitt, men jeg vil ikke kaste noe som andre kan ha glede av. Hvordan skal jeg gå fram med størst mulig sannsynlighet for at andre kommer til å ha glede av dem? Donere bort til et fengsel? Til Fretex? Sette inn en annonse et sted på nettet? Jeg har også tenkt på bookcrossing eller bare å legge dem igjen med et lite brev inni på kafeer og lignende, men jeg er redd sjansen da er stor for at de bare ender opp med å bli kastet. Det virker ikke som om bookcrossing er noen stor suksess i Norge, synes jeg. Noen tips?
MissStiles Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Du kan jo selge dem på loppemarked.. Flere skoler f.eks. som har det flere ganger i året. Eller selge dem på nettet på auksjon.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 gis bort-annonse på finn? Spesifiser at de må hentes (ev at mottaker betaler porto), da kommer det nok antakeligvis bare folk som har interesse av bøkene.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 - gi dem til bruktbokforhandlere. Dem kryr det som regel av i de større byene. - gi dem til loppemarked - sett inn en annonse i "gis bort" på finn, der er det gratis å annonsere
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har hatt meg meg et par bananesker med bøker når vi har vært noen venninner samlet, hatt med på jobb og satt i kantinen etc. Resten gir jeg til bruktbokbutikken.
Reveal Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Stemmer for gis bort annonser på finn.no. Der søker i allefall jeg rett som det er! (Bokorm med boksamlemani)
MarianneE Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 jeg donerte en gang en del bøker til biblioteket og det ble tatt veldig godt i mot.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Stemmer for gis bort annonser på finn.no. Der søker i allefall jeg rett som det er! (Bokorm med boksamlemani) jeg donerte en gang en del bøker til biblioteket og det ble tatt veldig godt i mot. Stmmer på disse to forslagene.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har noen bøker jeg gjerne vil bli kvitt, men jeg vil ikke kaste noe som andre kan ha glede av. Hvordan skal jeg gå fram med størst mulig sannsynlighet for at andre kommer til å ha glede av dem? Donere bort til et fengsel? Til Fretex? Sette inn en annonse et sted på nettet? Jeg har også tenkt på bookcrossing eller bare å legge dem igjen med et lite brev inni på kafeer og lignende, men jeg er redd sjansen da er stor for at de bare ender opp med å bli kastet. Det virker ikke som om bookcrossing er noen stor suksess i Norge, synes jeg. Noen tips? Bookcrossing har (eller hadde) egne "soner" i ulike byer. Dette består gjerne av en bokhylle på en café. Her kan man forsyne seg med bøker, og også sette igjen bøker. Eneste kravet er at bøkene er registrert på Bookcrossing sine nettsider. http://www.bookcrossing.com/crossingzones (du må zoome deg inn på Norge)
amyrlinn Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 jeg donerte en gang en del bøker til biblioteket og det ble tatt veldig godt i mot. veldig god ide jeg har donert bort en del (barnebøker da) til forskjellige sykehus rundt om i byen. ble tatt veldig godt imot!
Gjest Borghild Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Du kan jo prøve å spise dem. Smaker veldig godt med sjokade på.
Gjest antigartner Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har ved enkelte tilfeller tatt med meg etpar poser gamle bøker på hytta til samboers familie, og på den måten har svigerforeldrene mine fått tilskudd til hyttebiblioteket. Det ble satt pris på.
Fakse Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 Fretex blir veldig glad for bøker, og da kommer de jo dobbel til nytte. Noen får glede av å lese dem, samtidig som pengene fretex tjener går til å hjelpe noen som trenger det
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Hva med å selge/ gi bort til www.brukbarbok.com. Jeg kjøpte nettopp to innbundne bøker derifra til 138 kr + porto ville kostet med ca 550 + evt porto å kjpe nye Og så føles det bra for miljøet å gjenbruke litt
Saga Skrevet 13. mars 2009 #16 Skrevet 13. mars 2009 Jeg stemmer for å donere de bort til et nærbibliotek. Det blir alltid tatt mot med positiv respons!
Passive Skrevet 30. mars 2009 #17 Skrevet 30. mars 2009 veldig god ide jeg har donert bort en del (barnebøker da) til forskjellige sykehus rundt om i byen. ble tatt veldig godt imot! Signert. Det er dønn kjedelig å ligge på sykehus uten lesestoff.
Kattugla Skrevet 30. mars 2009 #18 Skrevet 30. mars 2009 Fengselsbibliotek er som regel også takknemlige for bidrag
Daria Skrevet 2. april 2009 #19 Skrevet 2. april 2009 (endret) jeg donerte en gang en del bøker til biblioteket og det ble tatt veldig godt i mot. Jeg stemmer for å donere de bort til et nærbibliotek. Det blir alltid tatt mot med positiv respons! Ikke forvent å bli møtt med bare velvilje og positiv respons fra bibliotekene. De gangene jeg har blitt tilbudt bøker til biblioteket, har jeg stort sett takket nei, eventuelt tatt i mot med et klart forbehold om at alt som ikke har interesse blir kastet. Biblioteket er ikke en dumpingplass for gamle bøker... Gi dem heller til Fretex/loppemarked, der blir de nok satt mer pris på. Endret 2. april 2009 av Daria
Ciara Skrevet 2. april 2009 #20 Skrevet 2. april 2009 Du kan med fordel kontakte diverse institusjoner, f.eks sykehus, fengsler etc, de pleier å bli veldig glade for bøker. De har gjerne ikke det største underholdningsbudsjettet, for å si det mildt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå