Gjest B Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Har noen av dere her inne på kg erfaring med noen av disse? Vi liker begge rasene på papiret men har ikke møtt noen enda. Hunden skal passe i en famile med barn og helst ikke sikle. (mannen i huset har angst for sikkel ) Vi er ikke førstegangseiere
Gjest TheButterfly Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har blitt anbefalt å tenke meg syv ganger om før jeg skaffer meg en Boerboel. De er lagd for å drepe løver, og det blir veldig mye HUND! Spesielt for et lite barn. Men de er jo bare helt nydelige da :rødme:
rangi Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ingen ekspert på noen av disse rasene jeg, men jeg møtte en diger Boerboel en gang, og han sikla iallfall endel. Flotte hunder, men de er jo veldig digre da, og som TheButterfly skrev så er de jo laget for å jage løver og andre ville dyr, så jeg hadde nok tenkt meg om et par ekstra ganger før jeg gikk til anskaffelse av en sånn hund. 70 kg løvejagende siklehund med småbarn i huset kan fort bli litt voldsomt:)
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Hva annet skal dere bruke hunden til? Begge raser er vel av typen som må få brukt seg litt både fysisk og psykisk..
Gjest B Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Barnet i familien er 10 år så den biten går nok fint. Nå har vi en middels stor hund men vi vil gjerne ha en større rase neste gang. Hovedsaklig fordi jeg elsker store hunder. Jeg vil også føle det som en ekstra trygghet da jeg er mye alene ute om kvelden på turer. Hunden skal ikke brukes til noe konkret. Vi er en familie som er på tur så mye vi kan. Helgene foregår mest i villmarka med ulike aktiviteter :)Vi sørger for hjernetim med den vi har nå på spor osv men det vil vi tilpasse til den rasen vi evnt ender opp med. Alle hunder trenger å få utfolde seg både fysisk og psykisk. Jeg trodde ikke at disse to utmerket seg sånn veldig i den retning i forhold til andre brukshunder?
Gjest TheButterfly Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Boerboel utmerker seg veldig i forhold til fysikk, den er diger! Og da mener jeg diger! Rasen er Sør-Afrikansk, og blir (som sagt, og som du sikkert vet) brukt til å passe på buskapen. Og i Afrika er ville dyr synonymt med løver, elefanter og alt i mellom. Disse dyrene skal en Boerboel greie å forsvare husdyrene fra. Hvis du vurderer denne rasen seriøst, anbefaler jeg dere å besøke en oppretter (www.boerboel.no f.eks.), og få noen erfaringer derfra. Jeg skal også ha en stor hund, har mest erfaring med Amstaff, men har begynt å innse at å anskaffe en Boerboel blir omtrent som å ta et neshorn inn i stua.. Men uansett, lykke til, hva enn dere ender opp med
Gjest gjest kvinne Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Har noen av dere her inne på kg erfaring med noen av disse? Vi liker begge rasene på papiret men har ikke møtt noen enda. Hunden skal passe i en famile med barn og helst ikke sikle. (mannen i huset har angst for sikkel ) Vi er ikke førstegangseiere Hvis du ønsker en meget menneskekjær hund , barne glad leken hund - men som også kan forsvare og vokte med voldsomt mot - så hvorfor ikke vurdere rasen Boxer ? Boxeren er berømt fra gammelt av for å være en god forsvarer . Den ser fryktinngytende ut for folk som ikke kjenner denne rasen - bare utseendet er litt avskrekkende , men den er stødig mentalt , robust og verdens snilleste hund .Ligner labradoren i væremåte -men er mer leken også i høy alder .Sjelden boxeren blir " gammel og sur " på eldre dager .En veloppdrettet god boxer av god kvalitet sikler IKKE nevneverdig . Sikling er " utstillingsfeil " å regne i denne rase .Da boxeren skal være " stram og tørr" ifølge rasestandard . Jeg har hatt 2 boxere selv - de er verdens beste syns jeg .Aldri hatt problemer med noen av de .Kan anbefales ! Boxeren er glad i å jobbe og lære - trekker deg gjerne på ski o.l med iver og fart .En flott allroundhund som kan brukes til alle oppgaver som tjenestehund .I dag brukes den mest som familiehund -utstillingshund i Norge ,men også LP ,spor . Men i hjemlandet Tyskland er den nr 2 mest populære tjenestehund (bak shæferen) innen vekter ,politihundarbeid m.m Mine boxere har jeg alltid gått trygt ut om kveldene med og stolt 100 % på .2 ganger var jeg nesten antastet i byen på kveldstid, en gang på skogssti om kvelden alene ,skummel situasjon - men min boxer skremte vekk og passet på meg .Mor sin godgutt - alltid der og til å stole på .Men snill og vennlig mot alle andre vennligsinnede .Men inteligent nok til å skjønne NÅR den skal PASSE PÅ ! Lykke til med rasevalg -men kan være lurt å lese om flere raser også .
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ingen ekspert på noen av disse rasene jeg, men jeg møtte en diger Boerboel en gang, og han sikla iallfall endel. Flotte hunder, men de er jo veldig digre da, og som TheButterfly skrev så er de jo laget for å jage løver og andre ville dyr, så jeg hadde nok tenkt meg om et par ekstra ganger før jeg gikk til anskaffelse av en sånn hund. 70 kg løvejagende siklehund med småbarn i huset kan fort bli litt voldsomt:)
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Har noen av dere her inne på kg erfaring med noen av disse? Vi liker begge rasene på papiret men har ikke møtt noen enda. Hunden skal passe i en famile med barn og helst ikke sikle. (mannen i huset har angst for sikkel ) Vi er ikke førstegangseiere Hei! Har selv ingen erfaring med boerboel, men har tenkt å skaffe boerboel om ikke så alt for lenge til siden vår kjære rottweiler har kreft og ikke har lange tiden igjen:( Vi har planer om å besøke en oppdretter for å møte dem i levende live før vi bestemmer oss helt, og det bør sikkert dere også gjøre dersom dere vurderer å skaffe en. Angående dette med størrelse er boerboelen av de minste mastiffene og tispene har visstnok en gjennomsnittsvekt på 50-55 kg ifølge en oppdretter. 70 kg er veldig stort, og mest vanlig på de største hannene. Anbefaler boerboel.no som en annen her anbefalte. Der står masse om BB. De har også en oversikt over alle hundene deres med beskrivelse og vekt, kun tre av disse har en vekt på rundt 70 kg og de fleste er mellom 50 og 55. Angående sikkel, har jeg fått inntrykk av at det er store variasjoner fra individ til individ, og at boerboelen ikke akkurat er på sikletoppen, men det vet man gjerne ikke før den vokser til;)
Trillrund Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Jeg ville valgt ridgeback. Dette er en rase som har vært i landet i mange år og man kan sjekke aner tilbake i mange ledd, med hensyn til helse og gemytt. Jeg har snakket med flere sør-afrikanske hundemennesker, og de er helt forbauset over at disse "mongrels" er blitt så populære.... Jeg liker molossere, men foretrekker de etablerte rasene.
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 Jeg er oppvokst med ei ridgeback tispe i mitt barndomshjem. En av de første som kom til landet, fra Sverige. Hun sov i sengen med meg, til hun ble så stor at jeg til slutt ble sparket ut og opp i øverkøyen :-) Jeg kan trygt anbefale rasen. Jeg var omkring 8-9 år når vi fikk henne. Flott gemytt og lett å dresere. Gikk også godt med våre katter og 2 miniatyrhunder. Ingen sikling / sleving. Eneste jeg husker godt er hennes hale som lett ryddet unna det som var i nærheten når hun ble glad (kopper og glass på stuebordet, som var akkurat i hennes halehøyde).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har 2 boerboel tisper (52 og 55 kg) hjemme i leiligheten. Vi har små barn (med venner), og det går helt strålende! BB har vel aldri vært brukt til direkte jakt på løver, men til å passe på gårdene mot inntrengere på 2 og 4 bein. De har heller ikke jaktinstinkt, så de stikker ikke fra deg eller plassen de hører til. Det er ganske deilig å sleppe stressa bikkjer som jager etter alt og alle! Jeg har sjøl hatt 3 boxere og elsker dem, men går alldri tilbake etter å hatt 3 boerboler! Boerbolen er MYE roligere inne i hus, og sikler minimalt i forhold til andre hunder. Konklusjon; BB er lett håndterbar, utrolig menneskekjær, vaktsom( i 2 min. før de krabber opp på fanget ditt) de trenger ikke mye mosjon i forhold til andre bikkjer og sist men ikke minst; de går MYE bedre i lag med andre dyr en fks. boxer!
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Min erfaring med Ridgeback er at de er töffe hunder som trenger en eier som vet hva en driver med, hvis ikke kan det fort gå over styr. Boerboel har jeg bare positive erfaringer med, men de sikler da. Ikke at sikling er så ille som folk vil ha det til
Rosalie Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Et vennepar av oss har to boerboelere, en av hvert kjønn. Skjønne dyr, selv om tispa er litt sær. De finnes ikke aggressive med mindre de føler at flokken deres er truet, og der i gården er hundene nederst på rangstigen, selv etter både baby og katter. Noe de automatisk har blitt ettersom flokken med barn og katter har vokst. De snorker som et middels sagbruk, da, og tar opp en hel hjørnesofa på egenhånd dersom de får lurt seg opp i sofaen (jeg har selv hatt en stk boerboel-tispe på fanget. Ikke enkelt å få drukket kaffe da, gitt! ). De krever en del mosjon, men ikke mer enn de fleste andre mellomstore og store raser. En fuglehund krever mye mer mosjon enn en boerboel! Ridgeback har jeg ingen erfaring med. EDIT: Jeg har ikke lagt merke til særlig sikling fra de, og jeg er panisk redd for hundesikkel selv. Endret 21. januar 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Min erfaring med Ridgeback er at de er töffe hunder som trenger en eier som vet hva en driver med, hvis ikke kan det fort gå over styr. Boerboel har jeg bare positive erfaringer med, men de sikler da. Ikke at sikling er så ille som folk vil ha det til Hva er din erfaring med Ridgeback? Har du hatt en selv? Min erfaring er at alle hundeeiere må vite hva de driver med. Spesielt de som har store hunder, da disse potensielt kan gjøre stor skade. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at Ridgeback er spesielt tøffe hunder, sammenlignet med f eks Schaefer, Labrador eller Dobberman (som jeg har noe erfaring med). Jeg hadde aldri problem med å hanskes vår Ridgeback, hverken i møte med andre mennesker eller dyr.
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #16 Skrevet 21. januar 2009 Har ikke eid en selv nei, men jeg har jobbet som hundetrener, jeg har jobbet på dyreklinikker hvor begge plasser så har jeg mött på mange. Jeg har også en venn som eier en, og som jeg har passet og har hatt mye med å gjöre. Jeg driver med Dobermann og opplever Ridgebacken som mye töffere enn dobberen. Schäfer som jeg er oppvokst med er en töffelhelt i forhold til RBen. At DU ikke har hatt problemer med å hanskes med en RB er ikke nödvendigvis pga rasen, men da vet du tydeligvis hvordan du skal håndtere hunden(hunder). Noe mer du lurte på?
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 21. januar 2009 #17 Skrevet 21. januar 2009 Jeg må få lov å beklage, Marlo, dersom jeg uttrykte meg på en slik måte at det det ble oppfattet som kritikk av deg. Jeg spurte rett og slett fordi jeg var nysgjerrig, og fordi jeg synes det er greit at TS får vite litt mer om hva din erfaring med RB er. Som nevnt tidligere hadde vi en av de første RB'ene som kom til landet (tror det var den 3dje registrerte). Jeg har ikke selv hatt hund de siste 20 år, men ser at RB har blitt en relativt populær rase de senere år. Dine erfaringer får meg til å lure på om rasen kanskje har blitt avlet litt for mye på uten å bringe inn nye gener. Mener selv å huske at dette var et av de store problemene med dobermann på 70 og 80 tallet. Mulig jeg tar feil. Kjekt å høre at du holder dobermann, en rase jeg alltid har likt (men desverre alt for sjelden har sett de siste 10-15 år). Skal jeg noen gang ha stor hund igjen, står nok RB og dobermann først på listen :-) Begynner dobermann å finne sin utbredelse her til lands igjen? Finner ikke så mye på nett om dem her i Norge.
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #18 Skrevet 21. januar 2009 Ah glem det, jeg var midt oppi en diskusjon et annet sted og var sikkert litt sår i huden når jeg kikket her inne RBen er en kjempefin rase, og har ingenting imot den i seg selv. Jeg ser bare så mange som ikke burde hatt den rasen og som ikke vet helt hvordan de skal håndtere den, noe som förer til aggresjonstendenser etc. Liker bare å se raser i hender på folk som vet hvordan de skal håndtere de rasene de har =) Det finnes mengder med Dobermann her til lands, som både er positivt og negativt. Har meldt meg ut av dobermann miljöet grunnet en del personer som sitter på en del meninger de gjerne vil trykke ned over andre. For et par år siden var iallefall bekymringen blandt de oppdrettere jeg holder kontakt med, at oppdrettere er litt for redd for å ta inn nytt blod og holder seg litt for mye til de samme linjene desverre. Har begynt å se fler dobbiser med så kraftig hode at det nesten minner om blanding med rottweiler! Og når disse hundene igjen vinner om og om igjen på utstillinger (?!) så er det klart at disse vil avles videre på igjen, og jeg föler at vi mister litt av den opprinnelige, höye, elegante og relativt slanke hunden vi en gang hadde, men at de nå blir kraftigere og mer kompakte. (de skal jo väre kompakte på sin måte da) Det som ödelegger rasen bunner nok i de unge menneskene som driver med dette nå, som har hatt dobbis i 2 år og plutselig er drevne oppdrettere, og som trener IPO (ikke at det er noe galt i det, gjör det selv) og syns det er en töff rase. Bivirkning av den siste hundeloven kanskje? Nei jeg skal nok ikke uttale meg for mye om dette, da jeg som sagt har mer eller mindre meldt meg ut av dette miljöet. Koser meg med min sjokoladebrune og ukuperte tispe som jeg absolutt elsker =)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. januar 2009 #19 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har 2 boerboel tisper (52 og 55 kg) hjemme i leiligheten. Vi har små barn (med venner), og det går helt strålende! BB har vel aldri vært brukt til direkte jakt på løver, men til å passe på gårdene mot inntrengere på 2 og 4 bein. De har heller ikke jaktinstinkt, så de stikker ikke fra deg eller plassen de hører til. Det er ganske deilig å sleppe stressa bikkjer som jager etter alt og alle! Jeg har sjøl hatt 3 boxere og elsker dem, men går alldri tilbake etter å hatt 3 boerboler! Boerbolen er MYE roligere inne i hus, og sikler minimalt i forhold til andre hunder. Konklusjon; BB er lett håndterbar, utrolig menneskekjær, vaktsom( i 2 min. før de krabber opp på fanget ditt) de trenger ikke mye mosjon i forhold til andre bikkjer og sist men ikke minst; de går MYE bedre i lag med andre dyr en fks. boxer! NB ! Alle mine boxere har gått meget godt sammens med andre typer hunder , også småhunder .Da dem er lekne og vennlige - og ikke ute etter å slåss - med mindre en annen hund ypper seg mot dem . Men Boxeren ordner som oftest opp -uten at det blir skader .Selv om det kan høres brutalt ut og se rått ut når to hunder barker sammen .Men fordelen med Boxer - er at den er ikke ute etter å skade - men sette seg i respekt .Dermed er det mer lyd og brumming av den - enn bitt ,mot andre hunder .Andre raser er farligere og biter på ordentlig når dem knuffer / dominanskamp .Har inntrykk av at såkalte spisshund hunder - biter og glefser mer hverandre når dem barker sammen .Enn en Boxer ville gjordt .
Rosalie Skrevet 21. januar 2009 #20 Skrevet 21. januar 2009 NB ! Alle mine boxere har gått meget godt sammens med andre typer hunder , også småhunder .Da dem er lekne og vennlige - og ikke ute etter å slåss - med mindre en annen hund ypper seg mot dem . Men Boxeren ordner som oftest opp -uten at det blir skader .Selv om det kan høres brutalt ut og se rått ut når to hunder barker sammen .Men fordelen med Boxer - er at den er ikke ute etter å skade - men sette seg i respekt .Dermed er det mer lyd og brumming av den - enn bitt ,mot andre hunder .Andre raser er farligere og biter på ordentlig når dem knuffer / dominanskamp .Har inntrykk av at såkalte spisshund hunder - biter og glefser mer hverandre når dem barker sammen .Enn en Boxer ville gjordt . Hvorfor fortsetter du å snakke om boxere i en tråd hvor trådstarter spør om to helt andre raser? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå