Gå til innhold

Forskjellen på skatteklasse 1 og skatteklasse 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uføretrygda og har flere venninner som også er uføretrygda. Alle de andre venninnene mine får bostøtte men ikke jeg. Jeg har gått inn på skatteetaten sin side og ser at de får utbetalt rundt det samme som meg og noen litt over også. Også ser jeg på skatteklassen og jeg ser stor foreskjell på skatteklassen. Fordi hos meg så er det ca. tre ganger så mye der det står hvis ugift skatteklasse 2. Mens hos venninne mine er det helt motsatt og tre ganger mere der det står skatteklasse 1 og ugift. Det er på vg.no jeg trykker på den linken hos vg.no. Alle venninnene mine er ugifte. Hva er forskjellen på skatteklasse 1 og skatteklasse 2? Og det står forskjellige tall på skatteklasse 1 og skatteklasse 2 hos alle venninnene mine og jeg, men der det står inntekt over så står det akkurat det samme på inntekten. Er det riktig? :sjenert:

Hva betyr skatteklasse 1?

Hva betyr skatteklasse 2?

Hva er forskjellen?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og på noen så står det ett minus foran på skatteklasse 1 og skatteklasse 2?

Hva betyr det minuset?

Skrevet (endret)

Har noen av venninnene dine barn som de er forsørger for?

Enslige forsørgere har krav på skatteklasse 2.

Jeg og ei venninne har akkurat samme årslønn, men forskjellig skatteklasse. Jeg har skatteklasse 1 . Hun har skatteklasse 2 fordi hun er enslig forsørger.

Hun betaler 19% skatt, mens jeg betaler 30% skatt.

Endret av L_C
Skrevet

Det er ingen av venninnene mine som forsørger barn.

Men hva er skatteklasse 1 og skatteklasse 2 for noe?

Hva er kriterende å få skatteklasse 1 eller 2?

Og hvorfor er det noen av venninnene som det står ett minus foran?

Hva betyr det minuset?

Er det mest fordel å ha skatteklasse 1 eller skatteklasse 2?

Skrevet

Det er jo en enorm fordel å ha skatteklasse 2, når det betyr at du får mer penger utbetalt (betaler mindre skatt) ;)

Jeg googlet "skatteklasse 1" og fikk dette resultatet:

Det skilles mellom skatteklasse 1 og skatteklasse 2 når skatten skal beregnes.

Havner du i klasse 2, kommer du opptil 9.912 kroner bedre ut.

Er du enslig forsørger, har du rett til skatteklasse 2. For ektefeller vil valget av skatteklasse avhenge av begge ektefellenes inntekt. Skatteberegningen tar automatisk hensyn til den skatteklassen som er gunstigst for ektefellene.

Barn eller ei

Dersom dere giftet dere mellom 1. november 2005 og 31. desember 2006 blir dere ikke regnet som ektefeller skattemessig, men blir lignet på lik linje som enslige for inntektsåret 2006.

Dersom en av dere har ingen eller svært lav inntekt, vil det være lønnsomt å lignes i skatteklasse 2. Da må den ektefellen med lavest inntekt uttrykkelig kreve å bli lignet sammen med den andre.

For ektefeller uten barn fører et samlivsbrudd til at de blir lignet som to selvstendige skattytere i skatteklasse 1 for hele inntektsåret. Har de barn, fører et samlivsbrudd til at den ene eller begge blir betegnet som «enslig forsørger» med rett til skatteklasse 2. Skatteklasse 2 gis da for hele inntektsåret.

Samboere har ikke krav på klasse 2 selv om de forsørger den andre samboeren.

• 10 måneder senere...
Gjest Alle på uføretrygd
Skrevet
Jeg er uføretrygda og har flere venninner som også er uføretrygda. Alle de andre venninnene mine får bostøtte men ikke jeg. Jeg har gått inn på skatteetaten sin side og ser at de får utbetalt rundt det samme som meg og noen litt over også. Også ser jeg på skatteklassen og jeg ser stor foreskjell på skatteklassen. Fordi hos meg så er det ca. tre ganger så mye der det står hvis ugift skatteklasse 2. Mens hos venninne mine er det helt motsatt og tre ganger mere der det står skatteklasse 1 og ugift. Det er på vg.no jeg trykker på den linken hos vg.no. Alle venninnene mine er ugifte. Hva er forskjellen på skatteklasse 1 og skatteklasse 2? Og det står forskjellige tall på skatteklasse 1 og skatteklasse 2 hos alle venninnene mine og jeg, men der det står inntekt over så står det akkurat det samme på inntekten. Er det riktig? :sjenert:

Hva betyr skatteklasse 1?

Hva betyr skatteklasse 2?

Hva er forskjellen?

:sjenert:

Kom deg ut i jobb!

• Liker 1
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...