gurilina Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Jeg avsluttet utdannelsen min forrige sommer og skal nå begynne å nedbetale studielånet på 250 000 kroner. Per nå har jeg ingen andre lån å betale ned på, og min eneste faste utgift i måneden er husleie og bilutgifter. I utgangspunktet tenker jeg å betale ned lånet i større rater enn normert for nå som jeg kan. Men etterhvert regner jeg jo med at andre lån kan oppstå (hus, bil osv). bør jeg heller spare det ekstra jeg tenker å betale ned på studielånet slik at jeg betale de andre lånene raskere??
Gjest , Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Det kan være lurest å spare. Dersom du feks har spart la oss si 100000 kr bare for å ha en sum, og kommer ut for en ulykke eller blir langvarig syk e.l. blir gjelda slettet og du sitter igjen med det du har spart. Dersom du har nedbetalt 100000 kr ekstra på studielånet og kommer ut for det samme vil resten av gjelda bli slettet, men du sitter ikke igjen med noe... Dette er en vurderingsak... du får tenke på det
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Jeg betalte ned endel av studielånet mitt, men jeg har en utdanning hvor det ikke er så lett å få sikker jobb og perioder med arbeidsløshet (selv om man da kan få rentefritak) er en risiko, så for meg var det en trygghet som har kommet til nytte i form av forholdsvis lave avdrag og mindre bekymring. Men ellers er jo studielånet gunstig på mange måter. Det er lett å få betalingsutsettelse en lengre periode, og ytre faktorer som sykdom, arbeidsledighet, dødsfall, omsorg (?) kan gi flere rettigheter. Derfor vil jeg tro det er mer gunstig å spare til andre investeringer der alternativet hadde vært å ta opp større lån.
Drua Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Jeg hadde heller spart max på BSU og resten på vanlig vis, så jeg hadde lagt meg opp egenkapital til den gangen jeg skulle kjøpe eget sted å bo.
Sola^ Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Enig i det som er nevnt over. Spar heller fullt på BSU før du betaler ekstra på studielånet. Hugs du får 20% tilbake av det du sparer i BSU i form av skattelette (er 3000 tilbake viss du sparer 15000kr i året). Dog må det brukes til boligformål (kjøp av bustad/oppussing av eigen bustad).
Gjest morgenfugl Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Enig i det som er nevnt over. Spar heller fullt på BSU før du betaler ekstra på studielånet. Hugs du får 20% tilbake av det du sparer i BSU i form av skattelette (er 3000 tilbake viss du sparer 15000kr i året). Dog må det brukes til boligformål (kjøp av bustad/oppussing av eigen bustad). BSU-sparebeløpet har økt til 20000 i året , maksbeløpet for sparing totalt har er hevet fra 100000 til 150000. Du kan spare på BSU t.o.m. det året du fyller 34.
Gjest Flode Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg hadde heller spart max på BSU og resten på vanlig vis, så jeg hadde lagt meg opp egenkapital til den gangen jeg skulle kjøpe eget sted å bo. Egenkapital ved kjøp av egen bolig vil gi deg gunstigere rente når du får huslån. HUSK: Som nevnt ovenfor får du skattelette dersom du har sparer på BSU (dette kan du gjør frem til du er 34), men du får bare opprette en BSU konto og du har bare ett uttak, så hvis du bestemmer deg for å spare til egenkapital og du har mulighet til å spare på BSU også etter kjøp av bolig, vil jeg anbefalle deg å spare egenkapitalen på en høyrentekonto. Banken vil kunne informere deg om dette. Endret 13. januar 2009 av Flode
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå