Gå til innhold

Når helsepersonell truer...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan ser dere på at helsepersonell truer med å slutte i sine jobber om de ikke får det som de vil?

Ifølge dem selv grunngir de dette med medisinske årsaker og at de ikke kan gå god for pasientenes sikkerhet.

Dette er imidlertid blitt grundig vurdert. En annen sak er at de vel får oppgradere seg om de ikke føler seg kompetente...

Det kan være at de har gode grunner for å protestere, men jeg liker dårlig en slik fremgangsmåte.

Å true, utøve slikt press - er like ille enten det blir brukt på denne måten(for en "god sak") eller andre...Jeg kan heller ikke se at dette skulle fremme formålet, snarere tvertimot! Helsepersonell burde vel også se an hvilke virkemidler de bruker. Nei, jeg må si at det nesten virker som dette er en vanlig praksis i distriktsnorge. Får man det ikke som man vil så truer man. Rart de ikke har truet med selvmord....

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide at fagpersonell tar ansvar og virkelig sier fra. Sånn som det kuttes og kuttes og kuttes på landets helseinstitusjoner - og likevel forventes høyere sikkerhet, lønnsomhet (!) og faglig oppdateringer - er ikke bra.

Og hvem skal si fra hvis ikke personellet gjør det?

De pårørende? Pasientene? Haha - det skulle jeg gjerne like å se, at de gruppene får noe som helst gjennomslag for noe som helst.

Hvor har du vært de siste årene?

Heia helsepersonellet som omsider setter litt muskler bak kravene sine - for deg og meg og vår trygghet den dagen de skal passe på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så det å true er altså det samme som å sette muskler bak kravene..

For meg er det feigt og umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som blir truet, mener du? Pasientene? Det mener ikke jeg.

Helsepersonell som truer med å slutte pga budsjettsituasjonen henvender seg vel til myndighetene?! I arbeidskamp er det meste tillatt unntatt det som er direkte ulovlig. Myndighetene går da ganske langt selv, med bl.a. å antyde at offentlig ansatte har lavere arbeidsmoral enn andre siden sykefraværet er høyere enn i privat.

Jeg hadde ikke giddet å bli i en jobb hvor jeg opplevde hver dag som en kamp heller, hvis jeg hadde et valg. Visst går dette også ut over distriktene, men det er da vitterlig statens ansvar og ikke helsepersonalet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, man kan jo spørre HVEM de truer..det vet de sikkert ikke selv engang. De blir ihvertfall ikke hørt.

Jeg reagerer på at de bruker en form for "psykisk terror" når de selv jobber i helsevesenet. Trodde slikt for det meste var forbeholdt mennesker med svak personlighet...

Tror ikke det finnes så mange "mirakelkurer", av og til må man bare akseptere fakta. Men det hadde kanskje dessuten vært bedre å legge vekt på de positive faktorer, enn kun å fokusere på det negative. Dette gjelder både i forhold til det å fremlegge sitt budskap og når det gjelder å tenke fremover...

Fullstendig anonym :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å true er altså det samme som å sette muskler bak kravene..

For meg er det feigt og umoralsk.

Det er vel ikke det første de gjør - dette er vel heller en desperat handling etter mange, mange forsøk på å bli hørt.

Hva er ansvarlig da? Kutte i budsjetter, eller handle så kraftig at de som er ansvarlig - politikerne hører etter?

Nei, kjære Gjest - jeg vet ikke konkret hvilken situasjon det er snakk om. Men jeg kjenner mange som jobber i Helsevesenet. Dyktige folk som simpelthen ikke orker mer. Og finner seg andre ting å gjøre. Det er ikke feigt eller umoralsk. Det er heller ikke å klemme virkeligheten inn i hue på de ansvarlige.

Positiv innstilling holder kun i så mange år, og så lenge man ikke er sykemeldt av stress og overarbeid - og man fortsatt er idealist og vil jobbe for knapper og glansbilder og overser og dekker over alle tabbene som blir gjort i føringen av institusjonen. De neste 30 arbeidsføre årene du har må det mer til. Følge vanlig arbeidsmiljø-lov fx? På et aldershjem ha den pålagte sykepleierne på jobb? Ikke la pleieassistenter dele ut medisiner. Skifte bleie på eldre menneskes mer enn en gang i døgnet osv.

Tøffe de som sier fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste løsningen vi har på dette problemet Tusenfryd, må vel være å importere den manglende arbeidskraft.... Folk gidder ikke skifte bleie på gamle folk, og jeg skjønner det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg er jo helsepersonell. Og må si jeg blir litt irritert over gjest her. Du vet ikke hva du snakker om. Prøv å jobb på et aldershjem du , så er jeg sikker på at pipa di vil få en annen lyd. Ikke sitt der og døm, jeg blir så kvalm. Orker ikke å diskutere det egentlig, nå er jeg for trøtt. Men unnskyld meg, sikker på at du ikke selv er en pasient?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten

Truer? Ikke alle truer, noen slutter faktisk også.

Jeg er opprinnelig utdannet innen et helsefag det er stor etterspørsel etter, men fikk ganske enkelt nok etter få år i faget: Et umenneskelig arbeidspress hvor en hele tiden skulle gjør mer på mindre tid og for mindre penger; hvor en ikke hadde tid til å gjøre jobben mer enn akkurat "bra nok"; hvor det at en hadde tid og mulighet til å virkelig ta seg av pasienten som var til undersøkelse var unntaket, ikke regelen; hvor faglig oppdatering og utvikling var noe en kunne drømme om; hvor en verken fikk ivaretatt pasientens eller sine egen faglige og personlige integritet; hvor en altfor ofte var så sliten når en kom hjem fra jobb at en satt seg rett opp og ned og grein. Og dette selvfølgelig for knapper og glansbilder.

Til tross for at jeg likte faget mitt, så var jeg ikke villig til å bli utbrent før jeg var 30. Så jeg hoppet av hele helsevesenet. Med tusen gode grunner.

Hvis ikke de som jobber i helsevesenet skal si fra, hvem skal da gjøre det? En sier faktisk ikke bare fra for sin egen del, men for brukerne. For dem er det ingen som hører på før de smøres utover avisene som skandaleoppslag. Etter at det har gått galt. Skal du da klage på at vi ikke sa noe for å forhindre det i forkant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...