Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #1 Del Skrevet 12. januar 2009 Etterlyser en oppskrift på brun lapskaus, sånn ala de en får kjøpt på boks. Altså litt tykk i konsistensen. Noen som har en slik oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ulla_* Skrevet 13. januar 2009 #2 Del Skrevet 13. januar 2009 Etterlyser en oppskrift på brun lapskaus, sånn ala de en får kjøpt på boks. Altså litt tykk i konsistensen. Noen som har en slik oppskrift? Jeg pleier å kjøpe 2 poser med lappskausblanding (frossen), 1 pk kjøttdeig, 1 persillerot og 1 sellerirot. Steker kjøttdeigen og har alt sammen + litt vann og noen terninger med klar kjøttsuppe fra Toro opp i en kjele. Lar det stå og putre i ca. 40 min. For å få den brun bruker jeg litt sukkerkulør. Kjempegod lappskaus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. januar 2009 #3 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg begynner med å brune bankekjøtt som er kuttet i terninger og litt usaltet evt. lettsaltet flesk, også i terninger. Så bruner jeg en løk eller to. Dette legger jeg til side og koker ut pannen. Jeg heller avkoket i en passe stor gryte og tilsetter brun meljevning som jeg har laget. Koker opp og tilsetter kjøtt og løk. Når kjøttet begynner å bli mørt tilsetter jeg poteter kuttet i terninger, gulrøtter i terninger, kål i strimler og kålrabi. Jeg hiver grønnsakene oppi på likt, de kan godt være skikkelig kokt når det er lapskaus. Til slutt hiver jeg i godt med røket kjøttpølse (middagspølse) som er kuttet i skiver og smaker til med salt og pepper. Serverer med flatbrød eller varme rundstykker. Det er ikke fargen som avgjør om lapskausen er "brun", syns jeg, det er fremgangsmåten og brun lapskaus må lages på brun saus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #4 Del Skrevet 13. januar 2009 Tusen takk Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. januar 2009 #5 Del Skrevet 13. januar 2009 Bare hyggelig - og så kan du godt slange oppi et par buljongterninger, det glemte jeg å skrive i første innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #6 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg lager mammas brune lappskaus, som da egentlig er min mormors lapskaus osv osv... dvs jeg bruner godt kjøtt i en gryte med smør, jeg passer på at smøret har blitt brunt, på samme måte som når man lager brun jevning til saus, kjøttet skal bli brunt, men ikke svidd, det er en fin grense der.... Så har jeg i vann, gjerne med en buljongterning, poteter i biter, litt gulrot,( ikke for mye da blir det for søtt) en halv hodekål samt litt purre, resten av purren har jeg i når lapskausen begynner å bli tykk slik at ikke alt koker helt i stykker. Det hender også at jeg bruker ferdig lapskausblanding hvis jeg har dårlig tid, men jeg vil gjerne ha litt mer purre i.... når denne koker blir den tykk og brun akkurat slik lapskaus skal være ( for meg i alle fall) Smaker til med salt og pepper etterhvert..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå