Gå til innhold

Numne tær og vondt under tåballen under aerobic

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg trener aerobic og andre "hoppeting", så får jeg etter en stund vondt under tåballen og blir veldig nummen der og i tærne. Har ganske nye aerobicsko, men bør jeg skaffe meg noen andre kanskje? Prøvde en gang med vanlige joggesko, og ble like nummen og vond da (men det skal sies at det ikke var verdens dyreste og mest dempede sko da...). Er det skoene mine som ikke demper nok under der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når jeg trener aerobic og andre "hoppeting", så får jeg etter en stund vondt under tåballen og blir veldig nummen der og i tærne. Har ganske nye aerobicsko, men bør jeg skaffe meg noen andre kanskje? Prøvde en gang med vanlige joggesko, og ble like nummen og vond da (men det skal sies at det ikke var verdens dyreste og mest dempede sko da...). Er det skoene mine som ikke demper nok under der?

Godt mulig som du sier at det er pga. lite dempning, men strammer du lissene for mye? Får foten tilstrekkelig med blod og oksygen?

Å kjøpe sko med god dempning er alfa omega for en god treningsøkt mener jeg. Koster litt mer, men du får til gjengjeld mye igjen for det. Jeg ville kanskje vurdert å kjøpe meg noen skikkelige sko om du skal fortsette med treningsform som inkl. endel hopping osv.

Lykek til!

Skrevet

Jeg strammer dem ganske godt, men ikke så mye at det føles ubehagelig på noe vis. Mer sånn at jeg føler skoen sitter godt og fast på. Må kanskje se om jeg finner noen sko som er lagd for hopping... Noen å anbefale? Kan man gå på Löplabbet og få hjelp til sånne sko der, eller er det bare løpesko de driver med?

Gjest hyggelig
Skrevet

Jeg har samme problemet som deg, ts. Kjente det senest igår på en steptime. Hadde til og med kjøpt meg nye aerobiksko fra nike til over tusen kroner for å forhindre problemet. Kjente kanskje litt forbedring, men ikke 100%.

Vet dessverre ikke hva som hjelper, men kan jo være jeg kan snappe opp noen tips her:)

Skrevet
Jeg strammer dem ganske godt, men ikke så mye at det føles ubehagelig på noe vis. Mer sånn at jeg føler skoen sitter godt og fast på. Må kanskje se om jeg finner noen sko som er lagd for hopping... Noen å anbefale? Kan man gå på Löplabbet og få hjelp til sånne sko der, eller er det bare løpesko de driver med?

Hei igjen, meget god idè vedr. Lôplabbet. De hjelper deg nok masse der. Jeg har sko med max demoning fra Nike selv, er veldig fornøyd med Nike selv. Men det er smaks sak, synes du skal gjøre som du selv foreslo her =)

Skrevet

Har du nye sko?

Om du ikke har det, så er det sikkert bare uvant for deg. Du belaster en del av kroppen du ikke er vant til å belaste. For meg gikk det over etter hvert.

Det gjør ikke noe om det er vondt / irriterende (annoying), men om det er smertefullt bør du prøve med et annet par sko.

Gjest Løve66
Skrevet

Pass på at du har sko med demping også under forfoten - ikke bare under hælen (slik noen aerobicsko har).

Skrevet

Skoene mine er ikke så veldig gamle, men har hatt dem siden i fjor sommer/høst tror jeg.

Får kanskje gå i en butikk der de har litt peiling og få prøvd litt forskjellig. De jeg har nå kjøpte jeg på impuls på Sportshuset fordi de var på salg, så det var ikke akkurat sånn at jeg prøvde mange forskjellige og tok de som var best... Kjedelig å bruke så mye penger på sko. Lønner seg nok å kjøpe dyre sko med en gang, gitt!

Skrevet
Skoene mine er ikke så veldig gamle, men har hatt dem siden i fjor sommer/høst tror jeg.

Det kan være du ikke har "tråkket dem inn" ennå. Et par vanlige sko går vi med et par dager før de er inngått - og da har mann hatt dem på i mange timer. Da er det vel logisk at et par treningssko trenger noen runder før de er tråkket inn.

Jeg hadde et par Nike-sko (dyre) som var vonde som fy i starten. Nå er de mye bedre, men det tok litt tid. I tillegg er de litt for små til meg, og jeg tror det også hadde mye av skylden.

Du kan jo se om du finner noen som er bedre for deg å bruke, men keep in mind at gode sko kan være vanskelig å finne. Det dyreste er ikke alltid det beste heller. Men jeg er ening med flere her - finn noen med bra demping.

Angående løplabbet så er vel de best på joggesko? (Løpesko). De tester skoa for deg på en tredemølle. Men aerobicsko, for eksempel, er ikke laget for å løpe med. Om du har prøvd å løpe i en danse / jazzsko skjønner du hva jeg prater om. De er laget for å tåle hard belastning to steder - tåballer og hæl, og de vil naturlig være vondere å tråkke inn. I tillegg er skal aerobicsko være høyere rundt ankelen = uegnet for løping. Løpesko er stort sett laget for å tåle mesteparten av belastningen i hælen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...