Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan få bake et forbrukslån inn i et boliglån?

Vi skal på fredag og søke om boliglån (førstehjemslån) Og jeg har et forbrukslån på 70.000 nå nedbetalt til 60.000 Det jeg lurer på er om noen vet om det er mulig å bake dette lånet inn i et eventuellt boliglån?? Noen med erfaring om det?

Vi skal søke lån hos postbanken hvis det har noe betydning;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis sikkerheten og likviditeten er god, kan et forbrukslån bakes inn i et boliglån.

Skal dere fullfinansiere eller har dere noe egenkapital? Hva er deres brutto årsinntekt? Har dere annen gjeld utenom forbrukslånet (studielån, billån ol.?)

Skrevet
Hvis sikkerheten og likviditeten er god, kan et forbrukslån bakes inn i et boliglån.

Skal dere fullfinansiere eller har dere noe egenkapital? Hva er deres brutto årsinntekt? Har dere annen gjeld utenom forbrukslånet (studielån, billån ol.?)

Likviditet er det at vi har et godt forhold til banken (altså at vi ikke har noe gjeld) Betalingsevne?

Jeg har bare 50% på butikk og tjener ca 108 000 (men skal finne meg annen jobb)

Mannen min er Tømrer og tjener ca 360 000-400 000 tror jeg. Vi har bare billån og mitt forbrukslån. Billånet var på en 300 000. Vet ikke nå lengre.

Har ca 30 000 i mnd til sammen å rutte med nå.

Skrevet

Hvis dere ikke har noe egenkapital og må låne hele kjøpesummen, er det ikke mer sikkerhet til å få inn forbrukslånet. Dere må da stille med tilleggssikkerhet. Nå har det blitt skjerpet inn på førstehjemslånene i de fleste bankene. Noen har helt sluttet med å tilby slike lån, andre krever at dere skal stille med en del egenkapital (til minst å dekke omkostninger ved boligkjøpet og gjerne også inntil 10 % av kjøpesummen). Du vil få flere svar på dette når du skal ha møte med banken. Husk å ta med lønnsslipper og selvangivelsen til møtet. Med din gjeld og lave inntekt, er det nok dessverre begrenset hvor mye dere kan få låne.

Skrevet

Det er nok dessverre tvilsomt at dere kan få noe særlig til lån i disse tider i og med at dere har såpass mye lån fra før av, og ikke så høy inntekt. Spesielt burde dere kvitte dere med forbrukslånet først.

Du/dere burde også få oversikt over hvor mye dere faktisk har i lån og inntekt.

Skrevet

:hoppe: Dere tok feil ;) Vi fikk lån opp til 1.8 mill :yvonne: Hos banken vår.

:hoppe: Nå blir det leilighet :jepp:

Skrevet

så morro!!! :D da er det håp for oss andre også!!

masse lykke til med boligkjøpet! :))

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvor gamle er dere? Hvor mange år tok dere lånet på?

Gjest Gjest TS
Skrevet

Vi er 24 og gift.

Det er førstehjemslån så er vel 30 års løpetid. Hvordan da?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vi er 24 og gift.

Det er førstehjemslån så er vel 30 års løpetid. Hvordan da?

Ok. Grunnen til at jeg lurte var fordi vi har lyst å kjøpe hus selv snart.

Hvor mye må dere ut med i mnd på lånet ca da?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jøss. Det gir jo en total gjeld på rundt 4,3 x inntekt. Noe som er langt mer enn anbefalt.

Jaja. Lykke til sier bare jeg..

Skrevet

Lykke til! Vi har en inntekt på 600.000,- og lån på 1,5 mill. Betaler omtrent 10.000,- i mnd (renter og avdrag). Kan få mer, men jaggu om jeg vil bruke alle pengene på lån heller!

Skrevet
Ok. Grunnen til at jeg lurte var fordi vi har lyst å kjøpe hus selv snart.

Hvor mye må dere ut med i mnd på lånet ca da?

Vi må ut med ca 5000 på selve lånet i mnd hvis vi låner 13 som vi tenker på.

Jøss. Det gir jo en total gjeld på rundt 4,3 x inntekt. Noe som er langt mer enn anbefalt.

Ho regna hvis vi skulle ta lån på ca 1.3 og med en fellsegjeld i mnd på ca 4700

(dette er hvis vi skal inn i en leilighet i et velldrevent boretslag vi snakka om) Da ville vi etter skattelette som vi får pga de lånene vi har (dette regna ho til at vi får ca 2000 mindre i skatt), ha i mnd i utgift på lån og fellesgjeld ca 8000. dette er ikke mer enn en leilighet koster å leie og noe vi har fint råd til.

;)

Skal uansett starte å jobbe som det jeg er utdannet innenfor å da tjener jeg i overkant av 300 000 i året, noe hun tok med i beregning.

Da er vi god for 2.1 i lån.

Lykke til! Vi har en inntekt på 600.000,- og lån på 1,5 mill. Betaler omtrent 10.000,- i mnd (renter og avdrag). Kan få mer, men jaggu om jeg vil bruke alle pengene på lån heller!

Vi blir å betale rundt 5000 i mnd på lånet på 1.3 med renter og avdrag. Er postbanken sin førstehjemslån, de har veldig lave renter og gunstig avtale. Kåret til beste innen førstehjemslån flere ganger.

Lykke til.

Skrevet

1,3 mill og bare 5000,- pr mnd? Det gir en rente på såvidt over 2%.

Slik rente har jeg ikke sett på aldri så lenge...

Skrevet

Vell tviler på at ho bankdama lyver til oss om hvor mye vi får i mnd?? :klø:

Skrevet (endret)
Vell tviler på at ho bankdama lyver til oss om hvor mye vi får i mnd?? :klø:

Vel, jeg vet ikke, men vi har lån på 1,1 (og ikke med noe dårlig rente, vi har lån i en av bankene med best rente om dagen), og vi betaler over 6000,- i mnd (eller kommer til å betale, nå etter at renta har gått ned). Dette er også over 30 år, så det er forsåvidt sammenlignbart.

Skulle dere ha avdragsfrihet? Da kan jeg i så fall kanskje forstå at de/dere kom fram til det tallet.

Endret av Kakee
Gjest Gjest ts
Skrevet

Nei ikke noe avdragsfrihet.

Er et førstehjemslån da, kan det ha noe med d å gjøre?

Kanskje jeg tenker helt feil, må sjekke d. Men vi blir iallefall ikke å få mer enn 8000 i mnd hvis vi tar lånet og skal bo i det boretslaget med over 4000 i mnds utgifter. hmmm. Rart.

Har dere førstehjemslån Kakee?

Skrevet
Nei ikke noe avdragsfrihet.

Er et førstehjemslån da, kan det ha noe med d å gjøre?

Kanskje jeg tenker helt feil, må sjekke d. Men vi blir iallefall ikke å få mer enn 8000 i mnd hvis vi tar lånet og skal bo i det boretslaget med over 4000 i mnds utgifter. hmmm. Rart.

Har dere førstehjemslån Kakee?

Vi har også førstehjemslån, ja.

Hvilken bank skal dere bruke?

Skrevet

Beklager gjest, jeg var nok litt rask der, vi har 5800,- hver mnd nå som renta går ned. Men fortsatt skjønner jeg ikke hvordan dere får 5000,- på 1,3 mill.

Gjest Gjest Ts
Skrevet

Vi bruker postbanken. De har flere best på førstehjemslån priser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...