Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke har noen venner her i Oslo. På jobben er det bare mennesker som er eldre enn meg, men jeg har blitt med i en sport der jeg har truffet mange som jeg får veldig god kontakt med.

Problemet er bare at alle andre har sine faste nettverk, og det er vanskelig å få til det første skrittet fra å bare være en person det er morsomt å være sammen med på trening til en venn man kan finne på andre ting med. Vil jo ikke virke desperat heller.

Er det noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Problemet mitt er at jeg ikke har noen venner her i Oslo. På jobben er det bare mennesker som er eldre enn meg, men jeg har blitt med i en sport der jeg har truffet mange som jeg får veldig god kontakt med.

Problemet er bare at alle andre har sine faste nettverk, og det er vanskelig å få til det første skrittet fra å bare være en person det er morsomt å være sammen med på trening til en venn man kan finne på andre ting med. Vil jo ikke virke desperat heller.

Er vel egentlig bare å fylle opp kveldene med kurs og annet ?

Meld deg inn i Røde Kors f.eks, masse treff og folk der med diverse utflykter. Fotball, håndball alt som heter lag idrett er sosialt. Seiling er også utrolig sosialt. Kite og surf miljøet er jeg med i og det er veldig sosialt.

Bare stå på ! Sitt ikke hjemme og sutre, selv om det er nettopp det jeg driver med ikveld :-) Ta min egen medisin skal jeg -:)

Lykke til !

Skrevet

Hvis du går inn på treff her på KG, så finnes det flere som søker nye venner i oslo og andre byer. Kanskje du kan bli kjent med noen der.

Skrevet

Å melde seg inn i mange organisasjoner fungerer nok for noen, for meg er det uaktuelt å melde meg inn i noe "for å få venner".

Men jeg er ikke redd for frasen "Jeg er ny her, så jeg kjenner jo ikke så mange enda, men trives godt med blabla...". At man ikke har noe stort nettverk når man er innflytter er helt fair og ikke desperat. Samtidig så må man jo presentere seg selv som ett spennende menneske da. Det er viktig å vise at man har noe å gi tilbake.

Selv liker jeg også å gå via det motsatte kjønn uten at jeg helt vet hvorfor det fungerer best.

Skrevet

Har vært i samme situasjon selv, i Oslo. Du kan bare gi opp med en gang. Ikke for å demotivere deg, men det er bedre å få sannheten! Det er umulig å få seg venner i Oslo. Det er ikke overdrivelse en gang.. Folk tar ikke kontakt, det er for mange mennesker. Du ser aldri den samme personen to ganger. Å bli venn med noen på jobben er den beste muligheten du har! Trust me!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Betty_*
Skrevet
Har vært i samme situasjon selv, i Oslo. Du kan bare gi opp med en gang. Ikke for å demotivere deg, men det er bedre å få sannheten! Det er umulig å få seg venner i Oslo. Det er ikke overdrivelse en gang.. Folk tar ikke kontakt, det er for mange mennesker. Du ser aldri den samme personen to ganger. Å bli venn med noen på jobben er den beste muligheten du har! Trust me!

Eh, jeg følte bare at jeg måtte si noe til dette innlegget.

For det er rett og slett ikke sant!

Jeg flyttet til Oslo for fire år siden etter en skilsmisse.

Jeg kjente ingen da jeg kom hit, og tenkte at jeg måtte bli kjent med noen nye.

Jeg var da 30 år og ikke student, og fløy heller ikke på byen.

Men jeg har blitt kjent med mange for det.

Det er ikke sant at folk ikke treffer hverandre to ganger eller at de ikke tar kontakt.

Det kommer an på din egen innstilling, og om du selv tar kontakt og inviterer til noe sosialt.

Det tar også tid å bli regnet med i noens liv. Dette må man ta hensyn til.

Man må bare begynne forsiktig å passe på at man ikke er påtrengende eller venter for mye med en gang.

Man må ta hensyn til at andre er opptatt og har forpliktelser som de har hatt fra før de traff deg. Mange har to jobber (eller fler)for å betale de høye husleiene. Derfor behøver det ikke bety at folk ikke vil bli kjent selv om de ikke kan møte deg på ettermiddagen. Man må bare akseptere et løsere bekjentskap som et ok bekjentskap.

Ut fra hvilke interesser du har melder du deg på et kurs eller oppsøker en ideell forening med frivillige. Meld deg inn i en interessant klubb, begynn på et kurs du liker eller begynn i sangkor hvis du liker å synge.

Snakk med dem du treffer der og inviter til en kaffe etter at kurstimen eller møtet er over. Sett dere flere sammen på en kafe og drikk en kaffekopp. Snakk om felles interesser.

Etter noen uker kan du be om mailadresser og etter det kan du be dem som har gitt deg adressen hjem til deg på taco en kveld eller til pizza/øl/vin på et utested. Gi folk tid til å planlegge så de kan bil med- så ikke be dem komme på onsdag dersom det er mandag. Bygg deg etterhvert et nettverk- de som liker deg vil sette pris på oppmerksomheten du gir dem, og du har et begynnende vennskap.

Det samme fungerer på arbeidsplassen- inviter til noe sosialt som å spise lunsj sammen på en kafe eller ta en kaffe etter jobb. Det viktigste er at det oppleves uforpliktende. Snakk om hyggelige ting- men unngå sladder/ryktespredning om jobben/sjefen.

Hvis folk ikke vil er de for opptatt, så da kan du prøve å invitere igjen en annen gang, men ikke tre.

Da er stemningen ikke er der, og da må du prøve på en annen arena.

Treningsstudioer er imidlertid ikke egnet til å få venner- dit kommer for for å trimme før de fyker videre. Men man kan fint invitere med et nytt bekjentskap til å trimme sammen. Dette er populært.

Men noe man kan tenke ekstra på er at Oslo er det ikke som på bygda der man bare går over til naboen og banker på for litt kaffe og småprat på kjøkknet.

I Oslo må man ringe og avtale sånt på forhånd. Ikke fordi folk har dårlig vilje, men fordi de har dårlig tid- og bor trangt.

Det viktigste er at man husker på at det er mange andre i Oslo som føler seg ensomme, at man framstår som positiv og ekte, og ikke desperat/framfusen.

Skrevet

Hvis du har fått god kontakt så prøv å foreslå at en liten gjeng av dere går og tar en matbit eller et glass øl/brus etter treningen. Si at du syns det hadde vært artig å møtes til mat/drikke på et rimelig sted. Foreslå noe som ikke er dyrt. Og hvis folk ikke har tid så si at du skjønner det, og at dere kanskje kan avtale å gjøre det etter neste trening.

Du finner fort ut om det er stemning for det.

Etterhvert som du gjør det flere ganger blir dere bedre kjent, og så kan du foreslå å møtes utenom trening- foreksempel gå på en kino. :popcorn:

Lykke til med det!

Gjest også gjest
Skrevet

Signerer denne.

Jeg har bodd i Oslo i fem år og sliter ennå med å få venner. Virker som om alle er opptatt med sitt eget nettverk og lite interessert å inkludere nytt blod. Jeg har også prøvd å melde meg på div kurs i et desprat håp at jeg kan bli kjent med folk, men hatt lite suksess med det så langt. De fleste er gjerne med på en øl/kaffe etter kurset, men så blir det aldri noe mer enn det.

De eneste "venner" jeg har er mine kollega, og det er sjeldent vi finner på ting utenfor arbeidet. Så mye av tiden tilbringes alene, ut på kino, utstilling, kaffe.....alltid ALENE.

Skrevet

hvis du treffer noen med samme interesser - foreslå å lage en liten "klubb" for å dyrke dette. Dame: syklubb, spillklubb, skravleklubb osv

Gutter: biljardklubb, spillklubb, fredagspils-klubb, modellfly/helikopter-klubb e.l.

det blir fort en gjeng - og dere treffes jevnlig. mange som liker slik - for det er mange som gjerne vil bli kjendt med flere..

lykke til :-)

Gjest Glør
Skrevet

Det stemmer ikke for alle, ihvertfall. Jeg har bodd mange steder i Norge, og det stedet det har vært lettest å komme i kontakt med folk har vært i Oslo. Men man må tørre å ta første skrittet, siden mange har stort nok nettverk tenker de ikke på å ta kontakt med deg, selv om de gjerne er åpne for det dersom du gjør det. Vær litt åpen, prøv å skravle med folk du møter, enten det er på jobb, på kafe eller i oppgangen der du bor. Og snakker du med noen du liker så spør om dere skal treffes igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...