Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefale hunderase (igjen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

nå har jeg søkt på nettet, men finner så mye selvmotsigende informasjon, at jeg spør her, og håper noen kan hjelpe.

Jeg har lyst på en ny hund, noen år siden sist. Helst liten-middels rase, mye pga bolig og bil-situasjon. Turkompis + sofagris i skjønn forening er ønskelig; eller aktiv ute rolig inne. Og så bør bjeffing være et minimum (i rasestandard i allefall, vet jo at dette er individuelt). Pelsstell er helt ok.

Har sett litt på bichon havanaise og coton de tulear, og begge virker som fine raser. Men noen kilder sier at de bjeffer mer enn andre raser, mens andre sier det motsatte. Det er viktig for meg, da et av kriteriene for at dyrehold er i orden er minimalt med bjeffing..

Skrevet

Jeg har en Amerikansk cocker spaniel og syns det er verdens beste hund. Min er helt svart og vi har klipt den helt kort. Da røyter den ikke så mye, eller du legger ikke så mye merke til det da. Men det som er litt dumt med denne rasen er at de ikke er så alt for glad i barn. Så har du barn under 10 år så passer nok ikke denne rasen til deg. Den er veldig aktiv og elsker å slappe av. Det er i hvert fall det jeg har erfrart med denne rasen.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Kan anbefale Kooikerhunden igjen jeg da. Den er en middels stor hund, jeg kjøpte min også fordi jeg bor i leilighet og har liten bil, og sånn sett passer den perfekt. Den er en veldig fin turkompis, og vår har ivertfall etterhvert lært seg at inne er det stort sett rolig. Han er foreløbig bare 7 mnd., men de andre jeg har truffet er noen ordentlige kosegriser, og vår er også sånn som helst skal ligge på noe mykt inntil en varm ovn når han er inne, mens ute er han en energibombe. Det eneste som kan slite han ut litt er å gå et spor, eller noe annet som sliter ut hjernen litt. Når det gjelder bjeffing har jeg sett ganske stor variasjon. Et sted har jeg lest at den er blitt brukt delvis som vakthund, og derfor har noen vokterinnstinkter. Vår bjeffer en del, men det tror jeg kommer av litt usikkerhet fordi han er så ung. Han "prater" også en del ellers. Mens andre jeg har møtt sier ingen ting... Kommer sikkert en del av forskjeller i oppdragelse også.

Ulempene med kooiker kan være at de kan være litt reserverte, og de trenger ofte mye sosialisering før de føler seg helt trygge. Men det gjør også at de ikke nødvendigvis overfaller mennesker på gata fordi de vil hilse på. De har også mye egne meninger og man bør være veldig konsekvent i trening o.l.

Pleier å si at kooiker kanskje ikke er en førstegangshund, men en god oppdretter kan hjelpe til å velge ut en valp som kan være enklere enn en annen.

http://kooikerklubben.com/

En annen hund som er middelsstor, og glad i tur er jo Nova scotia duck tolling retriever, eller Toller. Kjenner ingen av disse personlig, men har hørt at de kan være litt mer stri enn de mer kjente og enklere golden retrieverne og laborador retriever. Generelt er jo retrieverne kjent som gode familiehunder.

http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...4661&_exp=0

Så har man jo spaniel-rasene da.

http://www.spaniels.org/cm/public/openInde...D=1209585109001

Alle de jeg har nevnt er forresten også egnet til lydighet, spor(bruks) o.l, da de som regel har en god læreevne, og er ganske fører-orienterte....(kjenner ikke så mye til tolleren på dette punktet...)

De rasene du nevner har jeg ikke så mye kunnskap om, så det kan jo andre kommentere:)

Hvis du er interessert i å se på forskjellige raser og snakke med eiere kan det jo være en ide å ta en tur på en utstilling eller valpeshow. Der er som regel folk mer enn villige til å fortelle om hundene sine.

Skrevet

bichon er veldig gneldrete hunder. vi hadde en når jeg var liten.. den gneldra av det meste.. bare han hørte en lyd tenfor, eller trodde han hørte en lyd. han bjeffet også når vi dro, og stod å bjeffet hele tiden mens vi var ute. fikk klager av naboene..

masete, stressa og peste veldig mye.. men dette er nok veldig indivuelt... men derfor turte jeg ikke å ta sjansen med en ny bichon.

nå har jeg en yorkshire terrier. rolig hund, men elsker å leke og gå tur. røyter ikke. verdens mest kosete, og utrolig lydig. lettlært og utrolig lærevillig. flott gemytt! anbefales på det sterkeste! :D

Skrevet
En annen hund som er middelsstor, og glad i tur er jo Nova scotia duck tolling retriever, eller Toller. Kjenner ingen av disse personlig, men har hørt at de kan være litt mer stri enn de mer kjente og enklere golden retrieverne og laborador retriever. Generelt er jo retrieverne kjent som gode familiehunder.

http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...4661&_exp=0

Toller er i allefall ingen sofagris. og som marianne sier, ingen førstegangshund, da den er mer stri enn de andre retrieverne. mine er i allefall en utfordring til tider :)

siden ts har sett på miniatyrhunder, antar jeg at en toller uansett blir for stor, da du bør ha en romslig bil for slike hunder.

Ellers syns jeg du skal få med den mariannes tips, for de småhundene du har sett deg ut er vel generelt "gneldrebikkjer"..

Skrevet
bichon er veldig gneldrete hunder. vi hadde en når jeg var liten.. den gneldra av det meste.. bare han hørte en lyd tenfor, eller trodde han hørte en lyd. han bjeffet også når vi dro, og stod å bjeffet hele tiden mens vi var ute. fikk klager av naboene..

masete, stressa og peste veldig mye.. men dette er nok veldig indivuelt... men derfor turte jeg ikke å ta sjansen med en ny bichon.

nå har jeg en yorkshire terrier. rolig hund, men elsker å leke og gå tur. røyter ikke. verdens mest kosete, og utrolig lydig. lettlært og utrolig lærevillig. flott gemytt! anbefales på det sterkeste! :D

Hadde dere bichon frise eller havanaise? stor forskjell har jeg hørt

Skrevet

Yorkshite terrier ja.. Har bare truffet en før, og den var veldig aktiv, på grensen til hyperaktiv. Men de ser jo nydelige ut *sukk*

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det var noe av grunnen til at jeg tenkte at det var greit å anbefale noen andre typer, fordi, uten at jeg har alt for mye erfaring med akkurat disse du har sett på, jeg har intrykk av at de er litt gneldrete hunder. Men ofte tror jeg de minste blir litt gneldrete både fordi de ofte har litt mangel på oppdragelse (og da mener jeg ikke ALLE) og at de på en måte må oppveie sin mangel på størrelse... Dessuten er nok en del av "skjødehundene" mer stri enn det folk tror...

Skrevet

Jeg foreslår cairn terrier! eller en cavalier king charles spaniel

Skrevet
Det var noe av grunnen til at jeg tenkte at det var greit å anbefale noen andre typer, fordi, uten at jeg har alt for mye erfaring med akkurat disse du har sett på, jeg har intrykk av at de er litt gneldrete hunder. Men ofte tror jeg de minste blir litt gneldrete både fordi de ofte har litt mangel på oppdragelse (og da mener jeg ikke ALLE) og at de på en måte må oppveie sin mangel på størrelse... Dessuten er nok en del av "skjødehundene" mer stri enn det folk tror...

Jeg skjønner :) Takk for veldig utfyllende svar i sted, det setter jeg pris på. Alle innspill mottas med takk her i gården - er fremdeles litt usikker.

Gjest tollereier
Skrevet

Jeg er førstegangs hundeeier og stolt "mamma" til en herlig tollergutt. Vi kaller han vår lille kosegris fordi han ligger helst oppå eller inntil oss i sofaen og grynter om kveldene og i senga om nettene ligger han gjerne under dyna mellom oss hvis han får lov. MEN det er først etter at han har fått lang tur og massevis av hjernetrim. Får han ikke det han trenger av aktivisering blir han en hund som bjeffer på alt som rører på seg,plager livet av katta og skraper oss på leggene med labben for å være sikker på at vi ikke har glemt han hehe...Han har bøttevis med sjarm og personelighet. Han har en tilstedeværelse og intelligens som ikke kan måle seg med andre hunder jeg har vært borti. Selv om jeg digger denne rasen så vil jeg likevel ikke anbefale den videre om man ikke har masse erfaring og vet hva man går til.

Nå for tida hyyyler han nesten hele døgnet rundt pga at nabotispa har løpetid. Sånn er det jo for alle raser men ettersom jeg har forstått så er miniatyrhannhundene små hormonbomber og enda værre en andre hunder på dette området. Anbefaler å sjekke opp i om du har mange tisper i nabolaget før du velger hannhund ;)

Skrevet

Kinesisk Nakenhund/puff ( samme greie, den har bare pels) anbefaler jeg veldig.

Kjempe søte og greie, små, og bjeffer ikke mye i det hele tatt. Har du naken må du regne med litt utgifter til klær, men bortsett fra det trenger den ikke mye. Den ligger like gjerne i sofaen en hel dag, som to timer i skogen ( om den er godt nok kledd xD ).

Kjenner 3 som har en, og passa en i et halvt år, og anbefaler de virkelig :)

Skrevet

Bichon frise (skrives det sånn?:P), har møtt en del slike og oppfatter de som rolige og herlige hunder, lite bjeffing.

Cavalier king charles spaniel - finnes vel ikke et vondt hår på en Cavaliers kropp, kan være med på det meste.

Dvergpinscher - kan være litt vokt i dem, men det er uansett opp til eier hvor mye man vil la hunden vokte. Men de har et utrolig herlig vesen, lettlærte, aktive. Full fres ute, men rolige inne.

Dvergpuddel? Kjenner ikke så godt til rasen, men de jeg har møtt er utrolig sjarmerende, lager lite lyd og tåler både aktive og late dager godt.

Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste Cairnterrier. Min valp er nå 4 mnd og superherlig. Det er en stor hund i liten kropp. Det er en veldig robust hund som tåler mye! Vi tok den med fra oppdretter og rett på besøk hos noen før vi dro hjem, det var bare stor stas. Cairn er virkelig en supersosial hund som elsker andre mennesker og dyr. Personlighetene er jo mange, min valp er over hodet ikke redd for noen ting. Bare litt skeptisk i noen sekunder før alt er morsomt:)

Finnes i mange forskjellige fargevarianter og røyter over hodet ikke! Det anbefales å "nappe" pelsen ca hver tredje mnd og jeg ser nå hvorfor. Vi har enda ikke fått nappet den pga influensa hos oppdretter og pelsen er blitt ganske grå og han ser bustete ut.

De er veldig smarte og min kunne veldig fort å sitte, ligge, gi labb, rulle rundt og kan nesten helt fint vente på maten til jeg sier "vær så god".

Den er også liten-medium. Hannen blir opp til 6-8kg og 40 cm mankehøyde.

Når Leo blir stor nok og jeg får tid igjen blir det en Carin nr 2.

Lykke til med valget:)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Har du sett på havaneseren? De virker trivelige da. Ellers så har en venninne av meg en søt liten Lhasa Apso.

Til førstegangseiere som vil ha en hund som ikke krever alt for mye pleier jeg å anbefale Cavalieren. Men hva med Whippet? Herlig lite dådyr som er rolig og fredelig inne, og som trenger et par løpeturer om dagen. Kunne tenke meg en sånn selv faktisk, men portisen min går i jaktmodus hver gang hun ser en whippet :/

Andre forslag: Westie eller sheltie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...