Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vikariat i skolesektoren som avsluttes til sommeren(31juli) Jeg har fått intrykk av arbeidsgiver om at jeg har sjanse til å få jobb der til neste år også, men nå er jeg muligens blitt gravid.

Jeg er redd dette kommer til å falle negativt ut for meg. Fordi om jeg nå er gravid vil barnet komme i august-september...

Er det noen som har erfaringer eller vet noen regler på slikt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har et vikariat i skolesektoren som avsluttes til sommeren(31juli) Jeg har fått intrykk av arbeidsgiver om at jeg har sjanse til å få jobb der til neste år også, men nå er jeg muligens blitt gravid.

Jeg er redd dette kommer til å falle negativt ut for meg. Fordi om jeg nå er gravid vil barnet komme i august-september...

Er det noen som har erfaringer eller vet noen regler på slikt???

Jeg ville skjult graviditeten inntil jeg fikk litt tydeligere signaler fra arb.giver på om vikariatet blir forlenget. Du skal ikke forbigås pga graviditet, men det er dessverre et faktum at forbigått blir du likevel, de færreste gravide orker å forfølge slike saker.

Du må spørre arb.giver direkte, evt søke annen jobb.

Skrevet

Ved vikariat kan man faktisk i en del tilfeller forbigå gravide.

Skrevet

Hvilke tilfeller da?

Skrevet

Det kan man vel ikke?!

Jeg har også hatt vikariat i skolesektoren, i samme situasjon som deg. Jeg sa ikke fra før jeg måtte, altså tre mnd før permisjon.

Men om du er gravid nå, så rekker du ikke å få jobben før du må si fra.

Skrevet
Det kan man vel ikke?!

Jeg har også hatt vikariat i skolesektoren, i samme situasjon som deg. Jeg sa ikke fra før jeg måtte, altså tre mnd før permisjon.

Men om du er gravid nå, så rekker du ikke å få jobben før du må si fra.

Du må kanskje bare spille med åpne kort, bevare kontakten med kolleger, og hvis det viser seg at en annen ble ansatt i det vikariatet du evt ble forespeilet, så kan du sjekke med tillitsvalgt/fagforening om du har blitt forbigått. Du skal ha forrang til stillingen siden du allerede er inne i systemet og har et vikariat, men hvis du ikke har den formelle kompetansen slik at den andre personen er mye bedre kvalifisert, så stiller du vel svakere.

Generelt er regelverket på den gravides side, men vet både av egen erfaring og andres erfaring at det lønner seg bedre å være lur og taktisk enn å spille med åpne kort. Arbeidsgiver er ikke interessert i deg når du blir gravid. Da blir du bare en mulig belastning + kostnad hvis du tjener over det som NAV dekker av fødselspenger/6G.

Skrevet

EU-domstolen har slått fast at det gjelder et absolutt diskrimineringsforbud av gravide, også ved vikariater der søker på grunn av graviditet som hun ikke har opplyst om, ikke kan jobbe i en vesentlig del av vikariatperioden.

At sunn fornuft kanskje taler for en annen løsning er dessverre irrelevant. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...