Barney Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Til dere der ute som har overvunnet taleskrekk! Hvordan klarte dere det? Jeg selv har alltid vært sjenert og ikke likt å snakke foran forsamlinger, selv om jeg ikke hadde så store problemer med det på ungdomsskolen og videregående. Jeg klarte hvertfall fremføringene på skolen helt greit. Men nå har jeg begynt å studere, og her forventes det at man skal kunne stå foran 200 stk og holde presentasjon!! Jeg får helt hetta når jeg hører at vi må gjøre sånne ting, og hittil har jeg klart å lure meg unna.. Det er så ille at jeg tror jeg har fått sosial angst. Det virker heller ikke som at de andre studentene synes dette er skummelt i det hele tatt, og det gjør bare at jeg blir enda mer psyket ut.. Jeg får også utrolig dårlig samvittighet ovenfor meg selv når jeg lurer meg unna presentasjoner og lignende, siden det er noe jeg vet jeg bør lære meg. jeg har heller ingen å snakke med dette om.. jeg synes det er et voldsomt sprang fra å ha presentasjon foran klassen på videregående på 30 stk til klassen jeg går i nå med 200 stk. Det blir til at jeg går og gruer meg konstant, og dette ødelegger mye for meg. jeg er deprimert og lei hele tiden fordi jeg ikke klarer å gjøre noe med problemet mitt.. Føler jeg bare får dåligere og dårligere selvtillit. Er det noen der ute som har noen råd eller tips? Noen som har det på samme måten? Jeg vet de sier at man bare skal hoppe i det og så blir det bedre etterhvert, men det er svært vanskelig for meg å komme over den terskelen.. Jeg gruer meg noe helt sinnsykt til at jeg kanskje må snakke foran klassen, og selv om jeg helt innerst inne vet at jeg ville nok klart det, så gruer jeg meg altså noe helt forferdelig for det, og gjør alt for å slippe unna. Jeg orker ikke å gå rundt og grue meg mer, vurderer å slutte studiene .. Men som en siste mulighet har jeg nå tatt mot til meg og meldt meg på et kurs som heter talehjelperen/talekurs for vettskremte.. er det noen som har vært på dette kurset som kan si noe om det? hjalp det? jeg er så inderlig lei av å gå rundt og bekymre meg så fært, jeg vil bare bli kvitt denne forferdelige angsten..
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Får helt vondt av å lese dette,og det er nok mange,mange andre (inkludert meg selv),som kjenner seg igjen i det du skriver. Undersøkelser viser jo at frykt for å tale foran forsamlinger er en av de aller vanligste fobier folk har.Det trenger ikke å ha noe med sosial fobi å gjøre,hvis du ellers trives i sosiale situasjoner. Selv om andre studenter ikke sier det høyt, så kan du nok være ganske sikker på at du ikke er alene om dette problemet. Men jeg har alltid hatt inntrykk av at det er litt tabu å snakke åpent om. Og de som aldri har hatt et slikt problem har lett for å komme med råd som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg vet ikke hvilken utdanning du går på,om det er bachelor- eller masternivå. Det er nok vanskeligere å komme utenom foredrag på masternivå. Å unngå situasjonen helt vil som regel bare gjøre det enda verre.Det har du sikkert merket selv også. Jeg tror nøkkelen til å overvinne frykten ligger i at man må klare å etablere et nytt syn på hele foredragssituasjonen.Lære å se på det som noe positivt - en mulighet fremfor et onde. Det skjer gjennom øving,og at du holder et vellykket foredrag. Kanskje talekurset er det som skal til? Der får du anledning til å trene på dette i trygge omgivelser. Alle deltagerne er i samme båt. Vet om flere som har hatt stor hjelp av slike kurs. På mitt studiested/ studieby har de ikke dette tilbudet.Jeg fikk derfor Vival av legen min og det har hjulpet meg mye i slike situasjoner.Faktisk så mye at jeg etter to foredrag ikke trengte å bruke dem lenger.Dette fordi jeg fikk endret tankegangen,og fikk et nytt syn på hele situasjonen.Frykten for å "hoppe i det" ble mye mindre.Da oppdaget jeg at det å holde foredrag ikke var hverken farlig eller veldig ubehagelig. Jeg har vel ikke noen direkte gode råd å komme med.Men husk at dette er et veldig vanlig problem. Dersom ikke talekurset hjelper hadde jeg vurdert Vival eller Valium. Det kan hjelpe deg til å klare å "hoppe i det".Alternativt er det mulig å få fritak for muntlige fremføringer dersom man har legeerklæring. Men det gir en stor tilfredstillelse å mestre en slik situasjon,og avhengig av fremtidig yrke kan det også være viktig å kunne fremføre et budskap foran andre. Jeg håper ihvertfall at du ikke lar dette stoppe deg i å ta utdanningen. Hvorfor skal ikke du ha selvtillit,du også?Det finnes mange muligheter til å klare dette,og sjansen for at kurset hjelper deg er nok ganske stor. Lykke til
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Hei, Du må fortelle hvordan det går med talekurset. Håper virkelig at du får hjelp. Det er en fordel om du via gode opplevelser klarer å overvinne din skrekk, istedet for å klare utfordringer pga piller... Overvinner du angsten vil nok dette styrke selvtilliten din, og det er flott. Lykke til! Hilsen Malin
Gjest Petter, student Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Hei sjenert studen ! Jeg har deltatt på talekurs i Oslo (de holdes flere steder i landet). Fra å ha fryktelig angst før fremføringer på kullet, har jeg nå følelsen av å mestre situasjonene. På kurset lærte jeg teknikk for å få kontroll, og vi trente på dem i mindre grupper. Dette var kjempenyttig. Vi ble filmet siste dagen, og da fikk man se at man utenpå ikke ser at hjertet banker ekstra, og man ser ut som om man har full kontroll. Det var en flott opplevelse, og det er det bildet jeg ser for meg når jeg nå skal ha fremføringer. Når man har frykt for det å synes, får man et overdimensjonert forhold til seg selv, istedet for fokus på selve fremføringen. Du kommer til å kjenne mye bedre følelse av mestring etter kurset, selv om det er litt skummelt å stille på kurs. Jeg er veldig glad for at jeg turte å møte. Det har forandret hele min hverdag. Lykke til ! Hilsen Petter
Gjest RETT Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Jeg er helt enig med Petter. Selv om man føler det går rett vest, så kan andre ha inntrykk av at du har kontroll. Noen nybegynner tips: - Ha kontroll på det du skal holde foredrag om. - Tørr tren igjennom presentasjonen dagen før, slik at du får inn "rytmen". Hvis du følger de to punktene over, så vil det gå lettere. Men du vil uansett være nervøs første gangen(e). Men hva er det verste som kan skje? Tenk på den deilige følelsen når du er ferdig med det. Bare hopp i det. Når du har gjort det et par ganger, så blir det veldig naturlig. Til slutt, de aller aller fleste jenter synes presentasjoner er ille. Du er ikke alene. Garantert.
Gjest Kjell Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Hei! Har selv vært på det kurset i Oslo. Det er ganske bra, men det er det som kommer etter som teller. På slike kurs er du i trygge omgivelser, så det er bare i "hive" seg ut i det så snart man er ferdig på kurset. Visst ikke så er man back in the seat! Pustekontroll og fokuseringsmetodene du lærer på kurset der hjelper utrolig på, men til slutt så er det trening som hjelper på. Til mer du gjør det til bedre blir det, og til mer du ikke vil det/lurer deg vekk fra det til ENDA VERRE blir det.. Lykke til alle som sliter med dette, for det er ikke noe kjekt i det hele tatt..
Cata Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Har ikke gått kurset, men har trent. Grundig. Fra å ha vært så nervøs at jeg omtrent ikke husket mitt eget navn da jeg skulle legge frem gruppearbeid i "klassen" så har jeg trent meg opp til faktisk å like å snakke for forsamlinger. Kan naturligvis fremdeles ha tilbakefall, men ikke verre enn at jeg takler det. Min taktikk da jeg trente var som følger: Lær deg det du skal snakke om, så du er sikker på at du har noe å komme med.Snakk langsomt og prøv å legge ned stemmen et lite hakk. (Når man blir nervøs snakker man raskere og mer pipete.) Dropp huskelappen hvis du skal ha en visuell framføring, lag heller overheads (powerpointark) på en slik måte at teksten kan få deg inn på rett spor igjen. Det blir bare surr med PP ark i tillegg til notatark. Øv på kroppsbeherskelse (ja, faktisk). Jeg sørget for å skaffe meg en sammenleggbar pekestokk, dels for å ha et sted å gjøre av hendene og dels for å øve på å holde den stødig . Dette forutsetter igjen at du ikke skal ha en ren muntlig framføring.Velg ut et par personer i rommet som du kan fokusere på (ikke nistirr, og ikke velg 2 som sitter ved siden av hverandre). Det hjelper deg til å holde øyekontakt med publikum og hjelper deg til å flytte blikket litt rundt i forsamlingen.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Hei! Hadde samme problemet selv. Jeg har begynt å gå på kurs der man får øve seg på foredragene sine. http://protale.no/ Dette har fungert utmerket for meg. Anonymous poster hash: 5a9ee...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå