Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Jeg går siste halvår på vgs, og tenkte å ta et friår før jeg begyner på studiene. Så nå lurer jeg på hva jeg burde velget: ett år på folkehøgskole (vurderer å gå en linje med friluftsliv) eller ett år i militæret? Dersom du har erfaring fra folkehøgskole og/eller militæret, kan du fortelle meg hva du synes om det? Dersom du ikke har noen erfaringer fra disse så blir jeg likevel veldig glad for å høre din mening:)
Gjest Gjest1 Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 folkehøgskole m/friluftsliv eller militæret Har bare trasket rundt i kongens klær selv, men hadde en i troppen som hadde vært på folkehøyskole (friluftslivslinje) året før han gikk i grønt... Han mente at det stort sett gikk ut på det samme, men med et par forskjeller. På folkehøyskolen så har du med deg floaren i farger når dere går i fjellet, i militæret må du drasse på en ag3. I militæret er det skralt med selskap fra det annet kjønn, til gjengjeld slipper man sutring (dog skal det sies at noen av gutta også kan sutre en gang i blant), og alle klarer å bære sin egen sekk. Turene bærer mer preg av sosialt samvær på folkehøyskolen, og selv om de for all del kunne være fysisk krevende, så blir det på ingen måte det samme opplegget som det kan være i militæret. Like fullt blir samholdet i en militær enhet noe helt spesielt, og actionfaktoren er selvfølgelig langt større. For min egen del så er jeg veldig glad for at jeg heller var i militæret enn på folkehøyskole, men så er jeg nå også mer glad i action enn å se på blomster, dyr og steinarter.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Jeg gikk ikke på friluftslinje, men musikklinje på folkehøyskolen, og har ikke vært i militæret. Jeg ville uten tvil valgt folkehøyskole. Det er omtrent ti år siden jeg gikk, men det var virkelig et av de beste årene jeg har opplevd (er det litt trist?). Dette er en gylden mulighet til å "starte på nytt" og muligens legge fra deg rollen du hadde i klassen på videregående, få mange nye venner og få flyttet hjemmefra og prøvd seg på egenhånd, men likevel ha noen faste rammer å forholde seg til, uten at det blir den beinharde disiplinen jeg innbiller meg kan være til stede i militæret. Når det er sagt, er det for meg helt uforståelig at noen velger å dra i militæret frivillig, men hver sin smak, selvsagt. Jeg tror iallfall at du kommer til å ha det mye mer gøy på en folkehøyskole, hvor du får mulighet til å prøve en del forskjellige ting. På en friluftslivlinje får du sikkert presset grensene dine litt også, hvis det er det du er ute etter. Lykke til, uansett hva valget faller på!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Jeg ville dratt rett igang med studiene hvis jeg var deg, for det er superartig å være student, ikke litt som på VGS - det er ikke mulig å sammenlikne! Eller så ville jeg valgt folkehøyskolen og valgt noe jeg virkelig brenner for og liker, og vil lære mer om:)
Gjest Gjest1 Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Når det er sagt, er det for meg helt uforståelig at noen velger å dra i militæret frivillig La oss være enige om at nå som militæret i praksis er frivillig (du slipper hvis du vil), så er det helt klart et karrieremessig bortkastet år. Men, folkehøyskole er nå absolutt like bortkastet. Jada, det er selvfølgelig linjer på folkehøyskole som man kan bygge videre på, men tilsvarende er det også i militæret: sanitet hvis du skal bli lege eller sykepleier, militærpoliti hvis du skal bli politi eller vekter, kokk hvis du skal bli kokk, transport hvis du skal bli sjåfør, ingeniørvåpenet hvis du skal bli ingeniør eller arkitekt, elektronisk krigføring hvis du skal bli noe innen elektronikk, samband hvis du skal bli noe innen telekommunikasjon, medietjeneste (foto og redaksjon) hvis du skal bli journalist eller fotograf og denne listen kan bli ganske lang hvis man gidder... Og ja, du lærer faktisk noe fornuftig i disse tjenestene, selv som vernepliktig. Nei, det kan ikke under noen omstendighet sidestilles med en sivil høgskole- eller universitetsutdannelse, men det kan heller ikke folkehøyskole - ergo er den eneste karrieremessige gevinsten at man får seg et rolig år hvor man får en smakebit på noe man interesserer seg for. Ulempen med militæret er at man ikke alltid blir plassert der man ønsker. Og hvis du ender opp som hangarfeier i ett år, så blir det garantert et tragisk år. All den tid du vurderer friluftsliv, så ligger det i kortene at du ikke tar folkehøyskole som noe smakebit på videre karriere, du vil bare ha et friår med litt struktur, innhold og mening. For meg blir da folkehøyskole vs militæret et spørsmål på om du vil ha det sosialt eller om du vil ha action. For min egen del så tjenestegjorde jeg på stridsvogn ("tanks"), og hadde et utrolig actionfyllt år, og opplevelser nok til å kjede omgivelsene i timevis med historier fra militæret. Jeg for min del kan ikke fatte at noen heller vil sitte på rommet og spille gitar med en gjeng tapere mennesker som skal finne seg selv, når jeg heller kan kjøre 40 tonn jern gjennom skogen, men folk er altså forskjellige.
Gjest dineVibber Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Jeg dro i militæret etter videregående. Hadde søkt på en folkehøgskole og kom inn, men ditcha den for å gjøre unna militæret. Jeg hadde det utrolig bra i hæren, og jeg er glad for at jeg tok det valget. Men et år med friluftsliv høres også digg ut. Det vil være mange fine erfaringer og opplevelser, noe som absolutt ikke er bortkastet. Det fine med militæret, er at du kan ta masse kurs og gjøre en karriere der, som du også vil nyte godt av i det sivile liv. Kom deg videre! Gi slipp på gamle venner.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 noe som absolutt ikke er bortkastet. Ikke at jeg tar det som motsigelse mot eget innlegg, men merk altså den distinkte forskjellen i "bortkastet" og "karrieremessig bortkastet". Hverken militæret eller folkehøyskole er bortkastet dersom du ønsker deg et år fri fra vanlig skolegang, tvert i mot er det kanskje midt i prikk, men karrieremessig er begge deler helt meningsløst.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Takk for svar;) Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere, det er derfor jeg vurderer militæret og folkehøgskole. Men er det veldig tungt psykisk i militæret? Kan tenke meg at det kan ta litt på psyken med tunge fysiske oppgaver og alle rutinene. Hvor mange jenter er det vanlig at det er i en tropp?
Gjest Army-girl Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Kan du ikke gjøre begge deler? Det gjorde jeg og angrer ikke. Tok først ett år på ekstremsportlinje på folkehøgskole og dro deretter rett inn i militæret og gjennomførte utskrevet befalskurs og jobbet på tropp etterpå. Da har du ett år med moro først som koster en del penger om du må ta opp lån, og deretter kan du løpe rundt i skogen og leke krig og forsvaret betaler. Ikke mye penger, men du overlever! Noen steder er det såkalte "jentetropper" hvor 90% av troppen er jenter og resten gutter, andre steder blir det fordelt jevnere. Men du bør tenke nøye gjennom hvor du søker deg hen og gjøre det bra i rekruttperioden, du vil vel ikke klippe gresset i leiren resten av året?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Kan du ikke gjøre begge deler? Det gjorde jeg og angrer ikke. Tok først ett år på ekstremsportlinje på folkehøgskole og dro deretter rett inn i militæret og gjennomførte utskrevet befalskurs og jobbet på tropp etterpå. Da har du ett år med moro først som koster en del penger om du må ta opp lån, og deretter kan du løpe rundt i skogen og leke krig og forsvaret betaler. Ikke mye penger, men du overlever! Noen steder er det såkalte "jentetropper" hvor 90% av troppen er jenter og resten gutter, andre steder blir det fordelt jevnere. Men du bør tenke nøye gjennom hvor du søker deg hen og gjøre det bra i rekruttperioden, du vil vel ikke klippe gresset i leiren resten av året? Jeg vil bare ha ett "friår" og begynne på studiene etter det, så da kan jeg bare velge en av delene;) Hva er typiske jentetropper? Har tenkt på kanskje utskrevet befal jeg også...Kan du fortelle litt om det? Er det mye slit fysisk/psykisk? Må du være lederemne før du går inn? Jeg er nemlig av den litt sjenerte typen...vet ikke helt om jeg passer som befal. Men det hadde jo vært greit å få noe ekstra ut av førstegangstjenesten!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 skjønner at du vil ha et friår fra skolen, men hva med å reise til utlandet og studere et semester? idrett i mexico for eksempel? VELDIG lite studering, sinnsykt sosialt, masse nye opplevelser hver dag, og rett og slett HELT fantastisk! Du får lån og stipend, trenger bare å tjene opp penger å leve på! tror nok man får litt mer ut av det enn en folkehøyskole, du opplever en helt ny kultur, får venner både fra hele landet og mange andre steder i verden. uforglemmelig!
rainbow_dash Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Militær førstegangstjeneste vil telle som arbeidserfaring senere, så i mine øyne vil vel dette være mindre bortkastet enn folkehøyskole sånn sett.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Tenker på det samme. Noen flere meninger?
Gjest Badabing Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Jeg har gjort begge deler, og tenker at det kommer litt an på hva du vil ha ut av året. Hvis du uansett vil gå friluftsliv på fhs, ville jeg valgt Forsvaret. Gratis, og du får vel studiepoeng. Typisk bataljon hvor det er mange kvinner, er saniteten. Her lærer du også ting som kan være relevant i etterkant; førstehjelp. I min tropp var jeg eneste jente, men jeg tror det er flere jenter som velger førstegangstjeneste nå. Var uansett ikke noe problem å være eneste jenta, bortsett fra at jeg ble testet hardt av løytnanten min i starten for å seom jeg holdt mål.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Jeg er jente og har vært ett år i forsvaret. For min del angrer jeg ikke et sekund på at jeg dro inn, og selv om jeg ikke har gått på folkehøyskole før - så vil jeg så absolutt anbefale forsvaret fremfor folkehøyskole basert på hva jeg har hørt av andre som tok et annet valg enn meg
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Ja takk, begge deler! Du kommer til å få med deg kunnskap du ikke lærer på høyere utdanning som er godt å få med seg. Det er bra med en pause og det er ingen ulempe å være litt mer moden når man starter utdanningen, tvert i mot! 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Siden man slipper å betale for å ta førstegangstjeneste, ville jeg nok valgt det Jeg forstår godt de som ønsker et "friår" før de begynner å studere. Jeg begynte direkte på universitetet selv, og vet i ettertid at jeg burde tatt et år med noe annet før studiene. Det gjelder selvsagt ikke for alle, men jeg brukte mye av det første studieåret på modning, og kunne nok med fordel brukt modningsåret til annet enn å skaffe meg dårlige eksamensresultater. 1
Porcelain Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har kun gått på folkehøyskole selv, men jeg vil tro at det er litt mer fokus på det å ta ansvar for seg selv dersom man går på folkehøyskole. I førstegangstjenesten har du flere regler å forholde deg til, og må ta mindre ansvar selv - på FHS styrer du egentlig alt selv. Sånn sett kan det å gå på FHS kanskje være en fordel når man tenker på å leve et selvstendig liv som student. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Takk for svar;) Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere, det er derfor jeg vurderer militæret og folkehøgskole. Men er det veldig tungt psykisk i militæret? Kan tenke meg at det kan ta litt på psyken med tunge fysiske oppgaver og alle rutinene. Hvor mange jenter er det vanlig at det er i en tropp? Førstegangtjenesten oppleves veldig annerledes for forskjellige folk. Mye kommer an på hvor du er stasjonert, hva slags tjeneste du har, og spesielt hva slags mennesker du har som befal. Selv var jeg inne i en tropp hvor mange hadde det kjipt, en god del kom seg ut på psykiske grunnlag (pratet med prest og psykolog), det var ofte dårlig stemning og negativitet, og i stedet for å bygge opp selvtilliten så ga førstegangstjenesten heller en knekk på min selvtillit. Jeg følte meg dog sterkere enn jeg var før etter jeg hadde fullført. Jeg så på det som en virkelig test av styrke og tålmodighet, og selv om det var gørrkjipt 90% av tiden så kan jeg jo si at opplevelsen har gjort meg sterkere på noen områder, i hvert fall med tanke på psykisk og fysisk utholdenhet. Den gjorde meg sterkere, men var som sagt ikke akkurat medisin på selvtilliten min, og jeg ble kanskje litt mer bitter og deprimert etter tjenesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå