Gå til innhold

hva gjør du når du har mista motivasjonen HELT?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg har gått opp og ned i vekt i ett par år nå. Har på det meste veid 60kg og på det minste veid 53kg de to siste årene. Akkurat nå veier jeg 58kg igjen.

Jeg er rett og slett så avhengi av mat at jeg ikke klarer å si nei, og derfor legger jeg på meg så mye. Spiller ingen rolle om det er sunt eller ikke, jeg klarer bare ikke å begrense mengden jeg har i meg. Mat er jo så godt ;o < 3

Jeg har klart det og spise lite, ofte og sunt og trene reglemessig mange ganger før men har bare klart det i max 1 mnd, så er det tilbake til det samme gamle og da legger jeg på meg igjen det jeg har gått av med en gang.

Nå er motivasjonen så utrolig dårlig att jeg veit jeg ikke klarer det så derfor spør jeg om noen har vært i samme situasjon og har noen tips til meg? Ønsker å gå ned fra 58kg til ca 52kg til sommeren.

Noen som har noen gode råd mot matavhengihet? ;p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkg gjør så store forandringer på en gang. Det fungerer tydeligvis ikke for deg.

Prøv heller å endre på kostholdet litt etter litt. Gjør måltidene litt mindre, spis litt sunnere mat et par dager i uken, osv. Kutt ut smør på skiven, gå over til sukkerfritt syltetøy, osv. Begynn med små steg. Når du er blitt vant til dette, så kan du heller trappe opp.

Angående trening, så er den beste motivasjonen å finne noe du synes er gøy. Om du synes det er drittkjedelig å jogge, så bør du finne deg en annen treningsform i stedet for å tvinge deg ut. Kanskje du trives bedre med dans, kampsport, ballspil, lagidrett, fjellturer, svømming? Eller kanskje det blir gøyere å jogge om du gjør det sammen med en venn?

Skrevet

Enig med innlegg over her. Ta å gjør små endringer. Start med feks. at du endrer frokosten din en uke. Spiser en sunn frokost, men en du kan kose deg med og anse som noe du kan leve med. Deretter begir du deg på lunsjen osv.. Gjør det rolig og ikke stress.

Ikke tenk at du er på slankekur, tenk heller at du skal endre din livsstil og det er viktig at du gjennom hele prosessen føler at det er noe du kan leve med for resten av livet, ikke bare en periode. Ang. trening så kanskje du skal finne din form for trening. Finne noe som du liker og kan drive med. Enten det er på ett treningssenter eller ute. Kanskje en idrett du har tenkt deg at du kunne begynt med... Finn deg en livsstil du kan leve med og gjør små endringer. Det virker i lengden =)

Lykke til!

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg har gått på håndball tidligere, men nå har jeg ikke råd til det lenger i og med studentlivet gjør meg blakk. Det var derfor jeg klarte å komme i gang tidligere også i og med det var noe som jeg MÅTTE stille opp på.

jeg er 158 cm for deg som lurte .

men takk for tips : )) får håpe jeg klarer det.

Gjest Gjest_Tara_*
Skrevet
Jeg har gått opp og ned i vekt i ett par år nå. Har på det meste veid 60kg og på det minste veid 53kg de to siste årene. Akkurat nå veier jeg 58kg igjen.

Jeg er rett og slett så avhengi av mat at jeg ikke klarer å si nei, og derfor legger jeg på meg så mye. Spiller ingen rolle om det er sunt eller ikke, jeg klarer bare ikke å begrense mengden jeg har i meg. Mat er jo så godt ;o < 3

Jeg har klart det og spise lite, ofte og sunt og trene reglemessig mange ganger før men har bare klart det i max 1 mnd, så er det tilbake til det samme gamle og da legger jeg på meg igjen det jeg har gått av med en gang.

Nå er motivasjonen så utrolig dårlig att jeg veit jeg ikke klarer det så derfor spør jeg om noen har vært i samme situasjon og har noen tips til meg? Ønsker å gå ned fra 58kg til ca 52kg til sommeren.

Noen som har noen gode råd mot matavhengihet? ;p

Har samme problemet - er helt avhengig av mat jeg og :ler: fryktelige greier.

Gjest LilleTurteldure
Skrevet
Har samme problemet - er helt avhengig av mat jeg og :ler: fryktelige greier.

Nå er det vel slik at ALLE er avhengig av mat da :fnise:

Skrevet (endret)
Jeg har gått på håndball tidligere, men nå har jeg ikke råd til det lenger i og med studentlivet gjør meg blakk. Det var derfor jeg klarte å komme i gang tidligere også i og med det var noe som jeg MÅTTE stille opp på.

jeg er 158 cm for deg som lurte .

men takk for tips : )) får håpe jeg klarer det.

Klart du klarer det, først av alt må du få troen på deg selv. Her ligger byggesteinene du skal begynne å jobbe ut ifra. Troen må være der, det er ingen grunn til at du ikke skal klare å trene litt igjen!

Og om du er student, har de ikke slike gratis treningstidbud i form av håndball, fortball osv? Uansett, det er vel ikke så dyrt. Som ett lite dytt - det er gratis å bruke naturen, ta deg en rask gå-tur, en jogge-tur... Bare litt tips.. Få med deg noen venninner og ta det sosiale i samme slengen=

Endret av Lotte27
Gjest Kan være
Skrevet

At kroppen din VIL være nærmere 60 kilo selv om du har for deg at 52 er best. Og da kan du belage deg på å gå sulten resten av livet...

Hva med å bare fokusere på å være i god form, trene for gøy ikke for slanking. Og trene fast som en ting du "gjør". Ikke som et ledd i jakta på de perfekte antall kilo!

Gjest Gjest_lisa_*
Skrevet

Gikk på håndball før men da var det foreldrene mine som betalte, og på det laget jeg gikk på så ble det 5000kr for ett år og det har jeg ikke råd til akkurat nå ;s

Det med at kroppen min vil ligge nermere 60 kg enn 52kg er da ikke helt riktig. Hadde jeg ikke hatt mine "nå-må-noe-gjøres-reaksjon" de gangene jeg har hatt det så hadde jeg veid langt over 60kg. er bare det at jeg rett og slett ikke klarer å få stopp på spisinga og spiser alt for mye enn det man egentlig burde. Om jeg skulle ha regna ut matinntaket de siste ukene hadde det ligget på en gj.snitt på 3000-4500kcal hver dag, (og da ligger jeg også på sofaen hele dagen) rett og slett fordi jeg ikke klarer å stoppe og spise. På en 1 1/2 uke har jeg gått opp 6kg bare fordi jeg ikke klarer å beherske meg.

Dessuten så er jeg så sinnsykt uopplagt og jeg mangler helt overskudd. Jeg kan legge meg kl 22-23 om kvelden og stå opp igjen kl 07.00, dra på skolen og være der i 6-7timer. Dra hjem og sove ca 3 timer og så er jeg så sliten att jeg ikke orker å røre meg ifra sofaen. Og når klokka blir mange nok så legger jeg meg igjen. Jeg er helt uopplagt, men regner med at det er litt på grunn av kosthold. Men er det noen som veit om noe kosttilskudd som jeg burde prøve?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Siden du er student kan du sjekke om det finnes et studentidrettslag i tilknytning til studiestedet ditt. Det er oftere et billig alternativ til andre idrettslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...