Dixie Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Skal i bryllup på lørdag, første "utenom" familien som jeg skal i. Er usikker på hvor dyr gave jeg bør gi. Føler ikke at brudeparet er "nære" venner, men de har invitert 150 gjester så det er vel litt venner fra fjernt og nær. De er ganske unge og i en etableringsfase, på invitasjonen står det at de ønsker seg Universal Presentkort. Men hvor mye bør man gi? Er det noen "tommelfinger" regel eller noe på det? Dere som er gifte, hva var vanlig i deres bryllup? Ikke fra famile og nære venner, men fra de som var litt mindre nære venner??
Gjest Tex Skrevet 25. juni 2003 #2 Skrevet 25. juni 2003 Det sies at man skal gi tilsvarende kuvertprisen. Dersom dere er bedt i bryllup og får servert et par små kanapeer er det annerledes enn om dere blir servert full treretters eller diger buffet pluss all drikke. Uansett bør det vel være et minimum på tre-fire hundrelapper, synes jeg.....
minniepus Skrevet 25. juni 2003 #3 Skrevet 25. juni 2003 Kommer vel litt an på tykkelsen på din egen lommebok, men noen hundringser.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Vi gir ca. 500 der vi er kaffegjester og 1000 der vi er middagsgjester som en hovedregel. Dessuten har vi gitt litt dyrere gave når vi har vært forlovere, og selvsagt til familien.
Fakse Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Som jeg har sagt før, skikk og bruk er at prisen på gaven (per person) tilsvarer prisen på en kuvert. Noen gavere kan selvfølgelig ikke måles i penger, men siden det er pris du spør om... Det er ikke god skikk at et par gir mindre gave fordi de er to sammen, de er jo ikke billigere å invitere fordi de er gift med hverandre. Dersom brudeparet presiserer til sine gjester at de ønsker ting anneledes blir det selvfølgelig en annen sak. For eksempel "at dere kommer og bruker så mye penger på reise er gave nok i seg selv", da tar en hensyn til det.
smile Skrevet 25. juni 2003 #6 Skrevet 25. juni 2003 Enig med de over. Du betaler det du tror de betaler for deg i mat og drikke. Forøvrig er det jo opp til deg selv men må nok ha noen hundre lapper pr. person tror jeg. Det er iallefall det vi gjør!
EMMA2 Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 Dette med å betale det brudeparet betaler i kuvert er jo litt "vanskelig", kanskje? :o Noen velger å holde bryllupet sitt i "enkel" stil, og ordner alt selv og dermed blir dette billigere, mens andre velger hoteller og gods og dette koster selvfølgelig mye mer. Synes det er greit å finne en standard og gjøre likt, venner imellom. Uavhengig av hva kuvertprisen er i det enkelte bryllup. Men, det er nå min mening, da. Håper ingen tar seg nær av det, for det var absolutt ikke meningen!!!!
Liza Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 eh. vi fikk høre at kuvertprisen var 1300, og det var uaktuelt å bruke 2600kr på en bryllupsgave!! dette var venner av samboer som, jeg har ikke truffet dem så mange ganger før. vår gave kostet 1000,-
Augustbrud02 Skrevet 25. juni 2003 #9 Skrevet 25. juni 2003 Jeg synes ikke man skal gi gave ut i fra hva kuverten koster jeg... For det første vet jo veldig sjelden hva denne er, for det er jo ikke noe man spør brudeparet om. Dessuten synes jeg det er opptil brudeparet å bestemme hva slags type bryllup de skal ha… Hvis min beste venninne skal gifte seg og velger å gjøre det enkelt ønsker jeg ikke å gi noen mindre gave bare fordi kuvertprisen da blir lavere. Synes man skal gi ut i fra egen økonomi og egne følelser, ikke ut i fra kuverten jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Når det gjelder kuvertprisen og gave tror jeg ikke det er noen brudepar som forventer det tilsvarende når det koster 1000kr o.l. Vi kommer til å komme opp i denne prisen for vår middag, men vi forventer absolutt ikke at de skal gi så mye i gave. Det virker som det er en ca-norm folk gir i gave. Om brudeparet velger å gjøre det litt dyrere av forskjellige årsaker er det opp til dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå