Gjest Ingrid-84 Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 (endret) Er det noen som har fått utført dette? Jeg har fått foreløpig time 27.januar (følger jo syklusen, min er uregelmessig) og jeg gruer meg noe vanvittig. Ønsker gjerne tilbakemelding fra andre som har fått utført dette. Jeg har fått beskjed om å ta både antibiotika og klystèr før inngrepet.. Og jeg må ta dagen fri fra jobb, i tillegg til å få noen til å kjøre meg.. Om dette fører til at jeg blir gravid, så vil det selvsagt være verdt det. Kanskje jeg bare har tette eggledere, og dette vil hjelpe med å åpne de. I verste fall vil jo de se at jeg IKKE kan få barn. Og det er det jeg er så redd for.. Huff ble rotete dette. Men som dere skjønner så er jeg livredd Endret 12. januar 2009 av Ingrid-84
Gjest Ingrid-84 Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Er det ingen her som har hatt dette inngrepet?
Hildegard Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Har ikke hatt us selv, men har vært med på å utføre HSG en del ganger for noen år siden. Er det noe spesielt du lurer på?
Gjest Kanelia Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Hei Jeg har tatt det. Grudde meg forferdelig på forhånd, for jeg hadde hørt at det skulle være så vondt, men jeg ble veldig positivt overrasket. Jeg fikk ikke antibiotika og klyster på forhånd, men ble bedt om å ta to paracet. Var ikke på jobb etter undersøkelsen, men i god form dagen etter. Var forsåvidt i god form etter undersøkelsen også, men det ble sagt at jeg ikke burde dra på jobb. Selve undersøkelsen gikk veldig greit. Det er jo selvsagt ikke så morsomt å ligge der, men det var faktisk ikke vondt i det hele tatt. Dette varierer sikkert litt fra person til person, men jeg anbefaler i alle fall at du tar skrekkhistoriene med en stor klype salt. Nå var mine eggledere åpne da, så jeg vet ikke om det har noe å si for om det er vondt eller ikke, men jeg tror egentlig ikke det? Jeg var også veldig redd for at de skulle oppdage at noe var galt. Vurderte å ikke gjøre undersøkelsen, men det er jo egentlig best å få vite det dersom det er noe galt, slik at man kan få hjelp. Lykke til.
Gjest Ingrid-84 Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Tusen takk for godt svar Kanelia:) Hildegard: Mener du at du har jobbet med det? Da har vel du litt peiling på de praktiske tingene rundt inngrepet, som hvor lang tid det tar? Kommer jeg til å blø etterpå? Går de inn med instrumenter på samme måte som en GU ?
Hildegard Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Hei! Det er noen år siden, men jeg skal skrive ned det jeg husker:). Når du kommer inn, blir du bedt om å ta av deg nedentil, men kan beholde resten av tøyet på. Så legger du deg på benken med bena i sånne gynekologbøyler. Legen vil sette inn et spekulum i og sette inn et tynt, tynt kateter inn i livmorhalsmunnen. Når dette er inne, vil legen sette inn litt vann i en liten ballong som da blåser seg opp og hindrer at kateteret sklir ut igjen. Når dette er gjort, tar du bena ned slik at du ligger flatt, spekulum tas selvsagt ut. Så setter legen kontrastmiddel inn i kateteret og inn i livmorhulen. Radiografen tar så tre bilder av deg, et frontbilde og to skrå. På bildene kan man se om kontrasten stopper opp eller om den lar seg presse ut gjennom egglederne. Svaret på undersøkelsen vil bli sendt til den legen som henviste deg. Etterpå kan du blø litt, men det skal ikke være så mye. Husker jeg la ut bind til etterpå, og en del av konrasten kan også renne ut igjen. Det som går ut i egglederne vil bli tatt opp av kroppen etterhvert. Etter undersøkelsen kan du få mens-lignende smerter. Akkurat om det gjør vondt under og etter, det er vedlig individuelt. Det kan sprenge litt på når legen setter kontrasten, og være ømt etterpå. Hvis alt går knirkefritt, er du ute etter en halvtimes tid. Forskjellige sykehus har forskjellige rutiner, men dette er i hovedtrekk hva som skjer under en slik undersøkelse:). Håper dette var til nytte:).
sofia83 Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Eg skal på HSG undersøkelse i måro, og måtte ta avføringsmiddel i dag og i måro tidlig, gruer meg litt, men etter å ha lest litt her inne om d virker det jo ikkje så vondt/farligt men er det noen som vet hva som skjer når man evt får positivt el negativ svar fra prøvene??
Defekten Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Jeg var gjennom dette i sommer. Synes ikke det var så skummelt som jeg trodde. Tok 3 Ibux på forhånd, og hadde ingen smerter. Det var litt ubehagelig da kateteret ble satt inn, men ikke noe særlig ellers. Ettersom jeg har PCOS var jeg ikke forberedt på å få et negativt resultat; Følte liksom vi hadde nok å stri med. Så jeg var overhodet ikke forberedt på at begge egglederne skulle være potte tette. Røntgen-legen bare beklaget, sa vi måtte belage oss på å hente ut egg skulle vi noen sinne kunne bli gravide, og så gikk hun. Tilbake satt jeg med tårer som spratt, og tusen spørsmål jeg ikke ville få svar på før jeg hadde legetime igjen. Heldigvis sendte røntgen-legen rapport kjapt til min lege, slik at jeg fikk oppklaring på det meste. Tips: Ta med stooort bind. De måtte injisere 3 ganger så mye væske hos meg som i vanlig (usikker på hvorfor, men stor livmor var en av begrunnelsene), og det rant i mange timer etterpå. Hadde heldigvis tatt med maxi-bind og håndkle jeg satt på i bilen tilbake. Var glad jeg hadde noen til å kjøre meg; for det første var jeg litt sløv av ibux'ene + at resultatet av røntgenundersøkelsen knakk meg litt psykisk. Men heldigvis får de aller fleste et positivt svar, og i mange tilfeller klarer de faktisk å åpne egglederne ved å presse væsken gjennom, hvor det egentlig er tett. Det er visstnok større sjanser for å bli gravid etter hsg-røntgen, nettopp på grunn av dette. Lykke til!
Gjest Frøkenfræken Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Uff da, Defekten, hva skjedde videre? Så kjipt at røntgen-legen ikke støttet og forklarte mer, det må ha vært fælt.
Defekten Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Uff da, Defekten, hva skjedde videre? Så kjipt at røntgen-legen ikke støttet og forklarte mer, det må ha vært fælt. Vi hadde nok maks uflaks, så dette skjedde i sommerferien og vi måtte vente 3 uker før vi fikk time hos gyn. Men han kunne forklare og svare på alt vi lurte på, så vi ble litt klokere etter det. Det endte med at prøverør var eneste alternativ, og vi ble gravide på første forsøk!!! Dessverre døde fosteret i 6 uke, og jeg var på utskrapning tidligere denne uka. Håper det går bedre neste gang
Gjest Ingrid-84 Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 Men heldigvis får de aller fleste et positivt svar, og i mange tilfeller klarer de faktisk å åpne egglederne ved å presse væsken gjennom, hvor det egentlig er tett. Det er visstnok større sjanser for å bli gravid etter hsg-røntgen, nettopp på grunn av dette. Lykke til! Det var dette gynekologen sa til meg også; at om de er tette så kan kontrasten hjelpe til å åpne opp, og jeg kan bli lettere gravid. Masse lykke til på neste forsøk Defekten Hildegard, tusen takk! Det hjalp veldig å få det forklart på en så fin måte. Satser på at dette skal gå fint jeg da
Gjest frøkenfræken Skrevet 14. januar 2009 #12 Skrevet 14. januar 2009 Bedre lykke til neste gang Defekten, trist det ble som det ble denne gangen. Håper det går bra den 27. Ingrid, og lykke til på ferden videre!
Nienna83 Skrevet 17. januar 2009 #14 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har selv jobbet med HSG undersøkelser og har opplevd å tilfeldigvis møte flere pasienter jeg har hatt til undersøkelse i ettertid, men denne gangen er de gravide. De forklarer gjerne at de ble gravide kort tid etter denne undersøkelsen. Sannsynligheten er stor for å bli gravid etter en slik undersøkelse da kontrasten vil fjerne eventuelle små tettheter i egglederne og gjøre dem helt åpne. Lykke til!
Gjest Ingrid-84 Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Ja da var undersøkelsen endelig overstått. Kasta opp to ganger på vei til sykehuset, vet ikke om det var antibiotikaen eller klysteret som gjorde meg dårlig... Undersøkelsen ble litt forsinka men vi fikk da satt i gang til slutt... Uansett, jeg fikk ikke noe svar i dag, legen syntes det var vanskelig å se på bildene. Men, jeg fikk inntrykk av at det ikke var helt tett og igjennomtrengelig, og det er da positivt. Etterpå sa pleieren til meg at kontrasten sannsynligvis hadde åpnet litt opp, så denne syklusen vil det være større sjans for å bli gravid. Så da skal vi jammen prøve også!
flowergirl777 Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 litt seint ute her, ser jeg men.. jeg fikk full narkose jeg! lagt inn til dagkirurgi, kjørt inn til operasjon, sovna, våkna ferdig og fin hadde smerter etterpå i skuldrene, av alle steder. må si at det var MYE verre psykisk enn fysisk. spesielt å ligge på 4-mannsrom før og etter inngrepet. at sykehuset klarer å legge ei som nettopp har abortert og skal til utskrapning, sammen med ei som skal ta abort, er for meg helt utilgivelig. var helt forderdelig.
sofia83 Skrevet 28. januar 2009 #17 Skrevet 28. januar 2009 Eg blødde noen dager etter eg var der nesten en uke er det normalt? kan det vere en forskynnet menstruasjon? eg hadde jo mensen 13 dager før eg gikk å tok rønkenen, blir hele eggeløsnings sykl. heilt tullet til nå då? noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå