Gå til innhold

barn

Gjest Gjest_Tonje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tonje_*
Skrevet

hei,

hvor mye spiser deres 2,5 år barn i løpet av en dag?

jege r veldig bekymret for at min spiser veldig lite.

hun spiser:

frokost - et halvt brødskive med ost/leverpostei/nugatti osv, og 2 - 3 slurk appelsinjus eller melk til, eller vann noenganger.

lunsj - noen dager INGENTING(hun nekter), og noen dager et halvt brødskive med pålegg og 2-3 slurk vann/melk/jus, og noen dager et glass melk.

og vi spiser middag veldig sen på dagen(ca kl. 18.00 hverdag), så da er det det siste måltidet hennes. altså, middagen er liskom middagskveldsmat, skjønner dere? for hun rekker ikke å bli sulten igjen før hun skal legge seg.

Altså, 2 måltider per dag spiser hun bare. frokost og middag. hun spiser nesten ingenting til lunsj i barnehagen heller., og spiser veldig lite til lunsj når hun er hjemme.

er dette normalt?

hvor mye spiser deres 2 åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun vært sånn lenge eller kan det hende det bare er en periode? Min jente er bare 10 mnd så jeg vet ikke så mye om barn og spising fra egen erfaring, men mi har også perioder hun spiser veldig lite. Hva får hun til lunsj? Kan det være det hjelper å lage litt mer "spennende" mat? F.eks omelett, grøt, grove pizzahorn (som du kan bake på forhånd og fryse ned) eller noe annet?

Skrevet

Kan det hjelpe å tilby mat oftere? Å gå helt fra lunch til middag klokken 18 høres fryktelig lenge ut, kan hun ikke få et brødmåltid midt mellom? Å variere maten høres også smart ut, det kan jo hende hun ikke liker brødskiver. Grøt for eksempel, eller hva med yoghurt med musli?

Med fare for å høres bastant ut synes jeg barn i den alderen bør tilbys 4-5 måltider om dagen. Våre barn er noe eldre nå (4 og 5) men har stort sett alltid fått tilbud om 5 måltider. Slurver vi med maten tidlig på dagen vil de ikke ha noe mat videre utover heller, det er akkurat som at forbrenninga og matlysta ikke "kommer i gang".

Hva med frukt? Våre barn får tilbud om frukt til minst 2 av måltidene i løpet av dagen (mest takket være barnehagen).

Gjest Gjest_tonje_*
Skrevet

takk for svar.

jo det har alltid vært sånn siden hun begynte å spise.

hun får det samme mat som hun får til frokost.

men ja du sier noe der ja. jeg kan jo prøve å lage mere spennende mat ja sånn som du sier omellett og grøt. takk for tipset!:) jeg kan jo prøve det ja. hun er blitt tynnere nå for hun spiser jo lite. hun var litt mere lubben da hun var ett år/ ett og et halvt år, men det er jo det med alle barn omtrent, sånn babylubben. men da hun fylte to, så ble hun tynnere.

Gjest Gjest_tonje_*
Skrevet

takk for svar faerie. :)

jo du sier noe der og. ja det kan være derfor at det går for langt tid mellom måltidene at hun mister matlysten eller forbrenningen har stoppet. jeg vet at de pleier å få litt frukt i barnehagen sånn mellom 14.00 og 15.00, men jeg får jo ofte beskjed av barnehagetantene at hun ikke har spist så mye til lunsj, eller at hun spiste bare litt frukt. de pleier å skjære fruktene i biter og har dem på fatet. men hun spiser visst lite av det og. men i helgene prøver jeg å ordne middag tidlig, da spiser vi vanligvis kl fire, da rekker hun å spise kveldsmat. men det er jo bare to ganger i uken. mandag til fredag har vi middag kl. seks. jeg pleier å kjøpe henne en sånn skolebrød eller kanelbolle. det spiser hun. hun får en sånn bolle når jeg henter hun i barnehagen. men det er jo mye sukker i de, de er vel ikke så sunne, men sånne spiser hun ihvertfall.

Skrevet

Vi snudde på kveldsmat og middag en periode vi. Brødmat med en gang vi kom hjem (for å unngå de usunne alternativene på hjemveien), middag etter barnetv. Hender fortsatt at vi hiver i oss noe småtteri med en gang vi kommer inn døra for å unngå å bite hodene av hverandre før middagen er klar. :fnise:

Lykke til, det kan jo hende hun plutselig begynner å spise også. Mine kan i perioder overleve på 2 tygg til frokost og tilsvarende videre utover dagen før de plutselig slår til med 6 brødskiver til frokost. :overrasket:

Det går seg nok til, det er perioder hvor mat rett og slett ikke er spennende nok til at ungene gidder å bruke tid på det. Da er det opp til oss å forsøke å variere og gjøre maten spennende nok fram til det går over.

Skrevet

Hva med å gi henne noe litt sunnere hver dag etter skolen? Det kan jo fremdeles være noe godt, men f.eks. en pizzabolle eller noe slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...