Gå til innhold

Nedbetaling av førstehjemslån

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_grønn_*
Skrevet

Angående nedbetaling av førstehjemslån. Banken ga beskjed om at lånet ikke kan refinansieres uten at de gode lånebetingelsene for førstehjemslån forsvinner. Kan man likevel sette inn ekstra penger i perioder hvor man har økonomisk mulighet til dette (f.eks. nå når renta er lav)? Uten at det ødelegger førstehjemslånet?

Hvis man har boliglån på 8000,- i mnd, hvorav 7000,- er renter og 1000,- avdrag, og man setter inn 2000,- ekstra i mnd. Vil dette gå direkte på avdragene, eller prosentvis på renter/avdrag?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Angående nedbetaling av førstehjemslån. Banken ga beskjed om at lånet ikke kan refinansieres uten at de gode lånebetingelsene for førstehjemslån forsvinner. Kan man likevel sette inn ekstra penger i perioder hvor man har økonomisk mulighet til dette (f.eks. nå når renta er lav)? Uten at det ødelegger førstehjemslånet?

Hvis man har boliglån på 8000,- i mnd, hvorav 7000,- er renter og 1000,- avdrag, og man setter inn 2000,- ekstra i mnd. Vil dette gå direkte på avdragene, eller prosentvis på renter/avdrag?

Det går rett på avdraget :)

Skrevet

Å nedbetale fortere burde gå greit, men refinansiere kan man ikke gjøre nei. Refinansiering er jo å ta opp nytt lån, og førstehjemslån får man bare en gang.

Om du betaler inn ekstra går det som ekstra avdrag ja, og det er jo kjekt :) (Men en ting jeg har lurt på da, betyr det kortere nedbetalingstid, eller lavere skyldig trekk hver måned? Ja, et par tusen ekstra en måned har jo ingen betydning i så måte da, men altså, når vi innløser BSU og nedbetaler ekstra på lånet, da er det jo en såpass stor sum at det enten blir noen terminer mindre, eller et litt mindre trekk hver måned...?)

Skrevet
Å nedbetale fortere burde gå greit, men refinansiere kan man ikke gjøre nei. Refinansiering er jo å ta opp nytt lån, og førstehjemslån får man bare en gang.

Om du betaler inn ekstra går det som ekstra avdrag ja, og det er jo kjekt :) (Men en ting jeg har lurt på da, betyr det kortere nedbetalingstid, eller lavere skyldig trekk hver måned? Ja, et par tusen ekstra en måned har jo ingen betydning i så måte da, men altså, når vi innløser BSU og nedbetaler ekstra på lånet, da er det jo en såpass stor sum at det enten blir noen terminer mindre, eller et litt mindre trekk hver måned...?)

I min bank så ser det ut til at nedbetalingstiden blir kortere. Jeg betalte ned 60 000 kroner ekstra i oktober, og jeg har likvel betalt like mye hver måned etter det som jeg gjorde før jeg betalte ned. Så det ser ut til at det er nedbetalingstiden som blir nedkortet. Noe som er å foretrekke, siden man da på lang sikt betaler mye mindre i renter.

Skrevet

Jepp, det er absolutt å foretrekke. Så dersom det medfører lavere månedlig trekk når vi engang knekker BSU-kontoen, så kommer vi antakeig til å beholde samme innbetalingsbeløp likevel, slik at vi blir fortere ferdig. For som du sier, sparte renter.

Skrevet

Jeg kontaktet banken min, og der ble terminbeløpet redusert, ikke betalingstiden...

Gjest antigartner
Skrevet

Du kan betale inn mer enn de vanlige avdragene såfremt du ikke har fastrente. Utfra innlegget ditt tolker jeg at du ikke har det.

Hvis du betaler inn mer, bidrar dette vanligvis til å forkorte nedbetalingstiden på lånet. Min bank (DnBNOR) har i alle fall den ordningen. For å beholde betalingstiden, men redusere terminbeløpet etter en ekstraordinær innbetaling, må jeg i mitt tilfelle ringe banken for å få det ordnet.

Hvis du har fastrente på lånet ditt beregnes over-/underkurs i forhold til renteforskjellen mellom fastrenta og den flytende renta.

Skrevet
Jeg kontaktet banken min, og der ble terminbeløpet redusert, ikke betalingstiden...

Du kan velge om du vil redusere nedbetalingstiden eller terminbeløpet. Det er gjerne slik at om du ikke skriver noe spesielt på innbetalingen, vil nedbetalingstiden bli redusert. Ønsker du lavere terminbeløp skriver du det i meldingsfeltet. Er du i tvil om hvordan det skal gjøres, er det lurt å kontakte banken.

Skrevet
Du kan velge om du vil redusere nedbetalingstiden eller terminbeløpet. Det er gjerne slik at om du ikke skriver noe spesielt på innbetalingen, vil nedbetalingstiden bli redusert. Ønsker du lavere terminbeløp skriver du det i meldingsfeltet. Er du i tvil om hvordan det skal gjøres, er det lurt å kontakte banken.

Og nedbetalingstiden kan reduseres selv om det er et førstehjemslån? Det regnes ikke som "refinansiering eller noe slikt?

Skrevet
Og nedbetalingstiden kan reduseres selv om det er et førstehjemslån? Det regnes ikke som "refinansiering eller noe slikt?

Det er ikke noe problem å redusere nedbetalingstiden selv om det er et førstehjemslån. Det er heller ikke gebyrer ved å redusere nedbetalingstiden (noe det kan være ved forlengelse av løpetiden). Redusering av løpetid har ingen ting med refinansiering å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...