Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Hun påsto til b.vernet at hun hører slag og barneskrik ifra leiligheten stadig vekk.Barnet mitt er 8 år og har fortalt b.vernet at dette ikke er sant.De sier at barnet mitt beskytter meg fordi barn alltid beskytter og er lojale mot foreldrene sine.Det blir brukt mot meg at jeg ble mishandlet i oppveksten også.De ser på det som indikasjon på at meldingen er sann sier de.Jeg er ærlig talt helt livredd nå.Jeg er enslig mamma.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Oppsøk advokat med en eneste gang kvinne, dette kan du ikke la dem kjøre over deg med, kjemp det du er god for!!!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 De gjør ingen ting uten å undersøke godt først, så la de få komme inn i hjemmet ditt, og har du ditt på det rene, så er det jo ingen ting å bekymre seg for Om de ikke finner noen bevis for påstanden er det jo ingen fare. Forstår at det er tøfft, men man må huske at i utgangspunktet ønsker barnevernet kun det beste for barnet ditt. Og det er ofte slik de sier, at barn lyver for å beskytte foreldrene sine.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Takk.Jeg skal gjøre det.Jeg håper at hjelper for jeg orker ikke å ha de gående på døra mere.Jeg vet at jeg stiller svakt og de ser veldig ned på meg.De spurte meg om jeg var stoffmisbruker blant annet.Tror kanskje nabokona har påstått det også,men vet ikke.Jeg er helt normal.Drikker f.eks bare alkohol en sjelden gang. Har ikke hjelp ifra familie heller.Jeg har ingen kontakt med de i dag. Barnevernet vil ha meg til psykolog også,men det har jeg nektet .
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 De gjør ingen ting uten å undersøke godt først, så la de få komme inn i hjemmet ditt, og har du ditt på det rene, så er det jo ingen ting å bekymre seg for Om de ikke finner noen bevis for påstanden er det jo ingen fare. Forstår at det er tøfft, men man må huske at i utgangspunktet ønsker barnevernet kun det beste for barnet ditt. Og det er ofte slik de sier, at barn lyver for å beskytte foreldrene sine. Ja men få det inn i hodet da!! Barnet mitt har fortalt b.vernet sannheten og de tror ikke på oss!! De påstår at jeg slår fordi moren min slo meg.De vil bruke det i en omsorgsak hvis det går så langt sier de.
Store My Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Barnevernet vil ha meg til psykolog også,men det har jeg nektet . Hvorfor har du nektet det? Tror du stiller sterkere dersom du går med på å gå til psykolog. Det er ikke farlig å gå i terapi. De fleste kan ha godt av det.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Hvorfor har du nektet det? Tror du stiller sterkere dersom du går med på å gå til psykolog. Det er ikke farlig å gå i terapi. De fleste kan ha godt av det. Samtidig vil de også se at du ikke sliter med mishandlingen du selv opplevde som barn. Hva tjener du på å nekte?
Gjest Moonshadow Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Hvorfor har du nektet det? Tror du stiller sterkere dersom du går med på å gå til psykolog. Det er ikke farlig å gå i terapi. De fleste kan ha godt av det. Det samme tenkte jeg. Det er i alle fall ikke lurt og nekte å samarbeide med de. Pappan til barnet mitt påsto til barnevernet at jeg ruser meg og er så psykisk ustabil at jeg ikke klarer og ta vare på jenta. Jeg tok kontakt med en psykolog som jeg hadde før og har gått til han sånn at han kunne bekrefte at det ikke stemmer. Jeg har også gått på rusprøver over lang tid nå så barnevernet så ganske kjapt at det ikke var noe hold i hans beskyldninger. Jeg ville absolutt ikke nektet å gjøre som de ba meg om for om du selv mener du er frisk så kan jo en psykolog bekrefte det etter å pratet med deg noen ganger.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Hvis dette er en falsk og ubegrunnet bekymringsmelding, så er det utrolig kjipt for den anmeldte å måtte gå til psykologi for å bevise sin uskyld. Falske bekymringsmeldinger fører til masse unødvendig ubehag for den anmeldte. En annen ting er feil ressursbruk. Ressursene bør brukes der det virkelig er behov. Ellers så synes jeg barnevernet i mange situasjoner gjør en kjempejobb. Vi trenger et barnevern, men det er så synd at enkelte bruker barnevernet i tide og utide for å hevne seg på andre.
Gjest Moonshadow Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Hvis dette er en falsk og ubegrunnet bekymringsmelding, så er det utrolig kjipt for den anmeldte å måtte gå til psykologi for å bevise sin uskyld. Falske bekymringsmeldinger fører til masse unødvendig ubehag for den anmeldte. En annen ting er feil ressursbruk. Ressursene bør brukes der det virkelig er behov. Ellers så synes jeg barnevernet i mange situasjoner gjør en kjempejobb. Vi trenger et barnevern, men det er så synd at enkelte bruker barnevernet i tide og utide for å hevne seg på andre. Klart det er kjipt å måtte bevise at man duger men må man så man mener jeg. Jeg er i alle fall villig til å gjøre alt de krever for å bevise at jeg er en god mor om de er i tvil om det.
Vera Vinge Skrevet 12. januar 2009 #11 Skrevet 12. januar 2009 Jeg vil også råde deg til å samarbeide med dem. De må ta alle bekymringer på alvor, og kan ikke vite om du lyver eller snakker sant. Hvis du ikke har noe å skjule, taper du heller ingenting på å samarbeide med dem. Hvis du gjør det hele veldig vanskelig, kan det til og med være at de er i tvil om omsorgsevnen generelt, selv om de forstår at du ikke slår barnet. Hvis det er sånn at du er alenemor, og sliter med å få endene til å møtes, så husk også at barnevernet er der for å hjelpe. Jeg mener de har noe ressurser til å bidra med avlastning eller økonomisk i forhold til fritidsaktiviteter (?). Jeg nevner dette fordi det er mulig for deg å be om hjelp også, hvis du trenger det. Barnevernet er i utgangspunktet ikke noe å frykte, fordi det skal veldig mye til for at de fjerner et barn fra foreldrene sine. De er interessert i barnets beste, og tanken er at det i de fleste tilfeller handler om å få være hos foreldrene sine. 1
Gjest Wrangler Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Føyer meg veldig til det Vera Vinge sier. Du har bare alt å vinne på å samarbeide med barnevernet. Å gå til psykolog er ikke noe farlig, men nyttig! Og du sier selv du ble slått som barn og ikke har noe kontakt med familien din - den kan være ganske traumatisk det... Men ikke tegn på svakhet eller "feil" hos deg som mamma og individ! Men heller et tegn på styrke over at du har greid å bryte med "nedarva dritt" (som jeg kaller det i mitt tilfelle) Forøvrig er de vanligste tiltakene BV gir økonomisk støtte, barnehageplass, veiledning om det å være forelder (ev hjelp med den byråkratiske jungelen), støttekontakt.
Gjest Gens Skrevet 12. januar 2009 #13 Skrevet 12. januar 2009 Hvorfor har naboene dine påstått noe slikt da? Har du hatt problemer med dem tidligere eller har de noe imot deg pga et eller anna? Mitt råd til deg er å overse naboene dine fra nå av, men ikke oppfør deg "gal" ovenfor dem, eller true dem eller noe slikt. Ser jo hvordan du svarer bella feks, "få det inn i hodet ditt", og det slår meg at du kanskje snakker slik til naboene dine/barnevernet? Du tjener på det selv om du er forholder deg rolig og befattet nå! Jeg forstår at det må være helt forderdelig å få slike påstander mot seg, men handler du ikke riktig kan kanskje problemet bli enda større.. Ikke nekt psykolog, selv om jeg forstår at det ikke er noe du har lyst til, og at du ikke vil at naboene skal føle at de har "vunnet". Men om du setter deg på bakbeina på den måten begynner de kanskje å lure, så samarbeid og bevis at du er en god mor! (Så er det DU som kan le dem opp i ansiktet og bevise dem at de ikke kan få tråkke på deg!)
Gjest Don Giovanni Skrevet 12. januar 2009 #14 Skrevet 12. januar 2009 Ja men få det inn i hodet da!! Barnet mitt har fortalt b.vernet sannheten og de tror ikke på oss!! De påstår at jeg slår fordi moren min slo meg.De vil bruke det i en omsorgsak hvis det går så langt sier de. Den argumentasjonen kommer de ingen vei med. Det er som å si til hvilken som helst person at "du er alkoholiker", og når vedkommende sier "Nei det er jeg ikke " kan man da parere med at "fornektelse er første tegn". Jeg kan nærmest garantere deg at ingen rettsinstans vil godkjenne en slik argumentasjon. Alle som er blitt offer for incest blir ikke overgripere heller selv om mange overgripere har vært offer selv. Det blir å se det hele opp ned. Ikke vær redd for slikt, det er isåfall noe de sier for å "skremme" sannheten utav deg.
Gjest Wrangler Skrevet 12. januar 2009 #15 Skrevet 12. januar 2009 Vil bare tillegge: om du går til spykolog, etc. får får IKKE naboen din vite om det! naboen har ikke rett til å vite noe som helst angående saksgangen og hva som skjer. (jeg jobber i bhg, selv vi får ikke vite alltid hva som skjer med anmeldte barnevernsaker, får bare en bekreftelse på at saken er mottatt og vil vurdert)
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #16 Skrevet 12. januar 2009 De vil ha meg til psykolog for at psykologen skal vurdere intelligensen min og omsorgsevnen min og se på samspillet mellom meg og barnet mitt.De vil ikke at jeg skal få samtaleterapi.Jeg orker ikke flere vurderinger.
Gjest Moonshadow Skrevet 12. januar 2009 #17 Skrevet 12. januar 2009 (endret) De vil ha meg til psykolog for at psykologen skal vurdere intelligensen min og omsorgsevnen min og se på samspillet mellom meg og barnet mitt.De vil ikke at jeg skal få samtaleterapi.Jeg orker ikke flere vurderinger. Bare la de få vurdere deg så får de høre hvordan du er, og om du ikke har noe problemer med omsorgsevnen din så får de høre det og da slipper du sannsynligvis mere styr rundt deg og barnet ditt. Om du nekter så er det lett og tro at du har noe skjule. Det lønner seg og samarbeide. BV er pliktig til og følge opp og gjøre undersøkelser når de mottar bekymringmelding. Å få deg vurdert av en psykolog er jo en grei måte å få de svarene de trenger. Jeg ba selv om å bli vurdert av psykolog da pappan til jenta mi påsto at jeg var psykisk ustabil. Prøv å se på det som din måte å få bevist at du er en god mamma. Selv om det er slitsomt og måtte bevise hvem man er så har du alt å vinne på det. Endret 12. januar 2009 av Moonshadow
Makin' it big Skrevet 12. januar 2009 #18 Skrevet 12. januar 2009 De vil ha meg til psykolog for at psykologen skal vurdere intelligensen min og omsorgsevnen min og se på samspillet mellom meg og barnet mitt.De vil ikke at jeg skal få samtaleterapi.Jeg orker ikke flere vurderinger. Sorry mac, men hvis du ikke vil bli vurdert, så kan du heller ikke regne med å få beholde barnet ditt. Det er klart barnevernet vil bli mistenktsomme hvis du ikke vil samarbeide! 1
Wilmapia Skrevet 12. januar 2009 #19 Skrevet 12. januar 2009 Takk.Jeg skal gjøre det.Jeg håper at hjelper for jeg orker ikke å ha de gående på døra mere.Jeg vet at jeg stiller svakt og de ser veldig ned på meg.De spurte meg om jeg var stoffmisbruker blant annet.Tror kanskje nabokona har påstått det også,men vet ikke.Jeg er helt normal.Drikker f.eks bare alkohol en sjelden gang. Har ikke hjelp ifra familie heller.Jeg har ingen kontakt med de i dag. Barnevernet vil ha meg til psykolog også,men det har jeg nektet . Dersom du ønsker å gi et godt inntrykk til barnevernet, og fortelle de at du er en god og engnet mor, gjør du klokt i å samarbeide. De har sikkert sine grunner for å be deg gå til psykolog, så det er garantert klokt av deg å samarbeide. Husk at de er der for å hjelpe deg og din datter, ikke for å ødelegge noe som helst.
Gjest regine ii Skrevet 12. januar 2009 #20 Skrevet 12. januar 2009 Det er da ganske stor forskjell på å gå til psykolog for type samtaleterapi, og det å bli vurdert mhp. omsorgsevne etc. av en psykolog. Dessuten ville jeg unngått en psykolog som jeg visste ble mye brukt av barnevernet..... Tror definitivt jeg ville kontaktet advokat i din situasjon. Ikke for å unngå og samarbeide med barnevernet, men rett og slett for å ha noen å konferere med mht. rettigheter etc. Hva kan barnevernet gjøre, hvordan skal ting foregå etc. Det er mye man kan gå med på i en presset situasjon som det viser seg var helt unødvendig. Men husk og: framstå som avbalansert og rolig i din kontakt med barnevernet, vær alltid blid og omgjengelig, men ikke la deg overkjøre (noe som og innebærer ikke bli sint! ) lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå