Gjest Gjest_kate_* Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Har to datoer som betyr noe for oss en på sommeren og en på vinteren. Vi er derfor veldig i tvil om vi skal velge vinter- eller sommerbryllup. Begge deler har sin sjarm og sine draw backs. Vi skal gifte oss på en seter. Det største problemet med vinterbryllup er at det ikke finnes noen fotograf med studio i nærheten. Trenger derfor litt hjelp av dere.... Hvorfor valgte dere sommer- eller vinterbryllup? Og hva ser dere som de store fordelene/ulempene med sommer vs vinterbryllup?
angara Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Vi valgte vinterbryllup pga at vi ikke ville vente så lenge med å gifte oss. Han fridde i sommeren som var, og vi syntes begge det var greit å bli ferdig med bryllupet ganske raskt, og at et halvt år med planlegging var mer enn nok. He he, det hørtes kanskje litt rart ut. Men uansett, var det nå slik vi tenkte. Nå når jeg ser på bildene fra bryllupet vårt på nyttårsaften, er jeg sjeleglad for at det ble akkurat den dagen. Snø, stjerneskudd, masse stearinlys og lyslykter inne og ute... For meg er det minst like stemningsfult som et sommerbryllup. Men nå er somrene her hvor jeg bor ganske kalde og regnfulle, også. Altså var det ganske tilfeldig for oss, og sommerbryllup kan sikkert bli like fine som vinterbryllup.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Jeg skulle akkurat til å spørre om det samme.. Vi har to datoer som betyr mye for oss, en om sommeren og en om vinteren. Så langt har vi kommet til at sommerbryllup blir "enklere" for gjestene, samt enklere med utefotografering. Men at lokale/kirke kan bli vanskeligere å skaffe akkurat når vi ønsker det. Vinterbryllup er litt moro fordi folk ikke er vant til det, og at man får ha "sin dato i fred" for andre brudepar (slipper dobbeltbooking eller valgets kvaler for gjestene), samtidig kan det være vanskelig for gjestene å reise i snøstorm, uvær etc. Sliter også med fotografering om vinteren, siden vi ønsker utefotografering...
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Jeg tror en ting man burde vurdere er hvor man skal feire. Her på østlandet har det jo vært mer eller mindre sørpe og regne de siste måneden og dårlig med snø.
Phaedra Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 (endret) Valgte sommerbryllup fordi vi skulle ha mange gjester, og det er enklere for folk å komme når de vanligvis vil ta ferie. Og fordi jeg ville ha så mye som mulig ute. Jeg elsker tanken på å ha middagen og alt ute. edit: + at det egentlig falt seg naturlig. Min bedre halvdel fridde tidlig august, og begge var enige om at det skulle gå ca. 1 år fra man fridde til man giftet seg, og vi ville ikke hatt råd til bryllup 6mndr etter frieriet Endret 12. januar 2009 av Phaedra
Naoomi Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Dilemma det der ... Begge deler har jo fordeler. Jeg tenker at det er mer originalt å ha et vinterbryllup, pluss at det er mindre sannsynlig at det kræsjer med ferietid når alle er bortreist på hver sin kant. Pluss, så mye romantikk man kan få ut av det! Var i et nydelig vinterbryllup en gang der brudeparet ankom festen med hest og vogn, masse skinnfeller osv ... og fakler utenfor bygningen ... Superflott! Med tanke på fotograf, så må dere jo ikke nødvendigvis ta bilder i et studio. Det går an å ta kreative bilder enten utendørs eller inne der dere skal være. Vi valgte høstbryllup og det var helt fantastisk, i månedsskriftet september/oktober med strålende sol, ganske varmt og fine høstfarger ute. Tok bildene inne i det lokalet vi brukte, som ble kjempebra!
Arkana Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Vi hadde sommerbryllup, ikke pga årstiden, men fordi datoen vi ønsket er om sommeren. Hadde vi hatt to valg slik du har hadde jeg personlig valgt sommer. Jeg synes det er en penere årstid, mer behagelig temperatur (praktisk i forhold til brudeklærne og du har også mulighet til å velge utendørsbryllup), i tillegg har alle sommerferie og det er dermed sannsynligvis lettere for gjestene å komme, spesielt de som bor langt unna.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Vi hadde sommerbryllup, ikke pga årstiden, men fordi datoen vi ønsket er om sommeren. Hadde vi hatt to valg slik du har hadde jeg personlig valgt sommer. Jeg synes det er en penere årstid, mer behagelig temperatur (praktisk i forhold til brudeklærne og du har også mulighet til å velge utendørsbryllup), i tillegg har alle sommerferie og det er dermed sannsynligvis lettere for gjestene å komme, spesielt de som bor langt unna. Sommerbryllup er fint hvis været slår til, men her kan det fort være 10 grader og regn i juli, så tror ikke vær-argumentet holder helt her. Nesten bedre på vinteren, da vet man hva man får.. alternativ kan vi flytte fra kysten?
Arkana Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Sommerbryllup er fint hvis været slår til, men her kan det fort være 10 grader og regn i juli, så tror ikke vær-argumentet holder helt her. Nesten bedre på vinteren, da vet man hva man får.. alternativ kan vi flytte fra kysten? Hvorvidt vinterværet er bedre og mer stabilt enn sommerværet er nok også avhengig av hvor du bor. Jeg ville ikke valgt et vinterbryllup i Stavanger for å si det sånn.
Gjest Gjest_kate_* Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Takk for mange svar. Det er ikke lett dette med sommer/vinter. Tenker også som dere at det er lettest med bryllup på sommeren, både med tanke på reise, foto, mat og at en kan være ute. Men vi skal feire bryllupet på fjellet og i juni kan vi risikere å få regn og tempraturer ned mot null. Når det gjelder vinter så kan det bli et problem dersom det blir dårlig vær, mangel på snø er jeg derimot ikke så bekymret for. Men foto bekymrer meg. Vil gjerne ha bilder hvor en ser kjolen min, liker ikke kåper. Lokale vi skal ha festen i er lite, og som seriøs hobbyfotograf så er jeg kresen på bildene. Å ta bilder inne kan være krevende med tanke på lys, gode bilder inne krever en del utstyr. Og jeg tviler på at de lokale fotografene som ikke har studio har det utstyret eller kanskje også erfaringen som kreves for litt krevende bilder inne. Kanskje jeg bare må stålsette meg og kaste kåpen ute i snøen Får undersøke og høre hva fotografene i området sier.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #11 Skrevet 12. januar 2009 Takk for mange svar. Det er ikke lett dette med sommer/vinter. Tenker også som dere at det er lettest med bryllup på sommeren, både med tanke på reise, foto, mat og at en kan være ute. Men vi skal feire bryllupet på fjellet og i juni kan vi risikere å få regn og tempraturer ned mot null. Når det gjelder vinter så kan det bli et problem dersom det blir dårlig vær, mangel på snø er jeg derimot ikke så bekymret for. Men foto bekymrer meg. Vil gjerne ha bilder hvor en ser kjolen min, liker ikke kåper. Lokale vi skal ha festen i er lite, og som seriøs hobbyfotograf så er jeg kresen på bildene. Å ta bilder inne kan være krevende med tanke på lys, gode bilder inne krever en del utstyr. Og jeg tviler på at de lokale fotografene som ikke har studio har det utstyret eller kanskje også erfaringen som kreves for litt krevende bilder inne. Kanskje jeg bare må stålsette meg og kaste kåpen ute i snøen Får undersøke og høre hva fotografene i området sier. Du kan ikke bruke noe slikt som dette da? brudecape Da skjuler du ikke hele kjolen, og kan "dytte" den litt vekk for å vise kjolen uten å fryse ihjel..
Gjest Gjest_kate_* Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Du kan ikke bruke noe slikt som dette da? brudecape Da skjuler du ikke hele kjolen, og kan "dytte" den litt vekk for å vise kjolen uten å fryse ihjel.. Takk for tipset. Men jeg skal ha denne kjolen, og synes ikke det blir det samme om den ikke får komme helt til sin rett.
Gjest Gjest_jeg_* Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er er verken samboer eller har planer for noen gang å gifte meg men ska det en gang skje blir det på sommern etter som jeg ønsker meg et lit speijelt sted å feire bryllype.
Sola^ Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 Kva med å ta photoshooten ein annan dag? Før/etter bryllaupet. Da slepper du dilemmaet og kan få det slik du ønsker det.
Lilywhite Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Vi gifter oss i Bergen, og her er det sjelden et vintereventyr med snø og solskinn, så vinterbryllup var utelukket for oss. Har ikke bare med været å gjøre da. Ettersom jeg er student og han lærer var det greit å sette en dato til sommerferien, da vi begge har fri noen dager før bryllupet til å ordne ting. Vi har også venner som studerer andre steder, og det er da lettere for de å komme når flesteparten av dem likevel kommer hit for sommerferien.
Lilywhite Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 Men kan godt hende vi hadde valgt vinterbryllup dersom vi kunne være ganske sikker på snø og noenlunde "fint" vær
LilleMy28 Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 Vi valgte vinterbryllup fordi det passet best med tanke på at vi ikke orket kjempelang planleggingstid, fort og greit passet best for oss. Og så liker vi tanken på å gjøre noe som ikke alle andre gjør, det gjør gjerne at gjestene vil huske vårt bryllup på en annen måte enn dersom det er så og si likt alle de andre bryllupene de har vært i. Samtidig som at Norge er tross alt et vinterland og vinteren kan være veldig koselig og romantisk. Vi tar bilder midt i Oslo sentrum og da vi var der med fotografen for å planlegge litt var været grått og litt disig, men det ble utrolig kult likevel. Men blir det nysnø og sol blir det iallefall helt perfekt. Jeg kommer til å ha et teppe som jeg slenger litt rundt meg mellom bildene på fotoseansen, jeg får heller bare fryse litt akkurat når bildet skal tas.
Anglofil Skrevet 14. januar 2009 #18 Skrevet 14. januar 2009 Vi kommer til å ha sommerbryllup, rett og slett fordi vi ønsker å gifte oss utendørs, og fordi vi begge er glad i sommeren. Ønsker å gifte meg når det ikke er minusgrader ute, og håper det blir en varm solfylt dag. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #19 Skrevet 14. januar 2009 Vi kommer til å ha sommerbryllup, rett og slett fordi vi ønsker å gifte oss utendørs, og fordi vi begge er glad i sommeren. Ønsker å gifte meg når det ikke er minusgrader ute, og håper det blir en varm solfylt dag. Mvh Yvonne Det er den romantiske forestillingen.. Men hva om du får 13 grader og regn? Da må man bare huske at de i gamle dager mente at regn i brudesløret betydde lykke..
Anglofil Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 Det er den romantiske forestillingen.. Men hva om du får 13 grader og regn? Da må man bare huske at de i gamle dager mente at regn i brudesløret betydde lykke.. Vi kommer til å ha partytelt, eventuelt leie et sted hvor det går an å gå inn, så da spiller det ingen rolle. Jeg ønsker å ha muligheten til å gifte meg i solskinn om det skulle være tilfellet. Synes uansett 13 grader og regn er bedre enn 13 minus grader. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå