Gå til innhold

Hvilken mnd ville dere planlagt fødsel...

Anbefalte innlegg

Gjest polarlyset
Skrevet

Hei!

Jeg er ny her, og jeg og mannen skal gå igang med prøverørsbehandling nå.

Hvis alt går på skinner og det klaffer på første forsøk, så er det jo faktisk mulig å planlegge hvilken mnd man vil føde barnet i.

Jeg har regnet ut at hvis vi bestiller medisinene ved min neste mens, og jeg starter med nesespray i februar, vil barnet bli født i romjulen dersom alt lykkes på første forsøk.

Hvis dere som har/ønsker å få barn kunne valgt hvilken mnd barnet skulle komme i, har dere noen preferanser? (Vår, sommer, høst, vinter, sent på året, tidlig på året osv...) Eventuelt hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nettopp blitt prøvere, og har bestemt oss for at i mars (termin i des)skal ikke vi prøve så intens som vi gjør nå. Men om de skjer så blir vi likevel kjempe happy :rødme:

Gjest Lilleulv
Skrevet

Da ville jeg født i perioden mars-juli. Når man får baby i mars-april så har man heeele våren, sommeren og høsten. Så herlig a :D Jeg ville faktisk heller fått barn i februar enn i oktober, for når man får på høsten har man liksom hele perioden med drittvær når man skal trille tur og sånn.

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg med årstider når det gjelder å få barn.

Og jeg bryr meg enda mindre nå som vi skal i gang med prøverør!

Skrevet

Det spiller ingen rolle, men hvis man kunne bestille dem hadde jeg valgt mars/april ;)

Skrevet

Hei

Selvfølgelig er det kanskje mest praktisk å få barn på vårparten. Men betyr det egentlig noe som helst ? Det viktigste for meg er nå at det kommer et barn i det hele tatt.

Og det er INGEN selvfølge at det klaffer på første forsøk med IVF heller så det er nå bare å hoppe på med en gang - og så kommer barnet når det kommer. Ting tar tid og IVF kan ofte vise seg å bli en langdryg prosess med mye venting, håp og skuffelser.

Jeg var så heldig at det klaffet på 1.forsøk, men så er det ingenting som "feiler" meg heller. Mitt fertilitetsproblem er at jeg ikke har mann :ler:

Men selv om det ikke feiler en noe så vær foreberedt på at dere kan trenge flere forsøk.

Ønsker dere masse lykke til og håper første forsøk sitter :)

Skrevet

HVIS man kunne planlegge slikt, ville jeg valgt å få barn i mars-april. Da slipper man å gå høygravid midt på varmeste sommeren, og det er kanskje litt enklere å kle barnet enn om det var født midt i varmeste/kaldeste årstida. Også er det mye fint trillevær på den tiden, da :)

Når det er sagt. så tenkte jeg tydeligvis ikke over disse tingene overhodet da vi begynte forsøkene i september i fjor ... :fnise:

Skrevet

Det bryr vi oss egentlig ikke noe særlig om. Fikk nummer en i april, og det var en veldig fin årstid å få barn på. Nummer to er venta i september, så da får vi prøvd høstbaby også :)

Gjest Gjest_polarlyset_*
Skrevet

Tusen takk for innspillene, setter stor pris på det :)

Jeg er jo også enig i at det viktigste er at det kommer et barn, og tidspunktet betyr lite i den store helheten. Men hvis jeg har en mulighet til å påvirke det litt, så hvorfor ikke?

Jeg ser også at tidlig vår er en god tid :)

Jeg tror nok jeg utsetter å starte på nesesparyen i hvertfall til mars, for å unngå muligheten for termin i jula.

Jeg har faktisk gode håp om å lykkes med dette, for såhvidt jeg vet så feiler det ikke noen av oss noe (men jeg VET jo ikke, for jeg har aldri vært gravid).

Mannen min er frivillig sterilisert, men han har tatt en biopsi og fått påvist at cellene hans "virker", selv om strengen er kuttet ;)

Så det de må gjøre er å hente ut sædceller fra han (TESE tror jeg det heter?) og egg fra meg, befrukte egget i en lab (ICSI), og så tilbakeføre egget i meg.

He he, det hørtes så enkelt og saklig ut....jeg vet jo at det ikke er det!

Gjest Ingrid-84
Skrevet

Hadde jeg kunnet velge, ville jeg født tidlig på året. Og det kun fordi jeg selv er født i desember, og da jeg var ung var det vanvittig kjipt å alltid være sist... yngst....

Nå når jeg er voksen betyr det selvsagt ingenting. Barn er verdt det samme uansett når de er født. Og etter å ha prøvd å bli gravid i over 2,5 år så har mnd barnet blir født i ingen betydning, barnet er et mirakel uansett :)

Skrevet (endret)

Lykke til. Vips så føder du prematurt, så blir det midt i jula likevel.

(Kunne jeg fått velge helt fritt ville jeg imidlertid valgt februar, mars, april)

Endret av Donpedro
Skrevet

Når det er det å i det hele tatt få barn, så mener jeg at tid på året blir ganske irrelevant.

Men dersom det er mulig å velge, og det er hipp som happ på alle andre måter, så synes jeg mai måned er en flott føde- og bursdagsmåned. Barnet blir født relativt tidlig på året, man slipper å gå høygravid i verste sommervarmen, babyen får masse frisk luft (det kan den jo få uansett når på året den er født, da), slipper masse klær de første månedene, sjansen for godvær på bursdager øker og man kan ha selskapet utendørs.

Har ett barn som er født i mai og et som er født i april. Flotte bursdagsmåneder begge to, selv om april-barnet av og til må flytte bursdagsfeiringen sin pga. påske, samt at det sjelden er aktuelt å ha selskapet ute. Kommer jo uansett an på hvordan man bor, men barnebursdag i hagen i mai har vært utrolig flott. :)

Skrevet
Når det er det å i det hele tatt få barn, så mener jeg at tid på året blir ganske irrelevant.

:ler:

Det skulle være "når det er det å i det hele tatt få barn som er utfordringen...2

Skrevet

Jeg ville ikke ha barn i desember, men det var selvsagt akkurat den måneden som førte til desembertermin det klaffet. :fnise: Han ble født 1. desember, så det var heldigvis langt unna julen i det minste. I ettertid tenker jeg fremdeles at desemberbarn ikke var 100% ideelt, og det vil kanskje ikke alltid være like gøy for sønnen vår å være minst i klassen, selv om det i det store og det hele ikke egentlig har så mye å si. Hadde man kunnet velge helt fritt hadde jeg foretrukket barn i første halvdel av året.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg ville ikke ha barn i desember, men det var selvsagt akkurat den måneden som førte til desembertermin det klaffet. :fnise: Han ble født 1. desember, så det var heldigvis langt unna julen i det minste. I ettertid tenker jeg fremdeles at desemberbarn ikke var 100% ideelt, og det vil kanskje ikke alltid være like gøy for sønnen vår å være minst i klassen, selv om det i det store og det hele ikke egentlig har så mye å si. Hadde man kunnet velge helt fritt hadde jeg foretrukket barn i første halvdel av året.

Hadde det ikke blitt desemberbarn, så hadde det heller ikke blitt akkurat den babyen :) En ting å tenker på...

Jeg hadde termin i september jeg. Når vi plutselig ble klare for å få barn så hadde jeg ikke noe lyst til å vente i mange måneder for å få på best mulig tid på året. Dessuten var jeg innstilt på at det kunne ta litt tid å bli gravid, noe det ikke gjorde :) (ca 14 dager :ler: )

Skrevet (endret)

Ikke at det er det viktigste, men ideelt sett ville jeg heller satset på at barnet skulle fødes tidlig framfor sent på året. Hovedgrunnen til det er at jeg tror det er mer fordelaktig for barnet senere å av de eldste i sitt kull enn å være yngstemann, som kanskje lettere kan henge etter.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Som en av 3 søsken som alle er født seeent på året og alle alltid har hevdet seg på toppen i klassene sine så tror jeg det der med barn født tidlig/sent er like individuelt som antall barn som fødes. Og mer eller mindre kun har med gener å gjøre.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg er født 22. desember. Jeg var en av de beste i klassen på skolen, kunne lese i en alder av 5 år. Men allikevel synes jeg det var kjipt å være nesten 1 år yngre enn vennene mine hele veien, og jeg følte meg vel også i perioder yngre enn de...

Skrevet

Jeg har alltid følt meg eldre... og har mystisk nok aldri vært plaget av å være sistemann i klassen/e til å fylle år, bli 18 og alt det der. Men det betyr jo ikke at mine. evt. barn kommer til å syns det er like gøy å være f.eks desemberbarn.

Jeg vil heller være desemberbarn enn født på 17mai f.eks, eller skuddår ;)

Og jeg hadde aldri tatt sjansen på å "bestille" et barn til en bestemt måned mtp. prøverør, det kan fort gå skeis på første forsøk dessverre.

Skrevet

Jeg skulle gjerne fått om våren, slik at vi kunne nyte de første månedene med vår og sommer. Særlig siden vi fikk augustbarn sist, og høygravid i 30 grader var tungt. Nå ser det ut som det går mot sept/okt-barn, så da blir det to høstbarn.

Kjekt med høstbarn er at det passer greit med slutt på permisjon og start av nytt barnehageår når den tid kommer.

Og for meg passet det bra nå, siden jeg er veldig bekymret for å bli så hyperkvalm som sist, blir jeg borte fra jobb i tre måneder nå, så er det ikke like sårbart som om sommeren eller jula, da det ikke finnes vikarer å oppdrive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...