Gjest Lunis Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Halloi. Kommer til å legge litt spesifikasjoner på bordet her, bare for å få sannheten fram. Jeg er 1,82 høy (ca) og veier 83k. 24 år. Jeg er vant med å veie 65-70 kg men har godt opp veldig mye de siste 4 årene. Nytt av året - har slutta plent med brus. Møtte en kar på nyttårsfesten som jeg ikke hadde sett siden 2006. Han var en temmelig halvert person for å si det pent. Han må ha gått ned en minst 25 kg. Da jeg spurte om han hadde klikka i vinkel på SATS fikk jeg mitt livs sjokk: Han hadde simpelthen "bare" slutta å drikke brus. Det var all motivasjonen jeg trengte, og har nå klart å holde meg unna i 11 dager. Det føles bra, og jeg kommer til å fortsette. Men hva kan jeg egentlig forvente? Ønsket er jo å gå ned til 70 kg igjen, dvs ned 13 kg. Det virker som noe som ligger LANGT fram i tid. Jeg liker å trene, men har ikke råd til SATS igjen. Meldte meg ut der nå i November for det ble simpelthen for dyrt. Siden har jeg kjøpt meg en matte som jeg skulle bruke på rommet mitt. Den har blitt lite brukt for jeg sliter med å finne treningsmetoder jeg føler er effektive og som jeg klarer å gjennomføre med spenst, for å si på den måten. Det ble liksom så lite motstand. En siste ting er soving. Kroppen forbrenner jo mat best om dagen, og jeg har ikke en veldig god døgnrytme for tiden. Jeg prøver å komme meg opp så tidlig som mulig, men det går ikke alltid så bra... hvor mye er egentlig søvn knyttet opp mot forbrenning, spesielt hvis du skal slanke deg? Det jeg egentlig lurer på her er om noen kan hjelpe meg med å sette opp en ny livsstil som hjelper meg med å bli kvitt de 13 kiloene. Å slutte med brus føler jeg var ett så stort og bra steg i riktig retning at nå skal det liksom "skje, en gang for alle". I 2004 fikk jeg jo høre at jeg så ut som jeg hadde anoreksi og greier, jeg var sååå tynn. Og ikke nå mer.... det er så kjipt å se seg i speilet hele tiden. Jeg trenger ikke en fullstendig treningsplan liksom, men bare litt veiledning om hva jeg kan gjøre for å komplimentere at jeg ikke lengre bader kroppen min i sukker daglig.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Uff, men utifra høyde og vekt er du ikke så overvektig. Du trenger ikke å leve på kun gress for å gå ned heller. Spis vanlig, få i deg det du skal av kalorier hver dag, til og med når jeg gikk ned så var jeg ikke så nøye på hvor mye karbo det inneholdt, jeg så mer på hvor mye kalorier det innholdt, det pluss at jeg mosjonerer mye, har gjort til at jeg har gått ned 45 kg siden Januar 2006. Og i det første året så gikk jeg ned litt, men ikke sånn ekstremt mye, kanskje 10-15 kg, resten kom etterhvert som jeg "skrudde opp tempoet". Jeg bruker ergometersykkel, for å ikke snakke om at jeg jogger en god del. Jeg har alltid vært anti-treningssenter, til og med når jeg var ute etter å komme meg i form. Hvorfor? 1. Dyrt: Helse skal ikke koste deg en formue, det eneste jeg har investert i er en ergometersykkel, 1000 kroner, som virkelig gjør det den skal. 2. Musikk: Det er så mye crappy treningsmusikk. Jeg skal ikke si at min smak er overlegen, men jeg vet det går mye hiphop/dance/trance osv på treningsstudioer. Jeg hadde ikke holdt ut med den musikken i en hel treningsøkt. 3. Du må kjempe om maskinene. Dette kommer selvfølgelig an på hvor man bor. Bor man på et lite sted, så er det kanskje ikke fullt så ille, men de store treningsstudioene er som regel "Packed". 4. Du har en viss tid du MÅ trene til. Du har ikke muligheten til å bestemme selv når du vil trene. Det er ikke alltid at når det passer for deg, passer for SATS, eller hvor du nå enn trener. Med mitt regime, så trener jeg når jeg vil, hvor jeg vil, og det er ingenting som slår en god joggetur uti naturen. Selvfølgelig, jeg sier ikke at folk som har råd, ikke skal bruke pengene sine på treningsstudioer. Men når man ser hvor dyrt det er, og hvis man atpåtil har god plass der man bor, kan man faktisk anskaffe seg mye av det samme utstyret, og på lang sikt spare penger. Og for meg holder det med et par gode sko, og ergometersykkelen som har vært "trofast" med meg siden jeg startet med treningen. Jeg ønsker deg lykke til, håper du kommer deg ned til en vekt du trives med. Men ikke gi opp hvis det ikker går så fort, du må ikke prøve å gå ned drøss med kg så fort som mulig, slike ting pleier som regel å gå ned i dass, og du ender opp enda mer deppet enn du var til å begynne med
Chanel.No5 Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Hei, fine svar du her får, men på ditt spørsmål om søvn, noe jeg finner meget viktig så skal du prioritere søvn. Du bør forsøke å få en syv timer natten. Dette må du føle deg frem på. Men for slankingen sin del så deles ett sunt liv opp i kosthold, trening og hvile. Alt må fungere for at du skal klare dette. Alt må prioriteres hver for seg, men om du sover lite, noe som kan resultere i at treningen blir sløyfet grunnet trøtthet og er en trøtt vet jo vi alle at sukkersuget kommer.. Prøv i en uke å legg deg samt stå opp til noenlunde samme tider. Få inn en rytme. Når dette er ok så ville jeg begitt meg på litt trening ute ettersom du ikke trener på senter. Gå eller jogge, litt styrke hjemme er også veldig bra. Som nevnt over, en spinnsykkel/ergometersykkel, en koffert med vektmanualer (er på tilbud ofte til kr 199,-) så trener du gratis inne hjemme =)
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Fine råd du får her. Et råd hva gjelder fysisk aktivitet er: ut å gå,gå,gå! Fem dager i uka,en time om gangen. Da kan du velge om du vil gå sammen med noen,alene,med lydbok eller musikk på øret. Husk å hold tempoet oppe,bare Dette er en fin måte å få i gang kroppen på før man evt etter en stund driver det litt hardere - og lar seg også kombinere med styketrening på matta di! Skaff deg en oversikt over hva du spiser,og bli litt mer bevisst på det. Kanskje du må gjøre noen endringer her etterhvert - eller kanskje ikke. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå