Gjest care Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Skal du ut og reise i sommer? Verden er full av spennende og eksotiske steder. Mange dyrevenner som er på reise føler seg villrådige når man står ovenfor situasjoner hvor dyr blir utnyttet, mishandlet, neglisjert, osv. Nedenfor har vi noen tips som kan gjøre deg til en ennå mer dyrevennlig turist. Man skal kose seg på ferie, og ved å være sine handlinger bevisst, kan ferien gjøres ennå bedre! 1. Hjemløse dyr Synet av hjemløse hunder og katter er et vanlig syn i mange sydligere land. I mange land har de lokale hjelpeorganisasjonene lite med både penger og frivillige krefter for å håndtere problemet. Dersom du ønsker å hjelpe disse dyrene, så ta kontakt med nærmeste organisasjon, og doner litt penger for å hjelpe dem med å fôre, kastrere/sterilisere og evt. omplassere disse hjemløse dyrene, slik at de også vil bli tatt vare på etter at du har reist hjem. 2. Forbudte souvenirer :x Forbli dyrevennlige og kjøp ALDRI produkter som inneholder bl.a.: elfenben skilpaddeskall krokodilleskinn pels/skinn fra eksotiske dyr eller torturerte dyr fjær skjell sjøstjerner sjøhester koraller tradisjonell medisin produsert av kroppsdeler fra truede dyrearter Alle disse såkalte "godbitene" innvolverer at dyr må dø, og truer dermed fremtiden til mange dyrearter. Det er også strengt forbudt i mange land å eksportere mange av disse produktene, og i veldig mange tilfeller det også forbudt å innføre disse til Norge. Innførsel av forbudte produkter reguleres etter CITES-listen over truede dyrearter. Direktoratet for Naturforvaltning har gitt ut en brosjyre med mye god informasjon. Den kan lastes ned fra www.dirnat.no/cites, og bør leses av alle som skal ut og reise. Dette gjelder ikke bare produkter fra dyr, men også pga miljømessige hensyn, smittefarlig mat, osv. 3. Tyrefekting :evil: Spania er et av favorittreisemålene til mange nordmenn. Spania er også et av få land som praktiserer tyrefekting. Andre land er Frankrike, Portugal, Mexico og land i Sør-Amerika. Det er ikke lenge siden vi sendte ut en kampanjemail angående tyrefekting i Barcelona med en del fakta, ta kontakt dersom dere vil vite mer. Vi vil bare minne dere på at dersom dere velger å se en forestilling, vil dere være med på å la denne grusomme formen for underholdning fortsette. 4. Fotografering med eksotiske dyr :cry: I mange land tilbyr fotografer seg å ta bilder av deg sammen med eksotiske og noen ganger sjeldne dyrearter. Ideen om å la seg avbilde sammen med en vennlig sjimpanse, tiger eller en bjørn høres kanskje morsomt ut, men de fleste av disse "vennlige og lykkelige" dyrene er dopet ned og har fått sine klør og tenner fjernet for å gjøre dem enklere og håndtere og mindre farlige. Når dyrene blir for store, og ikke lenger ser så søte ut, blir de ofte avlivet. I tillegg til den grusomme behandlingen mange av disse dyrene opplever, både under trening og fjerning av tenner/klør, har også en del av dem sykdommer som kan overføres til mennesker. 5. Underholdning Underholdning ved akvarier (delfiner, spekkhogere, sjøløver, osv), sirkus med dyr, hanekamper, "dansende" bjørner og andre arenaer hvor dyr opptrer bør unngås, ettersom dyrene ofte lider for å underholde turister. Man bør også unngå andre former for turer med dyr som ponnier, hester, kameler, eseler, osv, dersom man ikke er 100% sikker på at dyrene ikke må frakte turister rundt hele dagen i brennhet sol, og får nok hvile og tilgang til vann og mat. F.eks. hestedrosjer i storbyer (bl.a. i New York), må hestene ofte gå rundt midt i byen på varm asfalt hele dagen, og ofte også langt utover kvelden dersom etterspørselen er stor nok. Til slutt: Dersom du kommer over forhold i andre land som du mener er i strid med godt dyrehold, gjør noe! Mange land har mangelfulle dyrevernlover, og det kan være vanskelig å få klaget på stedet. Når du kommer hjem til Norge, kan du da sende en klage til landets ambassade. Inntekter fra turister er ofte en viktig inntektskilde for mange land, og dersom de tror at mangel på dyrevelferd vil redusere landets inntekter, er sjansene langt større for at de tar klagene alvorlig. Du kan også vurdere å ta kontakt med reisebyrået som har arrangert turen og skrive en formell klage til dem. Aldri underestimer din makt som turist og forbruker! Med ønske om en riktig god og dyrevennlig sommer!
Gjest Mayamor Skrevet 25. juni 2003 #2 Skrevet 25. juni 2003 Flott innlegg til ettertanke for oss alle. Mayamor
Gjest care Skrevet 26. juni 2003 #3 Skrevet 26. juni 2003 Ja, ikke sant. Håper at flere kan legge dette bak i hodet når man er på tur :blunke:
Ruby Skrevet 26. juni 2003 #4 Skrevet 26. juni 2003 Kjempebra innlegg, Care, og jeg er såååå enig med deg!!!! Takk for at du tok tiden til å få noen til å tenke over hvordan de er....
missmia Skrevet 18. juli 2003 #5 Skrevet 18. juli 2003 Ja!!! Det er jeg veldig opptatt av å være... Forventer att folk som kommer hit til landet skall følge våre nrmer og regler, så jeg oppfører meg deretter når jeg er ute og reiser. blir kvalm av å se turister være med på dyre misshandling for å få med seg ett bilde hjem :evil:
Gjest Virvel Skrevet 18. juli 2003 #6 Skrevet 18. juli 2003 3. Tyrefekting På studietur til Spania i mars var jeg en av ganske få som nektet å dra på tyrefekting. Fikk en del oppgitte blikk fra de andre, men jeg orket bare ikke tanken. En av mine venninner var svært skeptisk, men nysgjerrigheten vant, så hun ble med, og kom helt ekstatisk tilbake og fortalte hvor fantastisk det hadde vært. Vel, det er akkurat det jeg synes er så forferdelig... At til og med de som i utgangspunktet er skeptiske blir revet med og synes det er gøy å se på at et dyr pines til døde... Ellers; veldig bra innlegg, care. *tommel opp*
Iset Skrevet 18. juli 2003 #8 Skrevet 18. juli 2003 kjempebra innlegg!!!!!! jeg er en av dem som sannsynligvis aldri kommer til å reise feks til Kina, for jeg kan jo ikke bevege meg utendørs der før jeg ser kinesere komme drassende på en sammenknyttet "bunt" med 15 levende høner, eller katter og hunder i bur. disse kineserne må være et av de mest uopplyste og kalde folkeslagene som finnes :evil: Iset
Milly:) Skrevet 23. juli 2003 #10 Skrevet 23. juli 2003 kjempebra innlegg!!!!!! jeg er en av dem som sannsynligvis aldri kommer til å reise feks til Kina, for jeg kan jo ikke bevege meg utendørs der før jeg ser kinesere komme drassende på en sammenknyttet "bunt" med 15 levende høner, eller katter og hunder i bur. disse kineserne må være et av de mest uopplyste og kalde folkeslagene som finnes :evil: Iset Det der hørtes bare tankeløst (eller bare overdrevet?) ut Iset... Du har jo aldri vært i Kina, hvordan kan du vite at disse "uopplyste og kalde" kineserne er så mye verre enn folk i andre land? Hvis det virkelig er slik du sier er det selvsagt helt forferdelig :-? Utrolig bra innlegg, Care. Jeg var i Bulgaria i begynnelsen av ferien, og da jeg og venninnen min var ute en tur så vi plutselig en mann som gikk rundt med en Bjørn(!) i bånd med munnkurv. Vi fikk helt sjokk, og ble skikkelig sinte, men visste lite om hva vi kunne gjøre (vi stirret ganske stygt på dem da ) Men nå vet jeg det! :D
Iset Skrevet 23. juli 2003 #11 Skrevet 23. juli 2003 Det der hørtes bare tankeløst (eller bare overdrevet?) ut Iset... Du har jo aldri vært i Kina, hvordan kan du vite at disse "uopplyste og kalde" kineserne er så mye verre enn folk i andre land? Hvis det virkelig er slik du sier er det selvsagt helt forferdelig :-? Utrolig bra innlegg, Care. Jeg var i Bulgaria i begynnelsen av ferien, og da jeg og venninnen min var ute en tur så vi plutselig en mann som gikk rundt med en Bjørn(!) i bånd med munnkurv. Vi fikk helt sjokk, og ble skikkelig sinte, men visste lite om hva vi kunne gjøre (vi stirret ganske stygt på dem da ) Men nå vet jeg det! :D ikke si at du ikke har sett og hørt om dette med kattene??? det har jo vært i nyhetene mange ganger, og det har vært innlegg på innlegg her inne om det. trodde ikke dette hadde gått noen hus forbi? JA det ER sant. så sant som det kan bli. klem Iset
Gjest gurimalla Skrevet 23. juli 2003 #12 Skrevet 23. juli 2003 Hei Care, kjempebra innlegg. Nordmenn reiser mer og stadig lengre på ferie. Det er enkelte land hvor man kanskje ikke bør spørre etter en organisasjon som tar vare på hjemløse dyr. Da tenker jeg spesielt på land hvor det er mange hjemløse og utrolig fattige mennesker. Jeg er helt sikker på at du ville blitt møtt med vantro hvis du hadde spurt etter en slik organisasjon flere steder i Afrika. De ville også tolket det som direkte respektløst at turister spurte hvor man kunne gi penger til hjemløse dyr. Jeg mener ikke at det ikke er viktig å ta vare på dyrene og at de skal behandles pent, men at man også her bør bruke hodet.
meta Skrevet 23. juli 2003 #13 Skrevet 23. juli 2003 Bra innlegg! Tenker nok for lite på det der ja, selv om jeg aldri kjøper suvernirer av det kaliberet du beskriver eller går på sirkus. Min mann nekter faktisk å reise til Tyrkia for når han var liten var han der sammen med foreldrene og da var det noen bjørner som opptråtte i byen. Han syns det var så fælt at han ikke vil reise til Tyrkia i det hele tatt igjen..
Iset Skrevet 23. juli 2003 #14 Skrevet 23. juli 2003 Hei Care, kjempebra innlegg. Nordmenn reiser mer og stadig lengre på ferie. Det er enkelte land hvor man kanskje ikke bør spørre etter en organisasjon som tar vare på hjemløse dyr. Da tenker jeg spesielt på land hvor det er mange hjemløse og utrolig fattige mennesker. Jeg er helt sikker på at du ville blitt møtt med vantro hvis du hadde spurt etter en slik organisasjon flere steder i Afrika. De ville også tolket det som direkte respektløst at turister spurte hvor man kunne gi penger til hjemløse dyr. Jeg mener ikke at det ikke er viktig å ta vare på dyrene og at de skal behandles pent, men at man også her bør bruke hodet. akkurat det bryr je gmeg lite om, jeg synes BEGGE kategorier bør behandles pent, ikke bare menneskene. dessuten er det så mange orgasisasjoner som tar seg av menneskene, men svært lite og ingen for dyrene, her trengs det flere, uansett hva noen måtte mene om det. Iset
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #15 Skrevet 23. juli 2003 Hei, Isted kanskje du burde reise til et slik land så du selv får se hvorfor de ikke prioriterer ressurser til vern av dyr. Er helt enig i at dyr skal behandles pent, men tror kanskje ikke vi heller hadde tenkt så mye på dette hvis vi hadde hatt mer enn nok med å få tak i mat så vi kunne overleve. Jeg har reist i en del land hvor behandlingen av dyr fort glemmes nå du ser hvordan folkene der har det. Og de behandler ikke dyrene stykt fordi de ønsker å pine dem. Det er jo ikke så mange årene siden vi begynte å tenke på dyrenes ve og vel heller. Det er vel slik at når vi selv har fått det bra så har vi tid, overskudd og ressurser til å ta vare på det rundt oss. Ikke dermed sagt at vi må støtte deres behandling av dyrene, det er heldigvis frivillig om vi vil betale for å se dyr i bur eller under opptreden. Jeg syns imidlertid ikke vi kan dømme mennesker i land som knapt har så de klarer seg selv, for ikke å ta godt nok vare på dyrene sine. Syns forøvrig at hovedinnlegget minnet oss på mye viktig.
Iset Skrevet 23. juli 2003 #16 Skrevet 23. juli 2003 ja jeg skjønner hva du mener, men jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å feks flå katter levende, slik som de gjør i Kina. de VET jo at de er levende vesener og de hører dem skrike. ååååå jeg blir så sinna at jeg holder på å sprekke. uansett om de selv har det dårlig så gir det dem ikke rett til å holde på slik!!!! Iset
Milly:) Skrevet 23. juli 2003 #17 Skrevet 23. juli 2003 Iset, jeg har fått med deg det du snakket om, og har sett dokumentaren "Levende Flådd". Tror du misforsto meg litt. ...for jeg kan jo ikke bevege meg utendørs der før jeg ser kinesere komme drassende på en sammenknyttet "bunt" med 15 levende høner, eller katter og hunder i bur. disse kineserne må være et av de mest uopplyste og kalde folkeslagene som finnes. Det var denne formuleringen jeg syntes var litt overdrevet. Men det er bare min mening Selvfølgelig skal man tenke på dyrene selv om menneskene også har det vondt. Men det å hjelpe mennesker i et land hjelper også dyrene, fordi folk kanskje faktisk får råd til å ta vare på husdyrene sine. Det å bruke dyr til pels er jo forkastelig i seg selv, og å flå dyr levende er å ille at det ikke kan beskrives med ord!
Iset Skrevet 23. juli 2003 #18 Skrevet 23. juli 2003 ja jeg skjønner at du reagerte på formuleringen, jeg er bare så SINNA :evil: dumme kinesere. jeg kan ikke for det altså. men det er slik jeg føler det når jeg tenker på alt de gjør med dyrene der nede. VRÆÆÆÆÆÆL. klem Iset
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #19 Skrevet 23. juli 2003 Ja, det forstår jeg godt. Men alle kinesere er jo ikke slemme med dyr da Og det er dyr som har det like ille i andre land.
Milly:) Skrevet 23. juli 2003 #20 Skrevet 23. juli 2003 Ja, det forstår jeg godt. Men alle kinesere er jo ikke slemme med dyr da Og det er dyr som har det like ille i andre land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå