Gå til innhold

Valpekurs

Gjest Gjest_jippi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jippi_*
Skrevet

Vi skal få oss valp til helga og har lyst å gå på et valpekurs.

Jeg ser på internett at et valpen kan være fra 8 uker til 6mnd, så da lurte jeg egentlig på hva som var best alder?

Jeg tenker at 8 uker er for tidlig, men jeg vet jo ikke. Dette er jo min første hund så hadde vært fint med litt tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Syns du ivertfall bør bruke et par uker sammen med valpen slik at den kjenner dere og vet at det er dere den hører sammen med. Vi begynte da vår valp var 10/11 uker, da syntes jeg egentlig det var litt for tidlig, men det var da det startet kurs. Instruktøren på kurset syntes at det var en perfekt alder å starte i. Det har gått veldig bra. Man må bare ta hensyn til at valpen kanskje er en del yngre enn de andre som er der.

Valpen lærer jo ganske fort i den alderen, og den tar ikke noe skade av å begynne å lære ting med en gang. Det er bare selve kurssituasjonen som kan være en utfordring.

Dessuten er det en fin måte å få god kontakt og godt samarbeid med hunden sin fra starten. OG man kan få gode råd og hjelp til andre "valpe-spørsmål" enn bare treningen.

Jeg har etterhvert tenkt å knkurrere litt i lydighet, så det var derfor jeg ville begynne med en gang. Nå i ettertid ser jeg at det har vært veldig lurt å få inn litt dressur før han kom inn i den værste trass-alderen (som han er i omtrent nå!) Vår hund er nå 7 mnd, og er i en periode der det er veldig vanskelig å få han til å gjøre noe som helst. Derfor er det litt greit å tenke på at han egentlig kan all grunndressuren, og at jeg kan ta det litt rolig nå som han er i en litt vanskelig periode. Vi trener selvfølgelig nå og, men jeg velger å gå litt tilbake på forskjellige ting, siden konsentrasjonen ikke er på topp.

Skrevet

Jeg ser på internett at et valpen kan være fra 8 uker til 6mnd, så da lurte jeg egentlig på hva som var best alder?

Jeg tenker at 8 uker er for tidlig, men jeg vet jo ikke. Dette er jo min første hund så hadde vært fint med litt tilbakemeldinger :)

Valpen bør helst være mellom 3-4 måneder...

Den har en liten fryktperiode når den er 8 uker og når den er 4,5-5 måneder. Så valpekurs bør helt unngås i denne perioden. :)

Skrevet

Det er bare å gå kurs når du har mulighet til det. Finner du en flink instruktør vilh*n ta hensyn til at valpen er ung (eks. om du starter når den er 12 uker) og trenger korte økter.

Skrevet

12 uker anbefales av mange hundeskoler. Da er hunden i en periode hvor den er veldig lærevillig, og du har fått noen uker til å opprette kontakt mellom dere.

Vi henter også valpen vår til helga, og har meldt oss på kurs i slutten av februar. Da er han 13,5 uker gammel :O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...