Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er gøy å få en ukes ferie fra jobb, også ta en 14 dagers sykemelding rett etterpå slik at ferien deres blir på hele 3 uker?!

Synes dere det er moralsk rettferdig å la oss andre i stikken mens dere "syke" enten er på ferie i utlandet eller koser dere foran TV'n?

Jeg begynner å bli rimelig lei at kvinner skal ha så jævlig lett for å sykemelde seg. Jeg er ikke langt unna å bli selvstendig næringsdrivende, det skal bli noe sinnsykt gøy å avvise hver eneste kvinnelige søker jeg får.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,ja mi er helt håpløse!!Holder jeg med deg i for mi har så mye annet au å gjøre vettu.Sånn som ALT husarb,bet reg,handle,ta oss av barna,lekser,bading,lesing,henting,bringing,legging,leke,o.l.og ikke minst stille opp for mannen skal jo ha middag!!Men mi er gode nok når det skal knulles?? Regner med det er sånn hjemme hos deg vist du har familie i det hele tatt ;-)) Lykke til med bedriften din,håper du får den til å gå rundt med mannfolka dine!

Skrevet
Heia,ja mi er helt håpløse!!Holder jeg med deg i for mi har så mye annet au å gjøre vettu.Sånn som ALT husarb,bet reg,handle,ta oss av barna,lekser,bading,lesing,henting,bringing,legging,leke,o.l.og ikke minst stille opp for mannen skal jo ha middag!!Men mi er gode nok når det skal knulles?? Regner med det er sånn hjemme hos deg vist du har familie i det hele tatt ;-)) Lykke til med bedriften din,håper du får den til å gå rundt med mannfolka dine!

Enten ljuger du eller så er mannen din en slask. Han skal gjøre halvparten av alt det arbeidet du nevnte. Men jeg antar at det ligger i deres natur å "pynte" på sannheten for å gjøre dere til offer.

Jeg håper ikke jeg var så slem at du må sykemelde deg i en 2-3 uker fremover.

Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg egentlig ikke bryr meg om du må gjøre alt husarbeidet selv. Ingen ba deg om å gifte deg, ingen ba deg om å få barn (vi har nok av dem allerede) og du er utrolig egoistisk som lar oss andre bli straffet for dine valg.

Skrevet

Når ble det lovlig å reise utenlands under sykemelding uten godkjennelse fra lege og NAV? :klø:

Skrevet
Synes dere det er gøy å få en ukes ferie fra jobb, også ta en 14 dagers sykemelding rett etterpå slik at ferien deres blir på hele 3 uker?!

Synes dere det er moralsk rettferdig å la oss andre i stikken mens dere "syke" enten er på ferie i utlandet eller koser dere foran TV'n?

Jeg begynner å bli rimelig lei at kvinner skal ha så jævlig lett for å sykemelde seg. Jeg er ikke langt unna å bli selvstendig næringsdrivende, det skal bli noe sinnsykt gøy å avvise hver eneste kvinnelige søker jeg får.

Hva er problemet ditt?

Skrevet

He he du kjeder deg skikklig nå??Gi på litt mere da..så jeg kan få sjukemeldt meg i morra..joho hjemme i kansje 4 uker hm..en ferie tro..Kan du anbefale meg en plass??

Skrevet

Hø? Er det lettere for kvinner å sykemelde seg enn menn? Det visste jeg ikke. Høres kjekt ut med litt ekstra ferie, trur jammen jeg skal prøve det ut

Gjest StockDama
Skrevet
Hø? Er det lettere for kvinner å sykemelde seg enn menn? Det visste jeg ikke. Høres kjekt ut med litt ekstra ferie, trur jammen jeg skal prøve det ut

Må sannelig jeg også.

Takk for tipset, ts =)

Skrevet (endret)

Der hvor jeg jobber, er det per i dag ingen kvinnelige ansatte som har sykemeldt seg, ever (vi er bare 12 ansatte, men likevel!) Sjefen min derimot, som er en mann, har vært sykemeldt 2 ganger på 6 måneder, og en annen ansatt fikk svigerfaren til å skrive sykemelding, mens han selv reiste på ferie til Danmark. Så det så.

Endret av Juju_
Gjest Langsyne utlogget
Skrevet

Jeg sykemelder meg ALDRI. Det ville vært helt respektløst!!!!

Skrevet
Der hvor jeg jobber, er det per i dag ingen kvinnelige ansatte som har sykemeldt seg, ever (vi er bare 12 ansatte, men likevel!) Sjefen min derimot, som er en mann, har vært sykemeldt 2 ganger på 6 måneder, og en annen ansatt fikk svigerfaren til å skrive sykemelding, mens han selv reiste på ferie til Danmark. Så det så.

Der hvor du jobber ja. Alle jobber på en plass som sier min vitenskapelige beviste utsag imot.

http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/11/14/183187.html

Skrevet (endret)

TS viser en kilde fra:

"Publisert søndag 14.11.1999 kl. 07:30, oppdatert 03:38"

Man kommer ikke med kilder som er åtte/ni år gamle, da er du på dypt vann med argumentasjonen din!

Endret av Furstina
Skrevet

Tråden er ryddet, se reglerne

/Furstina (mod)

Skrevet
TS viser en kilde fra:

"Publisert søndag 14.11.1999 kl. 07:30, oppdatert 03:38"

Man kommer ikke med kilder som er åtte/ni år gamle, da er du på dypt vann med argumentasjonen din!

Helt enig. Ting forandrer seg på 10 år!

Skrevet

Trodde det var legen som sykemeldte jeg...hmm viser hvor mye jeg vet.

Skal jammen sykemelde meg et par uker jeg også!

Skrevet
Helt enig. Ting forandrer seg på 10 år!

Hvor mye forandrer de seg egentlig? Finnes det noen grunn til å tro at forholdet ikke er omtrent det samme i dag?

Nå tittet jeg nettopp på statistikken for sykefravær i 3. kvartal for alle årene 2000-2008 hos SSB, og selv om det der ikke er mulig å korrigere for alle faktorene professor Mastekaasa har tatt med viser den jevnt over høyere fravær for kvinner enn for menn, og med høy grad av samvariasjon fra år til år.

Skrevet

TS, så kvinnefiendtlig er du vel at du har vel ikke noe med damer å gjøre i privatlivet ditt heller, du.

Skrevet

I snitt er kvinner over 50% oftere syke enn menn. Menn 5,6% av arbeidstiden, kvinner 8,5%.

http://www.ssb.no/sykefratot

Og til ts som skal starte egen bedrift: Den eneste grunnen til at du må ansette kvinner er for å få et bra arbeidsmiljø. Men det gjelder jo ikke før du har fått en 4-5 ansatte.

Skrevet

og ifølge den eldgamle linken til ts, kommer det jo frem ett par ting da, som forklarer forskjellen:

"Rent medisinsk skyldes fraværet blant annet:

Graviditet

Mer utsatt for muskel- og skjelettskader

Oftere mer diffuse plager, for eksempel fibromyalgi

- Mellom 25 og 50 prosent av den totale forskjellen mellom menn og kvinner er resultat av graviditet, for eksempel bekkenløsning, sier Mastekaasa, som mener det ikke er like lett å peke på de andre årsakene."

I tillegg er det som linken sier, også slik at kvinner oppsøker lege raskere en menn, når de er syke. Tidligere har jeg lest (har ikke link, husker ikke hvor) noe om at problemet slik sett med menn, er at de går altfor sent til lege. Dette er ett problem når det gjelder kritiske sykdommer, fordi en mann gjerne venter med å oppsøke lege så lenge at sykdommen har kommet mye lenger en hos kvinner som går tidligere til legen.

Uten å ha sjekket noen statistikker, hvordan ligger det an på kjønnsfordelingen på langtidssyke (som IKKE har med graviditet å gjøre)?

Og som andre over sier, så er det vel egentlig ikke kvinnen som sykemelder, det er legen. Så overskriften burde jo egentlig være "Leger er så flinke til å sykemelde kvinner!" For det er jo faktisk det som skjer, det er legen som sykemelder, ikke kvinnen.

Og man har som utgangspunkt ikke lov til å reise ut av landet når man er sykemeldt, da må man ha tillatelse fra nav, etter anbefaling fra lege. Dette utenlandsoppholdet må altså kunne dokumenteres av lege at er til det beste for sykdommen som gjør vedkommende sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...