hysteria Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Lurer litt på hvilket kjøkkenutstyr folk har... og hvor mye dere synes er nødvendig. Hva er overflødig i kjøkkenskapene deres? Hva kunnne dere aldri klart dere uten? Osv. Skal flytte fra flatmaten min snart og planlegger innkjøp...
Gjest hyggelig Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Jeg "kunne ikke klart meg" uten: En god kokkekniv En god brødkniv Fjøler Rivjern Jeg kunne derimot klart meg uten: Eggdeler Løkdeler (en slags dingst jeg fikk i julegave en gang) En slags liten sil til å sile kraften av hermetiske bønner
Nanaluanna Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Jeg lager mye mat og har mye godt utstyr. Er litt enig med hyggelig om at løkkutter og eggedeler og sånne "nisjeting" går det fint ann å klare seg uten. (men for min del blir de flittig brukt ) Det som derimot tar stor plass i mine kjøkkenskap er "koppestell".... Gløggsett, juleservise, tacosett osv osv tar stor plass og blir nesten aldri brukt..... Ett av nyttårsforsettene mine er å rydde ut slike ting og gi til fretex. Mye elektrisk blir også aldri brukt. Brødrister,popcornmaskin og stavmikser støver ned bakerst i skapet.
Gjest antigartner Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Jeg lager mye mat, og hverdagen hadde ikke vært den samme uten: jerngryte gode kniver 3 - 4 gode kasseroller av variert størrelse slikkepott spiralvisp rivjern vannkoker ildfaste former pepperkvern Hvis jeg skulle kastet ut noe måtte det bli: stavmikser wok-panne toast-jern urtehakkekniv Flavour shaker (Jamie Oliver-dings til mere bry enn nytte)
Gjest Elastica Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Denne vil jeg ha på mine innlegg. Jeg skal straks kjøpe inn en del nye ting til hytta, og lurer på hva jeg skal ha. Vi går fra hytte med to propanbluss til fullt utstyrt kjøkken. Der oppe har jeg prioritert: Kaffetrakter, presskanne, Bialettikanne (burde være nok på kaffefronten ) Brødrister (Det har vi ikke hjemme derimot, siden vi bor ved siden av butikken og har tilgang til ferskt brød hele tiden) Gode kniver Bakeboller Litermål Skjærefjøl Ildfaste former Nedprioritert: All slags andre elektriske innretninger Diverse spesialservise (til jul, pent, osv) Kakeformer
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Nødvendig: - stavmikser - gode kniver - fjøler - rivjern - stekepanne og gode kjeler - ildfast form - hvitløkspresse - god slikkepott - bakebolle - visp, stekespader osv. - kaffetrakter - tupperware til oppbevaring i kjøleskap og frys Kjekt å ha: - vannkoker - toastjern - blender - wok - hvitløkspresse - eggdeler Støver ned: - Flavour shaker - foodprosessor - brødrister - løkkutter (Allligator...noen som har vært på Clas Ohlson?) - tupperware ting til å ha mel, frokostblanding mm i Ønsker meg: - kjøkkenmaskin - morter - biffbestikk
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Antall glass og tallerkner og mengde bestikk er avhengig av om man har oppvaskmaskin eller ikke - så lite som mulig om du må vaske for hånd, men nok til å fylle maskinen om du har. Ikke noe poeng i flere sett i første omgang... Gode kniver, jeg bruker stort sett en bred Fiskarskniv til det meste av grønnsaker, og en standard Victorinox til kjøtt... og så har vi en ok brødkniv og noen halvdårlige kniver i ulike størrelser som brukes innimellom. Men jeg ville nok investert litt i et godt sett eller noen modeller du regner med å bruke. Diverse fjøler, gjerne til spesifikt bruk, tre er bra, men plast er også ok Vannkoker Presskanne, mokkakanne Stavmikser, håndmikser (kunne kanskje klart meg uten), (kaffekvern) Visper (spiralvisp (?) og sånn med lange buer), øse® og ting å ta opp mat fra gryter og panner med, dørslag, tregaffel/sleiv (den bruker jeg ekstremt mye til å røre i gryter med), rivjern, litermål, vekt (flat digital, tar lite plass... har også en stor og fancy en), hullsleiv Diverse boller, til å bake i og med lokk til å oppbevare mat i? Gryter, her mangler jeg litt, men 1 stor stålpanne (til f eks fårikål, kraftkoking og gryter om man har gjester), 1 jerngryte, 1, jernstekepanne (og en med belegg, gjerne i god kvalitet), et par-tre smågryter til sauser o.l, en mellomstor til ris, poteter o.l (og kanskje en til som er stor nok til supper og sånt). Det kan være greit at endel av utstyret har stålhanker eller hanker til å ta av så du kan putte det i stekeovnen. Og lokk er en fordel, selv om aluminiumsfolie er en god venn...
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Hva jeg ikke kunne klart meg uten: * Min Kenwood Major med kjøttkvern * Stavmisker med hakker * Brødrister * God kokkekniv * Vannkoker * Gode visper, sleiver og slikkepotter * Gode kjeler og stekepanner * Kjøkkenvekt * Blender Hva jeg har, men godt kan klare meg uten: * morter * eggkoker * toast-jern
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 ser alle som har svart er avhengige av rivjern. Jeg eier ikke rivjern. Har en osterasp (ostehøvel med mange små hull)som jeg bruker en gang i halvåret. Hva bruker dere rivjern til?
Nilma Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 ser alle som har svart er avhengige av rivjern. Jeg eier ikke rivjern. Har en osterasp (ostehøvel med mange små hull)som jeg bruker en gang i halvåret. Hva bruker dere rivjern til?Vanlig stort rivjern: Ost (særlig parmesan til pasta o.l.), grønnsaker, (f.eks. gulrot til salater eller squash til pastaretter), sjokolade. Microplanejern: Hvitløk, ingefær, små mengder sjokolade eller parmesan, muskatnøtt... Jeg tror begge er i bruk minst et par ganger i uken.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Jeg har for øyeblikket et toastjern, en skål, og en skje. Det får holde til jeg eventuelt flytter ut av campingvognen (eller en gaffel er kanskje ikke så dumt)
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har på mitt knøttlille kjøkken i midlertidig leilighet følgende, en haug med flere kjøkkenting er lagret hos mor og far ;-) - blender, bruker "aldri", men har stadig planer ;-) - stavmikser, kjekkere enn blender til mosing fordi det blir så mye mindre vask - vannkoker og presskanne - mixer - gryter, stekepanne med høy kant så den også kan brukes til woking - metallform til steking i ovn, ikke tungt ildfast stentøy - kakeform, kun 24 cm - sammenleggbart oppvaskstativ - victorinox kokkekniv, brødkniv og liten grønnsakssnittekniv - flat, digital kjøkkenvekt - 2 brødformer - plastbokser med lokk i forskjellige størrelser til oppbevaring/frysing Diverse småtteri som brukes: - kjevle, i stor barnestørrelse av plasshensyn - boksåpner - jarkey - genial sak som ligner opptrekker, tar vakuumet fra glass med lokk - rivjern - digitalt steketermometer - ostehøvel - en stor og flere små fjøler, de små er i plast - plast spiralvisp, stekespade i plast, slikkepott, smørepensel i silikon - øse, savner god røresleiv til baking - "spesialdørslag" beregnet på hermetikkbokser (spiser bønner og kikerter) - middels stor sikt, brukes også som dørslag til pasta - tykke grytekluter - grønnsaksskreller - vinåpner - litermål og halvlitermål (har begge fordi trenger ofte flere mål mens det er skittent) - bakeboller, jeg har noen i herdet glass som også går som salatskåler, fruktskåler mm, pluss en stor i plast i god kvalitet (Rosti). Har også en del småstæsj som aldri er i bruk. 365+ servise fra Ikea. Og så har jeg engangsservise, engangsbestikk og engangskopper i tillegg i tilfelle rottefelle.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 Ingen som har nevnt boksåpner, da? haha, så typisk! boksåpnern er så nødvendig, men blir nesten alltid glemt! :D
Gjest ja Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Ost høvel Riv jern Flere desiliters mål Kasseråller Eggedeler Gode kniver Bestikk Visper Brødformer ilfast former Stekepanne Bakeboller Stavmikser Brødrister (til pitabrød) Dette er vel det vikstiske Vaffel jern panekake jern egg koker Belgiske vaffler jern Brødbaker marskin og ellers alt ellektrisk som min mormor finner på og kjøpe og som går rett til freteks
Heart7086 Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 Oj, tror faktisk ikke det er noe jeg ville kasta fra kjøkkenet.. Vi tok en oppryddning etter jul(fikk nytt 12 setts bestikk så kasta noe gamle greier), men det var stort sett gammelt bestikk som ble kasta:overrasket: Ellers er det vel det vanlige, en god del kasseroller, 2 stk stekpanneri forskj.str. wok-panne(denne blir aldri kasta ut!), boller og fat av forskjellig slag, juleservice, vanlig service, Kenwood Majoren, stavmikser, toastjern, vafflejern, raclett, ting og tang som ostehøvel, skrellere, pizzaskjærer, visp, skjeer, osv. Noe jeg ikke klarer meg uten er helt klart skjærefjølene og de gode knivene! Vi har mye kjøtt(mest elg, siden sambo jakter) og da er slikt et must, samme med Majoren for den blir brukt til bl.a å kutte opp til kjøttdeig(både til hund og menneske) Tror ikke vi har noe særlig som ikke blir brukt, det som blir minst brukt er vel kanskje denne morteren.. samboer må ha denne, og den er grei å bruke for å knuse åillene dyra skal ha 2 ggr i året! :gjeiper:
Gjest Elastica Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 Raclette! Min raclette står ved siden av fonduegryten i boden. Nesten ubrukt.
Heart7086 Skrevet 13. januar 2009 #18 Skrevet 13. januar 2009 Raclette! Min raclette står ved siden av fonduegryten i boden. Nesten ubrukt. Ikke alle`s racletter som står gjemt vekk vet du:) Blant annet vår er ikke stuet vekk, brukt ofte! Ei heller miksere, vannkokere, osv....
Gjest Gjest_Eva28_* Skrevet 13. januar 2009 #19 Skrevet 13. januar 2009 Heija! Jeg er ganske glad i å kjøpe både nyttige og mer unyttige ting, så jeg har masse greier på kjøkkenet jeg ikke nødvendigvis bruker så ofte,- men disse tingene bruker jeg relativt ofte: - Stekespade - Spiralvisp - Øse - Brødkniv - Osthøvel (også til agurkskiver, skrelle poteter, remse opp gulrot til wok ++) - Eggedeler (faktisk..!) - Boksåpner - Litermål - Fjøl - Dørslag - Salt og pepper-kvern (Dekorative også..) - Salatbestikk - Vaffeljern - NAM! - Microovn - Vannkoker - Ildfast form (Skal investere i en pai-form da jeg har noen oppkrifter jeg vil prøve!) Ting som brukes meget sjelden: - Tesil - Hvitløkspresse (Bruker pulver..) - Stativ til sleiv o.l så det ikke skal dryppe når du ikke rører.. (gave fra farmor) - Pølseklype - Trakt - Morter - Spaghetti-skje-ting (Bruker gaffel.. hehe!) - Brødrister - Skjære-masin - Brødbakemaskin - Presskaffe-kanne (Drikker ikke kaffe selv, lager lattê innimellom) - Kaffekanne (Kun v/ besøk som drikker kaffe) - Kaffemål-skje - Smørekniv av tre - Olivenskje! Til baking bruker jeg: - Kjevle - Mixmaster - Smørepensel - Boller av ulik str. - Sleiv - Krem-sprøyte-greie Til matservering/middagsbesøk har jeg mye greier: - Serveringsskjêer/Øser/gaffel - Påleggsgafler - Syltetøyskje - Sausenebb - Serveringsfat/skåler - Bestikk/biffbestikk - Middagsservise/3 kaffe-serviser - Div. mugger/karafler - Serviettholder (for middags- og kaffe-servietter) - Pepper og salt-bøsser - Sukker og kanel-strøbox - Div. glass (rød/hvit-vin, vann, whisky, shot, Irish Coffe, øl,- mangler faktisk cognac-glass... hm!) - Brødkurv - 2 Kakefat - Dessert-skåler - Box for tannstikkere!! Hm... Må seriøst vurdere kjøpestopp, hehe Nyttig i skuffen: - Bakepapir-ark - Aluminiumsfolie - Isbit-poser - Fryseposer - Brødposer - Pose-klyper av plast - Muffins-former (lager muffins en sjelden gang) - Sugerør! - Skrubbesvamper
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 Ting som er i bruk daglig eller ihvertfall ukentlig: - gode kniver - skjærebrett - ostehøvel - boksåpner - potetskreller - ildfaste former - stekepanne - andre panner i diverse størelser - flere litermål - kjøkkenvekt - beholdere i diverse størrelser for nedfrysing av mat i porsjoner - eggedeler - dørslag - sikt - varmedempere (gryteunderlag) - grytekluter - kjøkkenhåndklær - oppvaskkost - stekespader/sleiver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå