Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i barnehagen til datteren min skal de ha tema "kroppen" i april -juni, på periodeplanen vi fikk nå lurte de voksne på om vi foreldre hadde noen formening om hva vi syntes det var viktig at barna lærte seg i løpet av neste periode....

Selv har jeg funnet frem til sansene våre, og at folk er forskjellige - noen har kanskje ikke to bein osv... kan jo være greit å prate om sånt slik at man kanskje unngår noen pinlige situasjoner på f.eks butikken....

hva synes dere da? Kommer liksom ikke på noe bra jeg.. :sjenert:

kanskje dumt å tenke på sånne ting en søndagskveld.. hjernen er ute av drift :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
i barnehagen til datteren min skal de ha tema "kroppen" i april -juni, på periodeplanen vi fikk nå lurte de voksne på om vi foreldre hadde noen formening om hva vi syntes det var viktig at barna lærte seg i løpet av neste periode....

Selv har jeg funnet frem til sansene våre, og at folk er forskjellige - noen har kanskje ikke to bein osv... kan jo være greit å prate om sånt slik at man kanskje unngår noen pinlige situasjoner på f.eks butikken....

hva synes dere da? Kommer liksom ikke på noe bra jeg.. :sjenert:

kanskje dumt å tenke på sånne ting en søndagskveld.. hjernen er ute av drift :fnise:

Jeg arbeider i en barnehage selv, og når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg "HAH; det er jo MASSE man kan lære om kroppen" Men så begynte jeg å tenke.... den var ikke lett altså! Det er jo et utrolig vidt tema, og jeg regner med at på enkelte av dagene i månedsplanen vil det nok bare stå at de bruker kroppene sine ute/inne/hinderløype/bading/løping osv og fokuserer på det den dagen (disse ukeplanene må jo ikke være for fulle disse deilige vårdagene som man helst vil tilbringe så mye som mulig av ute)

De kan jo kanskje fokusere litt på forskjeller på jenter og gutter, kvinner og menn. (størrelse - menn er stort sett større enn kvinner - vis dem bilde av en hånd, er det en damehånd eller en mannehånd? Foten? Leggen? Armen? Menn har skjegg, det har ikke kvinner. De kan si noe om forskjellen på kroppen på voksne og barn - menn får masse hår på armer og ben, damer får store bryster, osv.)

De må selvsagt fokusere på likheter også, ikke bare forskjeller.

Kanskje de kan snakke litt om fordøyelsessystemet. Barn kan lære det meste (og selv om ikke alt "sitter" så gir det en viss ide om hva som foregår) og jeg tror at om de hadde fått lånt en modell fra skolen, der de kan vise hva som skjer med maten fra den går inn i munnen, til den kommer ut igjen så hadde det vært spennende for barna. De voksne må lese litt om det på forhånd da, men det kan fint forklares for førskolebarn om en bruker enkle ord. Kanskje snakke litt om sykdom også? Hva skjer når man blir forkjølet. De kan lage seg et "prosjekt" der de skal forske litt på forkjølelse eller magesyke, to vanlige sykdommer i barnehagen. De kan titte på bilder av bakterier og immunforsvar og da selvsagt må man slenge inn litt om riktig mat for immunforsvaret, og viktigheten av god hygiene.

De kan fokusere på viktigheten av å holde kroppen i bevegelse, at man må være i fysisk aktivitet.

Jaja... det ble faktisk litt dette. Men dette er mer konkrete ting de kan gjøre. Ikke nødvendigvis tips om hva de kan forkusere på. :)

Håper du fant noe her som du synes høres interessant ut for din lille å lære om i barnehagen.

Jeg har også tenkt meg en avdeling med 3-6 år. Disse tingene er vanskelige til de minste, da de ikke forstår like mye som de eldste. :)

Skrevet

Glemte å si at de kan også høre om mulighetene for å oppsøke en gymsal eller et treningsstudio - helst en gymsal - for å bruke kroppen sin litt der. Klatre litt i tau, hoppe trampoline, hoppe over en lav bom, klatre i ribbeveggen for å hoppe ned på "tjukkas" osv.. På et treningsstudio kan man evetuelt få en av de ansatte til å fortelle litt og vise de forskjellige apparatene, og vise hva man trener med den (trener musklene i armene med vekter, trener ben og kondisjon med sykkel osv.) Da kan de også snakke litt i barnehagen om de forskjellige muskelgruppene. Og de kan få prøve armhevinger for å kjenne det i armmusklene, situps for magemusklene osv. Da kan de relatere det til ting de kjenner i sin egen kropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...