Gå til innhold

Save the date

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er flere som sender ut save the date-kort. Hvorfor gjør man egentlig dette? Jeg skjønner jo at det er for at folk skal vite datoen og ikke lage andre planer, men hvorfor sender man ikke liksågodt ut invitasjoner? Regner med at man har kirke og lokale klart når man har bestemt datoen 100%, og det er vel ikke så mye mer som står på en invitasjon? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sendte ikke ut slike. De nærmeste visste jo at vi skulle gifte oss, dessuten sendte vi ut invitasjoner 6 måneder i forveien pga at alle skulle ha mulighet til å planlegge.

Skrevet

Det er enda en av tingene som er unødvendig som de har i USA.

Forskjellen på der og her er at her inviterer man gjerne venner, familie evt kolegaer og man prater gjerne med de eller i det minste har kontakten. I USA virker det som om det er normalt å be fjerne slekninger, venner av foreldrene, naboer av foreldrene o.s.v. Når jeg kikker på sider har de gjerne 200-300 gjester o.s.v..

Skrevet

Vi har Save-the-Date fordi:

* Vi skal gifte oss i et land hvor dette er vanlig

* Vi skal ha gjester som kommer langveisfra, b.la New Zealand. Med en save the date, har de god tid til å organisere seg.

* De fleste som kommer i bryllupet, må ta fri fra jobb. Her i UK er det ikke så lett å få ferie, man har heller ikke så mye feriedager til rådighet og folk flest vil derfor vite dette i god tid i forveien. Gjestene fra Norge syntes også det samme.

* Ettersom de fleste må reise og overnatte, er det kjekt å kunne bestille reise og overnatting tidlig. Vi har lagt ved info om hoteller og flyselskaper.

Synes ikke det er en unødvendig greie, i vårt tilfelle har den en viktig funksjon. De fleste detaljene for vielsen er ikke klare,annet enn sted og dato, så det er for tidlig å sende ut de ordentlige invitasjonene 10 mnd i forveien.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Vi har ikke sendt ut egne "save the date"-kort, men har valgt å sende ut en informasjonsmail før vi sender ut invitasjoner. Grunnen til det er at det kreves litt planlegging for de fleste å komme til bryllupet vårt (lang og kronglete reiseveg bl.a.; bryllupet arrangeres på et sted som er ganske fjernt fra det meste) samtidig som vi ikke har mulighet til å fastsette alle tidspunkt etc. tidlig nok. Helt ideelt ville vi sende ut invitasjoner et halvt år i forveien, men siden det er mye som ikke er på plass på det tidspunktet, blir det en mail i første omgang. :)

Skrevet

Jeg tror jeg er så langt fra noen bridezilla som du kommer. Likevel kunne jeg godt sendt ut varsel om dato så snart det var bestemt. Enten formelt med kort, eller mer uformelt på sms, muntlig eller lignende. Rett og slett fordi jeg vet at jo før folk får vite om viktige datoer, jo større sjangse er det for at de kommer. Hvis jeg hadde visst min bryllupsdato ett år i forveien ville jeg informert alle om det et år i forveien, men jeg ville ikke sendt ut invitasjoner et år i forveien.

Skrevet
Likevel kunne jeg godt sendt ut varsel om dato så snart det var bestemt. Enten formelt med kort, eller mer uformelt på sms, muntlig eller lignende.

Denne er jeg for, å sende ut en sms, mail eller et postkort e.l. er greit, men de jeg har sett er gjerne med forlovelsesbilde av paret, og i samme utforming som invitasjonen (dyrt tenkte jeg først), har også sett at kjøleskapsmagneter med bilde og dato er veldig populrt.

Skrevet

Vi tok noen sort-hvitt tullebilder hvor vi holdt plakater med informasjonen, altså save the date, dato og sted på, satte dem sammen sånn at det ser ut som om det er tatt i fotoboks og printet det på magnetisk papir. Kostet oss ca 150 kr. Og alle syntes det var morsomt og veldig personlig. Og billig.

Det er ganske mange eldre som ikke er på email eller sms av de vi inviterer. Og den kan jo henges på kjøleskapet :)

Skrevet
Vi tok noen sort-hvitt tullebilder hvor vi holdt plakater med informasjonen, altså save the date, dato og sted på, satte dem sammen sånn at det ser ut som om det er tatt i fotoboks og printet det på magnetisk papir. Kostet oss ca 150 kr. Og alle syntes det var morsomt og veldig personlig. Og billig.

Det er ganske mange eldre som ikke er på email eller sms av de vi inviterer. Og den kan jo henges på kjøleskapet :)

Morsomt! Hadde satt pris på å få en sånn til å henge på kjøleskapet hvis det var et bryllup jeg ønsket å få med meg. Da slipper man å dobbeltbooke seg, og man slipper å gå og gruble over "når var det nå igjen de skulle gifte seg til sommern da?"

Skrevet

Jeg har ikke noe behov for et forseggjort kort, men det er egentlig greit å få beskjed om datoen noen måneder før invitasjonen (hvor det er mer detaljer om klokkeslett, overnattingsmuligheter, veibeskrivelse osv). Særlig når man bor et stykke unna og må planlegge litt lenger enn å tusle bort i kirka. Jeg har i hvert fall måttet sette av hele helger og vel så det når jeg har skullet i de fleste bryllupene jeg har vært i. I flere av dem visste jeg om datoen på forhånd uten noe formelt "Save the Date", da det jo ofte er forholdvis nære venner og familie man er invitert til, men altså - det å få vite om datoen ganske tidlig er i hvert fall bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...