Gå til innhold

Hva har dere til forrett og hovedrett?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hvorfor kan ikke barna også spise skalldyr, da? :klø:

Hehe, signerer ;)

Skal ikke gifte meg med det første da..

Men har vært i så mange bryllup i det siste, så jeg har tenkt litt på det, jeg og sambo diskuterte det igår faktisk.

Meny 1:

Grillede kamskjell med aïoli, torskerogn og hvitvinsdampet asparges.

Indrefilèt av hjort med rødvinssaus, smørdampet kantarell, nypoteter og grillet syltet paprika.

Filadelfiaiskrem og moltesorbèt med Madeirasirup

Meny 2:

Rådyrcarpaccio med avokadokrem, olivenolje og hakkede valnøtter

Ovnsbakt breiflabb med beurre blanc, myntegelè, nypoteter og lett dampede grønnsaker (rosenkål, asparges og rødbeter)

Valrhonasjokoladefondant med cognac og vaniljeis

Mmm, får lyst å gifte meg av hele greia :fnise:

Endret av babord
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor kan ikke barna også spise skalldyr, da? :klø:

Dersom barnet er disponert for allergi, enten fordi det har mange allergier eller fordi foreldrene har det,skal ikke barn få skalldyr før de er 14.

Skrevet
Dersom barnet er disponert for allergi, enten fordi det har mange allergier eller fordi foreldrene har det,skal ikke barn få skalldyr før de er 14.

Link? Helt sjokka.

Skrevet

Gazpacho er forretten jeg bruker ofte. Det er en kald tomatsuppe, med agurk, hvitløk, tomatjuice, paprika - mange varianter av denne! Også et dryss med krutonger på toppen så klart!!

Det er hverken kjøtt eller fisk i denne, så den kan serveres uansett hovedrett.

Suppen severes kald, så helt perfekt å lage dagen i forveien!

Gjest matfinken
Skrevet
Meny 2:

Rådyrcarpaccio med avokadokrem, olivenolje og hakkede valnøtter

Ovnsbakt breiflabb med beurre blanc, myntegelè, nypoteter og lett dampede grønnsaker (rosenkål, asparges og rødbeter)

Valrhonasjokoladefondant med cognac og vaniljeis

Håper du går for denne! Det er så kjedelig med steik o.l., bare se i denne tråden her, alle skal ha okse eller kalv til hovedrett.

Skrevet
Haha, hvorfor voksne folk ikke er begeistret for fisk er fordi de ikke har smakt skikkelig god fisk med ordentlig tilbehør. Skal ikke servere kokt torsk akkurat. I min omgangskrets og familie har de aller fleste sansen for god fisk, så det ser jeg ikke på som noe problem.

Jeg var i bryllup i sommer der hovedretten var fisk. Stor suksess.

Mye bedre enn skinkesteik o.l. i hvertfall.

Nei, det er noen som faktisk ikke liker fisk uansett hvordan man tilbereder den! Hva hvis noen ikke liker fisk i det hele tatt? Skal de gå sultne fra matbordet da?

Skrevet
Nei, det er noen som faktisk ikke liker fisk uansett hvordan man tilbereder den! Hva hvis noen ikke liker fisk i det hele tatt? Skal de gå sultne fra matbordet da?

Og hva hvis de ikke liker kalvestek da? Eller svinesteik? Det vil sannsynligvis være noen som ikke liker maten uansett når man skal servere samme rett til mange mennesker uansett om man har fisk eller kjøtt til hovedrett...

Vi tenker oss muligens:

Forrett:

Sprøstekt bacon og skogssopp med pannestekte loffskiver, eller

Kremet soppsuppe, eller

Spekeskinke og melon

Hovedrett:

Reinstek med hasselbackpoteter, bakte grønnsaker, soppstuing, viltsaus, peppersaus eller rødvinssaus (skal ha to sauser) og nyrørte tyttebær

Dessert:

Vaniljeis med karamelliserte multer eller multecoulis, eller

Panacotta med multecoulis

Kanskje... :) Har ikke snakket ferdig med kokkene ennå.

Og ja, "temaet" er høst og natur ;)

Gjest Gjest_Sol79_*
Skrevet

Da er det kanskje på tide å smake på da?

Det er alltid noen som ikke liker alt, og det har kanskje ikke slått deg at det faktisk finnes mennesker som ikke liker kjøtt også?

Skrevet

Voksne mennesker får spise det de får, det synes jeg er vanlig folkeskikk! Hvis de er allergiske sier de fra på forhånd og får annen mat.

Får spader av voksne (og barn, forsåvidt) som sitter å sier æsj, så ekkel mat o.l.. Det er greit å spise minimalt, men det er ikke greit å ikke smake, og det er ikke greit å klage over maten en får servert! Vær glad for at noen gidder å servere deg noe som helst ;)

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er veldig viktig for brudeparet at alle finner mat de liker velger de buffet eller koldtbord, hvis man velger 3 retters må man regne med at det vil være noen som ikke liker det som blir servert, ergo er det en god regel at de 3 rettene skal være forskjellige i smak, utseende og ingredienser.... På den måten vil de fleste i alle fall spise 1-2 retters som de faktisk liker, men man vet jo aldri, og det må man faktisk regne med... Dersom dere ikke har sendt ut innbydelsen enda er det jo mulig å ha med et kort der gjestene blir bedt om å velge mellom fisk og kjøtt til forrett, det er veldig vanlig i mange land, og kanskje vi burde bruke det litt mer her i Norge også.....

Forslag til enkle forretter:

Salater med melbatoast, i/på salaten kan man ha evt spekeskinke, reker, scampi, reker osv....

Skinke mousse med sprøtt brød, enkel å lage å forveien, kan lages porsjonsvis eller i en stor bolle og serveres i skiver, kan serveres med spekeskinke, evt noen salatblader og sprøtt brød, melbatoast.

Røkelaksmousse på samme måte som med skinkemousse, gjestene kan jo velge mellom disse to?

Spekekinke og melon, klassisk, og de fleste liker det, evt skinke og jordbær.

Spekemattalerken, dvs en liten smak med forskjellige spekemat.

Asparkes med skinke og evt hollandaise, krever litt mer av serveringspersonalet med fullt mulig.

Melbatoast eller blinis med rømme, lodderog og rødløk... litt salat ved siden av

Pateèr i alle slag servert med passende tilbehør, det varierer jo fra type til type hva som passer best...

Men hva dere velger til forrett skal jo også passe til hovedretten og desserten, men jeg synes ikke man skal være så ekstrem å si at man ikke kan ha to fiskeretter etter hverandre og ikke to kjøttretter, det kommer ann på hva de smaker, det kan være vel så stor forskjell på to fiskeretter som på en av fisk og en av kjøtt, så smaken er viktigst her... Men man bær tenke på at forretten ikke skal ødelegge for hovedretten, dvs det skal ikke være så sterk smak på forretten at det endrer smaken på hovedretten... En del sterk mat vil bedøve smaksløkene slik at hovedretten uansett hvor god den måtte være vil smake absolutt ingenting. Det er nok derfor jeg er tilhenger av de mer klassiske forrettene,

Skrevet

Masse deilig her til inspirasjon! Har spist mye fisk til forrett osv, og det er så utrolig masse superdeilige varianter som kan lages, at de som ikke "liker" fisk sikkert hadde forsynt seg flere ganger om de hadde kunnet.

Men hvis jeg var en gjest som likte fisk så dårlig at jeg nektet å spise det, så hadde jeg ført det opp som allergi. Men sikkert ikke alle som er like lure :)

Skrevet

Det mest motbydelige jeg veit om er pinnekjøtt, men jeg klarer helt greit å spise det om jeg får det servert et sted der jeg er gjest.

For meg så handler det om et minimum av normal folkeskikk.

Skrevet (endret)

Min kjære og jeg er veldig glad i kylling, og det er noe vi begge synes er veldig godt. Jeg er ikke spesielt glad i svin-, okse-, eller viltkjøtt, og han er ikke spesielt glad i f. eks vilt han heller, så jeg lurte på om det er en god idé å f. eks ha en form for kyllingrett til hovedrett, eller virker det teit?

Må bare si at jeg spiser selvsagt svin osv når det blir servert, men til mitt eget bryllup ønsker jeg at min kjære og jeg får velge noe vi er glad i begge to. Jeg har ikke mye erfaring med bryllup, så jeg vet ikke helt hvordan folk egentlig ser på kylling. Tenker da mest på filét, med god saus til, tilbehør og alt som hører med.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg fikk servert kyllingfilet til hovedrett i bryllupet jeg var i i sommer.

Husker ikke helt hva det var som tilbehør, men det var veldig godt, men dog litt mettende i forhold til hovedretten.

Skrevet

Aha, okay, høres bra ut, tror det blir en lettere forrett. Tenkte kanskje litt på suppe eller lignende, men ønsker ikke for mye av det gode heller. Hmm, ja, nå har jeg ihvertfall fått noen idéer fram til mitt eget bryllup. :)

Skrevet (endret)
Hva med and?

Hmm, ja, det er jo en idé. Må innrømme at jeg faktisk aldri har smakt and *rødme*, men det kan jo bare prøves ut. Kan tenkes at det er noe vi begge liker godt. Tusen takk for tipset. :)

Endret av Yvonne
Skrevet

and er kjempegodt!

vi skal ha:

forrett: fisk og skalldyrsuppe

hovedrett: indrefilet av kalv med masse fancy tilbehøy

dessert: sorbet-is

nam, nam! som jeg gleder meg :) :) :)

Skrevet

Vi skal ha

Skaldyrtallerken

Kalv med tilbehør

Noe bær opplegg til dessert.

Ikke mitt første ønske dette- men er det som er mest fristende av menyen på det stedet vi har valgt.. Så det.. Men helt greit.

Det jeg anbefaller deg hvis du skal lage selv er å kjøpe en kokebok som er basert på fest(store forsamlinger) synes å ha sett en kokebok som skal være med oppskrifter som passer å lage når en ikke er utdannet kokk men skal ha en drøss av gjester. Men hva den het og hvor jeg så den :sjenert:

Apropo and- veldig godt hvis den er god og godt tilbredt- men smakt en del mislykka and, merkelig bismak som ikke er god!

Eller så kan du jo lage 'det beste dere vet' Ikke tenk på hva som er vanlig tenk på hva dere liker- det er tross alt deres dag!

Skrevet
Aha, okay, høres bra ut, tror det blir en lettere forrett. Tenkte kanskje litt på suppe eller lignende, men ønsker ikke for mye av det gode heller. Hmm, ja, nå har jeg ihvertfall fått noen idéer fram til mitt eget bryllup. :)

Ser at jeg skrev hovedrett, men jeg mente altså at jeg fikk kyllingfilet med asparges tror jeg og en eller annen saus til forrett. Det var en ganske stor filet, men veldig godt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...